PIC programmer problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

PIC programmer problem

Inlägg av dangraf »

jag har byggt 2 st olika picprogrammerare, min ingen av dem fungerar. Jag har gått helt efter ritningen, så jag misstänker att det inte är nått fel där.
Det kan bli fel med strömförsörjningen, men det har jag oxå fixat. Men sladden är jag lite osäker på.

Det står vilka pinnar som skall kopplas in vart till D-suben. Vad är det för form av kabel ni använder? Nullmodem(det finns ju 2 sorter)? pin-to-pin?

jag har nämligen lött fast en seriekabel direkt på kortet och vill veta hur ledningarna skall gå.

Programeraren jag använder för tillfället är den som man bla kan hitta på avlyssning.nu (ludipipo står det att den heter)
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jag har fortsatt att felsöka lite. Det verkar inte som om kretsen får någon ström. När jag mäter mellan Vss och Vdd på kretsen är skillnaden ca 0.3V eller nått.

Sen när jag mäter på bitarna ut från comporten så om man jämför med GND biten, så ligger spänningsnivåerna på mellan -6V till -11 V eller nått. ska det vara så? Ska inte signalnivåerna vara possitiva?

nån som vet?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Signalerna ut från com-porten är logiskt 1 vid ca -10V och logisk 0 vid ca 10V.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har också testat ett par såna där små enkla programmerare för serieporten, utan nån större framgång.

Tror det är bättre med nåt på parallellporten och med separat strömförsörjning.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

jag har byggt en jdm 2 programmerare (tror jag att den heter) det finns nån länk här nånstans till beskrivningen.
jag har gjort så att man kan koppla in den antingen på paralell eller serieproten.

Jag vetefasen vilka komponenter man måste ta bort eller om man bara kan sätta dit en extern spänningskälla.

jag har även byggt en jdm 1 där jag kopplat till en extern spänningskälla. Där fungerar det inte heller.

den senaste består av ca 7 komponenter. det e jäääävligt märkligt att man kan misslyckas med en sån grej =)
GLT_Kent
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 juni 2003, 21:30:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

Har själv kört med både ludipipo, en av David Taits paralellportsprogrammerare, (den enklare modellen, har glömt vad den heter) och med JDM2. Samtliga har fungerat fint. Nackdelen med ludipipon är att jag inte har hittat något bra windowsprogram som fungerar med XP och som stödjer nåt annat än 16f84. JDM:en däremot finns det ett par bra program till, den bästa som jag har hittat är IC-Prog. Glöm inte att läsa instruktionerna en bit ner på sidan för hur man får igång IC-prog med win XP.

Däremot så brukar inte ludipipo, JDM2 eller liknande programmerare som tar ström från serieporten fungera så bra på bärbara datorer på grund av strömbrist. Jag har däremot kört JDM2 på en bärbar dator med extern strömförsörjning, och det har fungerat fint! Det är bara att titta på schemat så ser man var man ska lägga på extern spänning.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Programmerarna är gjorda för en rak kabel eller för att kopplas direkt till serieporten. Så pinne 3 till pinne 3 och 4 till 4 o.s.v.

Här http://www.olimex.com/dev/ har ni förresten en bra samling enkla programmerare med schema för både PIC och AVR. Har själv använt två olika enkla serieprogrammerare för några år sedan och de fungerade men var lite kinkiga med vilket program man använde.

"dangraf":
Vilken PIC försöker du programmera? De nyare typerna som t.ex. 16F628 kräver att man kopplar RB4 till GND. Det är sällan gjort på de enklaste programmerarna.

"GLT_Kent"
Tack för tipset om XP! Jag hade just letat efter den grejen utan att hitta det :)
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Det e fixat nu! *dansade runt i lägenheten*
jag bytte OS till w98, satte till extern spänning, tog bort lite komponenter och använde ett dos baserat program för att ladda ner hexkoden. hur lätt som helst :lol:
Skriv svar