AVR/PIC vs ARM - 8/16-bit MCU inget att satsa på?
AVR/PIC vs ARM - 8/16-bit MCU inget att satsa på?
Med tanke på hur prisutveckling mm. Har 8/16-bit AVR/PIC och liknande MCU:er spelat ut sin roll?
De skäl som kvarstår är väl kanske en prisskillnad på 20 kr vs 50 kr och mer komplexa kapslingar istället för DIP?
De skäl som kvarstår är väl kanske en prisskillnad på 20 kr vs 50 kr och mer komplexa kapslingar istället för DIP?
Re: AVR/PIC vs ARM - 8/16-bit MCU inget att satsa på?
Kommersiellt så är det nog förmodligen så. För oss hobbyister är väl kapslingen ett problem, i alla fall jag gillar att börja på kopplingsplatta med ett nytt projekt. Det går som tur är att komma runt med någon form av utvecklingskort och kablar till kopplingsplattan.
Jag har i princip helt övergått från 16-bitars PIC till STM32. Något som jag inte ångrar.
Jag har i princip helt övergått från 16-bitars PIC till STM32. Något som jag inte ångrar.
> Har 8/16-bit AVR/PIC och liknande MCU:er spelat ut sin roll?
Ja, du svararde väl i princip på det själv.
Där (fysisk) storlek och pris motiverar det.
Ja, du svararde väl i princip på det själv.

Där (fysisk) storlek och pris motiverar det.
Är inte en syrka hos dessa mcu:er strömförbrukningen? De drar ju i princip ingen ström alls.
-
Många produkter är extremt priskänsliga, man vill jaga varje cent man kan.
Räcker det då med en liten 8bitare från holtek för 30c så tar man inte en stm32f4 för 5$ för då kommer man inte få såld en enda produkt.
Räcker det då med en liten 8bitare från holtek för 30c så tar man inte en stm32f4 för 5$ för då kommer man inte få såld en enda produkt.
Själv tycker jag inte om att brassa på med mer än vad som behövs. Klarar sig ett projekt med en 8b µC så blir det det.
Som med så mycket annat: rätt don till rätt funktion. Ibland är en 4-bit rätt grej (ja, de ska tydligen finnas!) och ibland måste man ta i och välja ett muskelpaket.
Men Arduino är ju utnämnd av experterna här som framtidens industristandard, alltså är 8 bitars framtiden eller hur?
Men allvar: nej, 8-bitars är inte död, de har deras nisch och kommer att ha det mycket länga.
Men Arduino är ju utnämnd av experterna här som framtidens industristandard, alltså är 8 bitars framtiden eller hur?
Men allvar: nej, 8-bitars är inte död, de har deras nisch och kommer att ha det mycket länga.
År 2012 stod 4/8/16-bit för ~80% och 32-bit för ~20% av MCU-marknaden räknat i antalet enheter.blueint skrev:Med tanke på hur prisutveckling mm. Har 8/16-bit AVR/PIC och liknande MCU:er spelat ut sin roll? ...
Det jag tänker är också att man måste hålla sig ajour med både kunskaper för 8-bits miljö samt för 32-bit då lite mer beräkningskraft krävs.
Du menar att 8/16 bitars inte drar någon ström jämfört med 32 bitars?ecenier skrev:Är inte en syrka hos dessa mcu:er strömförbrukningen? De drar ju i princip ingen ström alls.
Titta på tex EnergyMicro/Silabs Cortexar, de drar inte mycket ström alls..
Du menar att en 32 bitars kostar 2.5 ggr så mycket som en 8/16 bitars, inte en chans att några större mängder 8 bitars kommer bli utbytta med den prisskillnaden. I småserie och hobby produkter är det ju bara att ta det som går snabbast att utveckla, men vid volymproduktion räknas varje cent... (och i den verkliga volymproduktionsvärlden är en 32 bitars inte 2.5 ggr så dyr som en 8/16 bitars, de hade inte tagit någon marknad alls i det segmentet där en 8/16bitars räcker)blueint skrev: De skäl som kvarstår är väl kanske en prisskillnad på 20 kr vs 50 kr och mer komplexa kapslingar istället för DIP?
Jag menar ingenting alls. Det är en fråga från min sida. Inte ett påstående. Det finns säkert någon erfaren här på forumet som kan det där på rak arm.AndLi skrev:Du menar att 8/16 bitars inte drar någon ström jämfört med 32 bitars?ecenier skrev:Är inte en syrka hos dessa mcu:er strömförbrukningen? De drar ju i princip ingen ström alls.
Titta på tex EnergyMicro/Silabs Cortexar, de drar inte mycket ström alls..
Min enda erfarenhet är pic12f675 som jag tycker är trevlig på många sätt. Att som PaNiC sa, kunna ro i land ett projekt med en exakt tillräcklig mcu ger tillfredställelse.