Randig ”spoilboard”

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Hej,

Så är jag igång med min CNC från Kina. Jag kör den med Vcarve PRO och alla test har fungerat fint hittills. Idag skulle jag göra en större wasteboard 1300 x 2460. Jag har köpt proffs verktyg från Amana tools och använde en mini-spoilboard. Jag har ställt min CNC på rätt federale (6000) och 18000 varv. Helt enligt spec på verktyget. Det började bra men efter en liten stund började MDF bli lite randig och sen blev det bara värre. Till slut skilde det 0,5mm mellan det att maskinen i X led gick höger till vänster. Jag bifogar både bilder och film så kan ni se lite hur den betedde sig. Konstigt att den låter mer ena hållet. Verktyget blev varmt och skadades så pass att jag fick rotera knivarna.

Någon som har förslag på orsak?

Tacksam för alla förslag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1878
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av hawkan »

Du blandar medfräsning och motfräsning.
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Ok, tack. Helt ny på detta. Kan du förklara närmare.

T
Användarvisningsbild
Lasp
Inlägg: 10597
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Lasp »

Bra att du visar bilder.
När du kör från vänster till höger går skären vid CV mot körriktningen,
när den vänder vid X max och kör från höger till vänster så går skärrotationen med körriktning,
Kanske skall man köra skärhuvudet i luften varannan gång!
Kan det vara så enkelt?
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Jag funderade på det också. Kanske jag bara ska göra en rund pocket istället?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 25381
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur stort fräsdjup kör du med?
Diameter på frässtålet?

(Jag kan tyvärr inte se filmen.)
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Kör 0,5mm med detta verktyget RC-2250 Insert Carbide Mini Spoilboard Surfacing, Rabbeting, Flycutter, Slab Leveler & Surface Planer 2+2 Flute Design 1-1/2 Dia x 1/2 x 1/2 Inch Shank Router Bit
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Laddar upp filmen i annat format.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 24564
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av MadModder »

Det låter som den skär djupare när den går åt höger i filmen.
Borde väl bara kunna bli så om hela spindeln faktiskt flyttar på sig i höjdled (typ spindeln vrider sig i Z-lagringen) beroende på från vilket håll belastningen hamnar. :humm:
Sätt en mätklocka under verktyget och tryck det fram och tillbaks och se vad som händer.
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Hmm. Om så är fallet, finns det något att göra åt det? Får kolla om det går att spänna på något sätt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22635
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av säter »

Har du kollat så att frässpindeln sitter rakt?
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Nej, inte mer än att den var monterad rätt. Har inte de rätta verktygen för att kolla det nu. Ska se om jag kan hitta något under dagen. Måste ju ha väldigt exakt skjutmått, tänker jag.

T
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 22635
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av säter »

Det enklaste brukar vara att sätta upp en indikatorklocka i spindeln och snurra.
nomis_82
Inlägg: 392
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av nomis_82 »

Hittade en film som beskriver problemet med om inte frässpindeln sitter rakt.
Tänker att det också skulle kunna vara problem med att maskinen är glapp på något ställe.
En annan sak är att det inte är säkert att maskinen klarar max spec för verktyget. Pröva att köra med feedrate på 2000 istället för 6000 tex.
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Tack Nomis_82 och alla andra. Maskinen ska klara feedraten utan problem. Spindeln är på 3,2kw och och hastigheten är på 24000rpm. Dock så märker jag lite glapp när jag tar tag i spindeln. Hur jag fixar det har jag frågat tillverkaren och väntar svar. Kanske det är det. Det blir ju värre efter ett litet tag. Alltså i början när jag kör så är det rätt rakt (Inte perfekt) men sen blir det mer och mer ”randigt”.
Skriv svar