Övernervös PIR-sensor. Ge den elektrisk valium?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders K

Övernervös PIR-sensor. Ge den elektrisk valium?

Inlägg av Anders K »

På mitt garage sitter det en rörelsesensor som får flipp varenda gång det blåser lite ute.
Jag trodde först att den reagerade på katter eller liknande som sprang på tomten, men nu har jag lyckats koppla det till vinden (och då sannolikt löv som blåser omkring).
Den tänds, släcks, tänds inom 30 sekunder igen, släcks, tänds osv. Lätt irriterande.

Eftersom det inte följde med någon instruktion eller liknande får man ju börja enkelt: Täcker den här typen av sensor 180º eller sitter där ett riktat öga i globen någonstans?
Globen är nämligen roterbar, så man hade kunnat tänka sig att den pekar fel för närvarande. EDIT: Jag har såklart testat att rotera den delvis, men tyckte inte det gjorde någon skillnad.

Ingång till tomten är till vänster om lampan. Lampan skymmer högra delen av tomten (mot huset).

Huvudfrågan blir hur fasiken man lugnar ner den... :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ElectricNooB

Re: Övernervös PIR-sensor. Ge den elektrisk valium?

Inlägg av ElectricNooB »

Kan det vara så att värmen från lampan får den att sätta i gång? Kanske finns det lite värme kvar i metallen från när den var igång och när vinden kommer så kyls den ned och trippar sensorn.
Sådana detektorer reagerar alltså på värme.
Skruva upp och kolla om det sitter en pot som reglerar känsligheten. Men var försiktig!! :)
Anders K

Inlägg av Anders K »

Reagerar enbart på värme säger du?
Då är frågan hur den ens kan tändas när det blåser? Den borde vara totalt okänslig för objekt som blåser förbi i så fall.

Där finns potar för ljusstyrka när den skall aktiveras, samt tiden den skall vara tänd. Möjligt att det sitter något inne på kortet dock.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De består av två styck IR-sensorer som är trimmat att avkänna värmestrålning. Domen är en freshnel-lins - eller rättare: många av dom.

Funktionen är att den värme de flesta levande kroppar utstrålar rör sig mellan de olika fokuspunkter så att sensorerna påverkas växelvis, detta trigger funktionen.

Sedan är det svårt att veta vad som trigger den när det blåsar, jag hade testat att skärma av delar för att se om det t.ex. är en skugga från en gren, en flagga eller liknande som utlöser felen. Avskärmning kan göras med en bit svart tejp.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag har haft samma problem, fast mer konstant på en biltema-lampa med IR-sensor. Den tände sig själv igen så fort den timat ut och i all oändlighet. Felet var känt på Biltema.

IR-sensorn känner vare sig rörelse eller värme utan förändring av värme. Den kan känna värmeförändringen från glödlampan den manövrerar om sensorn sitter över lampan eller kan "se" värmen från lampan. Jag ser att din sensor sitter över lampan och då kan den göra en nytändning när lampan släcks om man inte gjort den "blind" några sekunder efter släckning. Andra saker som kan tända i tid och otid är om det finns någon ventilation med en varm luftström som passerar förbi sensorn. Allt detta förutser att sensorn är OK.

Normalt sett skall det vara ett lågpassfilter på någon Hz i förstärkaren på PIR-sensorn. Om det inte är OK, så kommer den att bli extra nervös och registrera på snabba förändringar.

Enklast är kanske att antingen byta sensor eller flytta den till en plats lägre än lampan eller längre bort från den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Olika PIR är olika känsliga. Vinden som blåser flyttar på luft som har olika temperatur och det triggar många enkla PIR. Vi har liknande problem hemma.

Tänk på att även bakgrunden kan ha en temperatur, ett "kallt" löv som rör sig över marken kan vara kallar än marken och då blir det en "kall" fläck som rör sig istället för en varm.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag kom på en annan sak som hänt på jobbet. Det var en liten spindel som byggt bo i sensorn och aktiverade den lite random.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ganska vanligt i larmsammanhang, en spindel i eller på sensorn blir ju stor som en elefant i sensorns värld.
Anders K

Inlägg av Anders K »

Tack för all respons!

Intressant det där med att den läser värmeförändringen och inte ett visst värmetal tex.
Eftersom fenomenet enbart uppträder vid storm/blåst så utesluter jag djur som klättrar på sensorn. Likaså att det skulle vara lampan som stör den.

Ska testa att skärma den (man borde kunna tejpa direkt på sensorn, va?) och se om det hjälper.
Kan så klart köpa ny också, men det skadar inte och förstå om den verkligen är trasig eller inte. Annars köper man ny och sen har man samma problem igen.

Blir skärmning i helgen! :)
Skriv svar