Kontakter för tjocka kablar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av marQs^ »

Totalt sett ska jag koppla ihop 5st 6mm2 kabelpar på olika sätt (och det ska gå snabbt och enkelt).
Max effekt är kring 1200W, 44V, 30A. Men i vanligtvis är det kring 300W.

Anledningen är att jag har just byggt ett nytt batteripack till min dykscooter och behöver något sätt att koppla ihop de 4st 22,2V 12Ah-batterierpacken.
Tillfälle 1: När scootern används ska batterierna vara 2st parallellt och 2st seriellt (dvs 44,4V 24A).
Tillfälle 2: När de laddas ska de vara 4st separata 22,2V-batterier för att kunna balansera cellerna i respektive batteripack (och min laddare kan bara ladda batterier på 22,2V, men den laddar alla 4st samtidigt).

Om jag endast hade haft 2st batterier hade jag bara kopplat ihop de permanent i serie med en sockerbit med en extra sladd för att ladda, men problemet uppstår då jag har 2st serier parallellt, då kommer de bli dåligt om de laddar olika snabbt.

Jag hade från början tänkt använda Deans-T-kontakter (som jag har hemma) på varje batteripack för att kunna ladda de separat och sedan ett knippe sladdar som är ihopkopplade, också med Deans-T-kontakter för att kunna koppla ihop de och få ut all kräm i ett enda sladdpar när de ska användas.

Problemet jag stött på är att min lödkolv inte klarar av att värma tillräckligt mycket tenn för att löda 6mm2-kablarna snyggt.
Hur ska jag göra?
Jag vill ha en enkel och smidig lösning som inte är för dyr.
Alternativ som jag ser det:
* Köpa en större lödkolv (men hur stor krävs? jag är rimligt van vid att löda, men inte jättebra)
* Köpa andra kontakter (men vilka? )

Jag köpte dessa kontakter mellan motorn och sladdparet frå batterierna, men de är dyra och väldigt stora, så jag ser de inte som något alternativ till alla batterierna.
https://www.elfa.se/sv/kontaktdon-unise ... &simi=96.0

Tidigare använde jag gula rundstift, men jag vill gärna ha något där man inte kan koppla fel, alltså att själva kontakten är 2-polig.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av kricka »

Jag föredrar dom du länkat till från Elfa. Anderson powerpole. Jag använder dom i olika storlekar och olika färgkodning. Jag brukar handla mina på en firma utomsocknes som heter PowerWerx. (har för mig dom heter så)

Fasen vad jobbigt det är att ligga i sängen och skriva på telefonen)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av mullemeck »

För högströms applikationer har jag kört dessa kontakter
http://se.farnell.com/husanordningar-fo ... /912236375

I 2pol med 8AWG kabel ska de klara 40A och de är nycklade så man inte kan sätta kontakten på fel håll.

Glöm bara inte att du köper höljet och stiften separat
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27050
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av tecno »

Problemet jag stött på är att min lödkolv inte klarar av att värma tillräckligt mycket tenn för att löda 6mm2-kablarna snyggt.
Hur ska jag göra?
Använd CRIMP kontakter!
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av marQs^ »

Nu har jag tänkt lite till...

Jag funderar nu på att faktiskt använda en vanlig kopplingsplint för 6mm2: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbe ... 000017379/

Då behöver jag bara en brytare för att separera de två parallella kretsarna när jag laddar (gärna en tvåpolig brytare för att tex bryta båda +-polerna).
Batterierna kan ju fortfarande vara permanent kopplade i serie när jag laddar, det ska ju inte påverka något. Jag kan fortfarande koppla de ett och ett till laddaren.
Så kör jag med valfri kontakt just för att ladda batterierna (de behöver inte klara lika hög ström).

Det enda jag då behöver ordna är en brytare som klarar strömmen utan att gå sönder. Och den får inte vara för stor...

Varför jag inte vill ha så stora kontakter är för att det är lite tight med plats... (Och eftersom att det är totalt 24st poler jag behöver känns dessutom de från Elfa dyrt då varje pol kostar typ 50:-)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27050
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av tecno »

44V, 30A
Liten brytare? Ja allt är ju relativt.
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av marQs^ »

Denna borde fungera, men den är lite för stor: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000022613/

Denna fungerar säkert och är liten, men det är osmidigt att en inte är isolerad på något sätt och att anslutningen är för en batteripol till blybatteri...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031707/
Jag kan såklart köra krympslang på den...

Det behöver inte vara snyggt, bara funktionellt, rimligt litet och säkert (får inte öppna/sluta av misstag)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27050
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av tecno »

Dom där är för 12VDC, kolla noga att de tål den nästan 4x högre spänningen + att det skadar inte att ha lite marginaler!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av prototypen »

Brytarna kommer ju inte att bryta någon spänning, är ju batteri på båda sidorna.

Protte
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av Sverige »

EC5 och en 80W lödkolv.

Du har alltså 4x 6s LiPo. Ska köra 12s2p, 50V fulladdat. Ladda 6s4p.
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av marQs^ »

Jag har nu testar och min laddare gillade inte att ladda cellerna när de fortfarande var seriekopplade....
Så, ja, jag måste nog köpa en lödkolv och fixa kontakter för att kunna koppla isär batterierna helt vid laddning....

Kollar just nu på de olika kontakterna ni föreslagit och förmodligen blir det några av de.
Behöver de dock rätt snart (inom ett par dagar) så att köpa från Sverige är nog enda alternativet...

Edit: Sverige: helt korrekt
marQs^
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 oktober 2007, 00:17:01
Ort: Uppsala/Stockholm

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av marQs^ »

Update: min nya laddare var tydligen trasig... Ny är på väg... Så det var nog inga problem att ladda batterierna seriekopplade...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av Sverige »

MiaM
Inlägg: 10063
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kontakter för tjocka kablar?

Inlägg av MiaM »

Du kan inte både seriekoppla och parallellkoppla batterierna samtidigt.

Om nya laddaren "var trasig" så berodde det kanske på att plus för ena batterianslutningen och minus för andra batterianslutningen fick 44V mellan sig.

:(
Skriv svar