Exempel på att inte gå efter ledares färger
- prototypen
Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger
Svart var länge förstavalet till fast fas, brun, gul och grön tänd- och mellantrådar.
Sedan bytte man så nu får svart vara tändtråd.
Röd har kommit ut ur karantänen.
Gul och grön sitter i karantän.
lila och orange är snyggt ihop.
Protte
Sedan bytte man så nu får svart vara tändtråd.
Röd har kommit ut ur karantänen.
Gul och grön sitter i karantän.
lila och orange är snyggt ihop.
Protte
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
"Sedan" är 2006. Så det var ju ett tag sen brun blev standard för fasen i enfasgrupper.
- prototypen
Men i mitt hus från 1979 så fortsätter jag med svart som fas när det görs om något.
Protte
Protte
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo det känns bättre att fortsätta på samma tema när anläggningen inte ska göras om till 100%.
Färgen på kablarna är väl inte lag?
Det är bara en rekommendation?
Det är bara en rekommendation?
- prototypen
Bara lugn Säter, fortsätt med gul/grön till allt du.
Prutte
Prutte
Nä, om hen inte skulle råka vara behörig elektriker. En sådan, vid sina sinnes fulla bruk, skulle knappast avvika från konventioner/rekomendationer (vissa branch-organisationer skulle kanske börja få åsikter annars).
Personligen använder jag alltid nya färgerna i renoverade och utbyggda delar av en anledning. Eftersom brun inte finns i dom gamla rören är det ingen risk för sammanblandning och då blir det helt modernt till slut med all löpande renovering som görs.
Det faller sig också ganska naturligt eftersom den "kulo"-kabel man kan köpa använder brun/blå/gulgrön att brun blir obruten fas i första hand.
Det faller sig också ganska naturligt eftersom den "kulo"-kabel man kan köpa använder brun/blå/gulgrön att brun blir obruten fas i första hand.
Här vart det utklarat att det är helt ok.snigelen skrev:Nä, om hen inte skulle råka vara behörig elektriker. En sådan, vid sina sinnes fulla bruk, skulle knappast avvika från konventioner/rekomendationer (vissa branch-organisationer skulle kanske börja få åsikter annars).
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 4#p1099674
Så du är behörig elektriker? Annars är det mesta inte OK.
Jag såg ingen referens på sidan du länkade till, bara ännu ett uttalande/åsikt på internet. Betyder inte ett smack (för mig, eftersom jag inte vet något om personen som skrev).
Jag såg ingen referens på sidan du länkade till, bara ännu ett uttalande/åsikt på internet. Betyder inte ett smack (för mig, eftersom jag inte vet något om personen som skrev).
Det var en behörig elektriker som utförde installationen.
Vilken sida menade du att jag länkade till?
Vilken sida menade du att jag länkade till?
Vet du verkligen inte vilken sida DU länkade till? Det var den där du ansåg att det var ok "Här vart det utklarat att det är helt ok".
Note to myself: Mata inget annat än barn, fru och änder.
Note to myself: Mata inget annat än barn, fru och änder.
Det var ingen sida jag länkade till, det var ett inlägg här på forumet.
Jag ser gärna fram emot om detta blir utklarat hur det förhåller sig med om-märkta kablar.
Jag ser gärna fram emot om detta blir utklarat hur det förhåller sig med om-märkta kablar.
- BallInPlay
- Kontakt:
Finns dessutom inget som heter 'behörig elektriker'. 'Elinstallatör' heter det om man har auktorisation att utföra elarbeten. Tidigare hette det 'Elinstallatör med behörighet'.
Och nej, det har aldrig varit ok att måla gul/grön i annan färg i anslutningsändar. Sen att de flesta gjort det någon gång tre mil ut i skogen då man haft fel material med sig är en annan sak.
Och nej, det har aldrig varit ok att måla gul/grön i annan färg i anslutningsändar. Sen att de flesta gjort det någon gång tre mil ut i skogen då man haft fel material med sig är en annan sak.