Säkerhetslåda för dator-I/O?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev:Hur tänker du skydda datorn medan du avlusar/testar din Säkerhetslåda?
Ja du, det här är ett litet bekymmer.

Om jag nu bygger denna halvkomplicerade säkerhetslåda, hur ska jag våga koppla in den? :)

När det gäller AF är det i alla fall lätt att kolla för den biten kan testas ordentligt innan inkoppling.

RS232, om jag bara vänder Zener-dioderna rätt (och dom inte är trasiga/avbrott) så borde det vara ofarligt att koppla in serie-porten, tyvärr har jag ingen apparatur som går på serie-porten så i nuläget är det lite svårt att testa, nån som känner till nån riktigt billig tingest som jag kan köpa och testa med?

Ett halvägstest vore om man hade nån enhet som pratade UART och började med att testa den biten, jag är mycket ny på processorfronten så jag har inga sådana kort att ta till även om min UNO ju kan prata UART...

USB-biten vill jag faktiskt försöka testa med min trafo (ska studera protokollet närmare vad beträffa AC/DC-nivåer) även om pstrand tycks vara tvärsäker på att det inte fungerar, efter att ha studerat en liten del av protokollet i något ofullständiga Wikipedia så känns min ide' inte helt omöjlig samtidigt, varför finns det då så komplicerade och speciella kretsar som den senaste ovan om det bara skulle kunna räcka med en trafo?

Men, jag vill prova ändå och tänker mig en USB-sticka som input till lådan och Explorer på andra sidan.

Jag är dock starkt skeptisk till min ide' så jag kommer gardera med att även göra utrymme för nån kommersiell variant, gärna en färdig krets som den som senast ovan rekommenderas, dock DIL eller nåt.

MVH/Roger
PS
Jag ska nu ta mig ytterligare en titt på din trevliga rekommendation tidigt i tråden, cjonash.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Repeterar förslaget fron cjonash från så tidigt som inlägg #2 (sorry):

http://www.electrokit.com/usbiso-galvan ... -usb.49764

Jag fattar dock inte det mekaniska för jag så dålig på sånt att det inte är klokt, det står i specen:

"USB_DEVICE connector- which is USB-B type and have to be connected to the PC USB host.

USB_HOST connector which is USB-A type and have to be connected to the USB device like USB JTAG, programmer, debugger etc"

Min UNO har USB Typ B Hona som input, UNO'n kallas tydligen för Device, eller hur?

Ut från datorn har vi USB Typ A Hona, denna delen (datorn) kallas för Host.

Att bara koppla in UNO kräver alltså en kabel som har USB Typ A Hane för Host och USB Typ B Hane för Device.

Om man sedan ska införa ett litet skyddskort emellan Host och Device så måste väl detta skyddskort ha USB Typ B Hona (in/Host, dator) och USB Typ A Hona (ut/Device, typ UNO), för då kan man plugga in sin "sticka" där.

Nu säger citatet att Device har USB-B och Host har USB-A

Jag får det alltså till att bli precis tvärtom!

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
PS
Tror jag ändå börjar fatta, labbsidan av skyddskortet kallas "återigen" för Host. Har nu i alla fall lärt mig att man säger Host/Device, för bara nån timme sedan visste jag inte ens det :)

Dimensionen på nämnda länks kort är typ 37X42 dvs får lätt plats på bredden av ett EU-kort (väldigt litet faktiskt). Fästanordningen på EU-kortet verkar dock bli fästkuddar :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

Ja, den kontakten på "datorsidan" är en likadan som på din Arduino. På andra sidan sitter en likadan kontakt som i datorn.
Så om du nu skulle sätta den mellan din dator och din Arduino (utan din låda), då skulle du använda en extra kabel identisk med den du redan använder till Arduinon.

I databladet till BGA-kretsen så finns en del info om protokollet, men den är inte komplett.

Men DC-signalerna används bland annat för att kommunicera vilken hastighet som en ansluten enhet stödjer, om jag läst rätt (och också att en enhet är ansluten).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack cjonash för förklaringen!

Jag hittade annars den här rätt långa sidan om USB: http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.shtml

Det verkar fortfarande vara som så att en trafo faktiskt kan fungera (om man kombinerar vad jag läst på Wikipedia med vad jag nu läser på denna sajt), för på typ sidan två står det att om man pullar upp D+ med 1k5 (till 3V3 skumt nog) så får man High Speed och om man istället pullar upp D- med 1k5 så får man Low Speed.

Min tanke är nu att man pullar upp redan på datorsidan (av trafon), då måste väl ändå datahastigheten vara specificerad sen får det differentialla datat (som Wikipedia lärt mig) propagera genom trafon, det är för övrigt datorn som bestämmer allt, läste jag.

Jag har redan en galvanisk isolation (separat matning med jord lika med CPU_GND) av första RS232-kretsen så jag kan knycka Vcc hos den matningen och pulla upp D- för Low Speed på datorsidan som jag sedan inbillar mig funkar även för snabba enheter bara det att snabbheten inte kan nyttjas.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Tydligen behöver datorns D+ och D- också pullas ner till CPU_GND med 15k vardera, så det kommer jag lägga till.

Är inte USB ett 5V's-protokoll?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17266
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av AndLi »

Men hur ska du tvinga usb devicen till samma hastighet som du hårt väljer med ditt motstånd?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant fråga, tack!

Kanske jag även pullar upp device-sidan, vad tror du om det?

Bifogar för övrigt min senaste ritning av säkerhetslådan, förutom att jag ska justera layouten hos själva lådan känner jag mig nu ganska klar.

Detta är vad jag kommer att bygga.

MVH/Roger
PS
Observera att företag vill tjäna pengar så komplicerade och dyra lösningar är då att föredra även om enkla lösningar som min USB-lösning kanske, men bara kanske, också kan fungera. Du ska se vad mycket svammel med akronymer hit och dit det var i den där sajten jag hittade och inte nånstans i hela artikeln fanns ett simpelt pulsdiagram :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

Du kan inte välja hastighet på det sättet. Det är en kombination av host (dator) och device (din inkopplade enhet) som bestämmer hastigheten. Du kan möjligen tvinga båda till att köra lägsta hastighet, men det är väl inte det du vill.

Om det hade varit så enkelt som att sätta en trafo för isolering, så hade ju kommersiella isolatorer använt den lösningen. De har allt att tjäna på att bygga sina enheter så enkla och billiga som möjligt (för att sedan få dem att se komplicerade och dyra ut för kunderna).

Jag gillar generellt din inställning till att inte krångla till saker, och även den att man skall prova sig fram. Men i just det här tillfället så tycker jag nog att du har fel. Men visst, vill du prova med en trafo så skall du så klart få göra det, men kan du då inte bara göra det? Det går ju rätt enkelt och fort att testa, istället för att fundera på det i veckor? Personligen är jag övertygad om att det inte fungerar, men låter mig gärna överbevisas om att jag har fel.

Edit: Jag läste lite på den sidan du länkade till. Här är några stycken som du bör läsa en extra gång om du skall gå vidare med din trafolösning:
USB transceivers will have both differential and single ended outputs. Certain bus states are indicated by single ended signals on D+, D- or both. For example a single ended zero or SE0 can be used to signify a device reset if held for more than 10mS. A SE0 is generated by holding both D- and D+ low (< 0.3V). Single ended and differential outputs are important to note if you are using a transceiver and FPGA as your USB device. You cannot get away with sampling just the differential output.
A USB device must indicate its speed by pulling either the D+ or D- line high to 3.3 volts. A full speed device, pictured below will use a pull up resistor attached to D+ to specify itself as a full speed device. These pull up resistors at the device end will also be used by the host or hub to detect the presence of a device connected to its port. Without a pull up resistor, USB assumes there is nothing connected to the bus. Some devices have this resistor built into its silicon, which can be turned on and off under firmware control, others require an external resistor.
Det här innebär att en permanent pull-up gör att datorn aldrig upptäcker när du kopplar in eller ur en USB-enhet, något som är en förutsättning för att enheten skall fungera.
High Speed (480Mbits/s) mode uses a 17.78mA constant current for signalling to reduce noise.
High speed devices will start by connecting as a full speed device (1.5k to 3.3V). Once it has been attached, it will do a high speed chirp during reset and establish a high speed connection if the hub supports it. If the device operates in high speed mode, then the pull up resistor is removed to balance the line.
Ytterligare ett skäl till att det inte fungerar med permanent pull-up.


