Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sinumerik »

IMG_3442.JPG
En rad knappar började ge wonky resultat men det var bara lite kolpulver från knapparna som spridit sig på kretskortet, några drag med tops indränkt med iso och voila! Just denna (och dess samtida kusiner) är mig kära då de är peak casio (som jag ser det).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En kompis Zappi elbilsladdare var stendöd. Inga synliga fel. Den hade en stor hålmonterad 24V-regulator. Den gav 24V. Därefter en switch-regulator som ska ge 12V, ur den kom det inget. Därefter kondensatorswitchare för -12V samt switchregulator för 5V och linjärregulator för 3,3V. Samtliga gav ingen spänning ut.

Tanken var att byta 12V switchregulatorn, men när vi tittade med oscilloskop såg vi att den försöker starta, mätning säger att det är kortis på 12V. Lyfte allt jag kunde hitta från 12V utan att kortslutningen försvann.
Till slut var det bara 2 keramiska kondingar (nära ett skruvhål). En av dem var det kortis i. Fixade till allt och den startade så fint.

Dock är det något problem med CP-signalen nu. Laddaren tror att bilen (som inte ens är ansluten) är överhettad och behöver ventilation.
Jag tror det är relaterat till att jag lyfte 12V-matningen till en OP-amp som är inblandad i CP-genereringen. Ska kika på det igen.

Nära!
glemmy

Inlägg av glemmy »

Skapade en tråd för ett tag sen om att min elbilsladdare slutade fungera viewtopic.php?t=114349
Fick många bra tips där. Lokaliserade felet till en trafo monterad på kortet som jag skickade efter.
Monterade den idag, högst temporärt kopplat så kan jag konstatera att det fungerar. Laddade bilen ett par minuter utan problem.
Screenshot 2026-06-25 225814.png
Kommer inte användas nu då jag skaffade en ersättare, men bra att ha i reserv och behovet kanske uppstår i framtiden.

Alltid kul att fixa saker till låg kostnad :) också tacksam att detta forum finns där man lär sig något vid varje besök
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar