Stänga av bränslepump??
Stänga av bränslepump??
Enligt bestämmelser för rallybilar så måste bränslepumparna automatiskt stängas av om motorn skulle stanna plötsligt, som vid olyckor och liknade.
och en sådan sak behöver jag (eller grannen egentilgen), men hur bygger man en?? enklast vore att kolla efter pulser på tändspolen, och sedan stänga av pumparna när man inte får några pulser, men hur vet jag att jag inte får några pulser?? även så att pumparna inte stannas av misstag under körning för att man håller för lågt eller för högt varv eller liknade??
helst en enkel konstruktion utan µC eller liknade inblandat.
//St
och en sådan sak behöver jag (eller grannen egentilgen), men hur bygger man en?? enklast vore att kolla efter pulser på tändspolen, och sedan stänga av pumparna när man inte får några pulser, men hur vet jag att jag inte får några pulser?? även så att pumparna inte stannas av misstag under körning för att man håller för lågt eller för högt varv eller liknade??
helst en enkel konstruktion utan µC eller liknade inblandat.
//St
Varför inte ta ett vanligt bränslepumpsrelä? Det slår på pumpen en kort stund när man slår på tändningen, aktiverar pumpen igen vid första tändpulsen, och stannar ca 1 sek efter sista tändpulsen.
Ett sånt relä är aningens högre än ett vanlig relä och kopplas likadant, men har ett extra litet stift (heter oftast 31b) som ansluts till tändspolens 1-anslutning.
Nu har jag tyvärr inget artikelnummer att ge åt dig, men skrotarna är fulla med sådana relän. Sitter i bilar från 80- och 90-talet med insprutning, bl.a. VW Golf och SAAB 900. (Bosch K-Jetronic)
Tillägg:
En bra sida att söka på Bosch-delar är eCat Online.
Klicka på artikelsökning och slå in t.ex "0 280 230" så får man upp lite olika alternativ för olika br.pumpsrelän.
Klicka nu vidare på svaren och välj "jämförelsenummer", så får du listor på vilka bilar relät sitter i ,och biltillverkarnas originalnummer för samma relä.
Ett sånt relä är aningens högre än ett vanlig relä och kopplas likadant, men har ett extra litet stift (heter oftast 31b) som ansluts till tändspolens 1-anslutning.
Nu har jag tyvärr inget artikelnummer att ge åt dig, men skrotarna är fulla med sådana relän. Sitter i bilar från 80- och 90-talet med insprutning, bl.a. VW Golf och SAAB 900. (Bosch K-Jetronic)
Tillägg:
En bra sida att söka på Bosch-delar är eCat Online.
Klicka på artikelsökning och slå in t.ex "0 280 230" så får man upp lite olika alternativ för olika br.pumpsrelän.
Klicka nu vidare på svaren och välj "jämförelsenummer", så får du listor på vilka bilar relät sitter i ,och biltillverkarnas originalnummer för samma relä.
Denna koppling tror jag blir ypperlig, det behövs enbart två st slutande reläer som är billiga att komma över.
Funktionen blir att pumpen blir spänningssatt då generatorn laddar ELLER startmotorn arbetar. Titta på bilden. Förstora upp den så syns det.
http://hem.bredband.net/b654183/bilder/rally.JPG
Funktionen blir att pumpen blir spänningssatt då generatorn laddar ELLER startmotorn arbetar. Titta på bilden. Förstora upp den så syns det.
http://hem.bredband.net/b654183/bilder/rally.JPG
Volvos gröna pumprelä eller oljetrycket plus en knapp att köra upp trycket innan man startar är vanligast vad jag har sett.
61 på generatorn tycker jag mindre om. Skulle den sluta ladda ska man ändå kunna ta sig i mål på batteriet, då vill man inte att pumparna ska stanna.
På tävlingsbilar ska allt vara så enkelt och stabilt det bara går, blanda inte in elektronik när det räcker med ett relä. Var noga med varenda liten kabelstump, det finns inget värre än att behöva bryta för ett skitfel som en kabel som lossar.
61 på generatorn tycker jag mindre om. Skulle den sluta ladda ska man ändå kunna ta sig i mål på batteriet, då vill man inte att pumparna ska stanna.
På tävlingsbilar ska allt vara så enkelt och stabilt det bara går, blanda inte in elektronik när det räcker med ett relä. Var noga med varenda liten kabelstump, det finns inget värre än att behöva bryta för ett skitfel som en kabel som lossar.
Man får tacka för alla svar, och ursäkta att jag inte haft tid att kolla tråden på länge.
Såg ett par tips om att använda laddlampan och liknade, det är så vi gör för tilfället, och det fungerar inte helt perfekt. vet inte riktigt vad det beror på. men dom där reläerna som Lindquist talade om verkar vä'ldigt intresenta, ska kolla närmare på det.
//St
Såg ett par tips om att använda laddlampan och liknade, det är så vi gör för tilfället, och det fungerar inte helt perfekt. vet inte riktigt vad det beror på. men dom där reläerna som Lindquist talade om verkar vä'ldigt intresenta, ska kolla närmare på det.
//St