Fattar inte varför det här allternativet blivit så sågat som det sägs.
Lägga ner lite tid på glapp och kanske byta till kulskruvar så är nog
inte den här sämre än något annat hembygge.
Ska bli kul att följa.
/ Tompa
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.Bengt35 skrev:Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Jag lyckades inte klura ut hur man skulle koppla om motorn för ev. 3-fas eftersom kablarna försvinner in i motorn utan kopplingsplint.Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.
Jag var lite otydlig i mitt svar, vad jag menade var att det går att gänga i gods med gängtapp i och med frekvensomformaren med vridmomentskompensering på låga varvquote: Originally posted by Bengt35:
Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.