På sidan 3 (http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb3.shtml) så beskrivs de olika fälten i datapaketen, och där kan man blandannat se att EOP (End Of Packet) skickas som en single-ended bit. Visserligen finns inget puls-diagram, det skulle bli ett väldigt långt sådant, men all väsentlig information finns ju där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte övertygad.

Nu har jag infört ett pull-up på device-sidan också.

I min naiva värld borde detta innebära att Host & Device pratar samma hastighet.

Jag tror sedan inte att jag kan hitta på fler varianter, så jag vill gärna prova denna.

Tack för dina citat och ditt engagemang, mycket roligt!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av E85 »

Tycker du ska skippa isoleringen av allt och bara dra in skarvkablar i din låda. Vad är det du tänkt koppla in egentligen som kan bränna upp portarna? Jag höll på rätt friskt med parallellporten och serieporten som barn för 15-20 år sedan men lyckades aldrig bränna någon. Då får du mer tid till dina riktiga projekt också.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

För det första har du lagt en pull-up till +5V (om jag läser ditt schema rätt), trots att standarden säger 3,3V.
För det andra, hur har du tänkt att datorn skall identifiera när du pluggar in din USB-enhet? Enumereringen görs ju då, och är en förutsättning för att enheten skall få sin adress, och därmed tillåta vidare kommunikation.

Vad krävs för att du skall kunna göra ett test med din trafolösning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Tycker du ska skippa isoleringen av allt och bara dra in skarvkablar i din låda. Vad är det du tänkt koppla in egentligen som kan bränna upp portarna? Jag höll på rätt friskt med parallellporten och serieporten som barn för 15-20 år sedan men lyckades aldrig bränna någon. Då får du mer tid till dina riktiga projekt också.
Tack för att du erkänner att jag har "riktiga" projekt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:För det första har du lagt en pull-up till +5V (om jag läser ditt schema rätt), trots att standarden säger 3,3V.
För det andra, hur har du tänkt att datorn skall identifiera när du pluggar in din USB-enhet? Enumereringen görs ju då, och är en förutsättning för att enheten skall få sin adress, och därmed tillåta vidare kommunikation.

Vad krävs för att du skall kunna göra ett test med din trafolösning?
Wikipedia säger 5V med all tydlighet, tror mer på dom :)

Det står i marginalen till höger på denna sida: https://en.wikipedia.org/wiki/USB

Vad som krävs är väl inte mer än en USB-sticka, eller?

Jag tror, men detta är bara vad jag tror, att när väl hastigheten är satt så skickas bitinformation (AC) som propagerar snällt genom trafon.

Jag tackar annars för påpekandet om att vissa delar kräver DC såsom hastighetsbestämning men detta är nu åtgärdat så personligen, och med mitt mycket ringa kunnande, ser jag inget hinder för att trafiken ska kunna propagera genom trafon.

I samma Wiki-artikel jag länkar till kan man dessutom tydligt se hur datat är differentiellt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av pstrand »

Hej

Men "cjonash" har nog rätt. Har precis nyligen varit djupt inblandat i ett Project med "TI, Sirata 5728" (både med HW och SW) där vi bl.a. använder USB.

Går inte in mer på djupet än så.

Hur har du tänkt att en periferienhet (USB-sticka) exvis ska orka driva "trafon"?.

Periferienheterna är ju liksom inte designade för att göra detta. Men som jag skrev tidigare, Koppla upp detta på ett labb-kort och se vad som händer INNAN du gör klart din konstruktion, så slipper du göra om. :D

Bör ju inte ta mer än någon timme.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Electricguy »

Efter lite snabb googling om USB spänningar så pekar många på att databussen ska ha pull-up till 3,3V, och beroende på motståndsvärden och hur man kopplar kan man ställa hastigheten. Det skadar sällan att kolla runt lite hur andra har gjort innan man potentiellt förstör grejer för att man "tror" att man gör rätt.
danielr112
Inlägg: 8052
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av danielr112 »

T ex: http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.shtml

Att tro på wikipedia är som att tro på rykten på stan tyvär...
Skriv svar