Tjena!
Är ganska nybörjare på elektronik, men hoppas på att lära mig.
Sökte efter något lämpligt ställe att söka hjälp gällande BMS kretsen i en kamera jag köpt.
Laddningen utav batteriet fungerar ej, utan kameran hoppar bara igång när "laddaren/nätadaptern" är inkopplad.
Enligt manualen så skulle det finnas ett laddningsbart inbyggt batteri, så tog mig friheten att kolla om batteriet var dåligt.
Till min förvåning sitter det ett 11.1V Lipo batteri i, men endast utgående strömkabel från batteriet sitter inpluggad i moderkortet.
På sidan hänger 4-pin balans kontakten till batteriet, helt löst fast-stripad.
Finns ingen connector på moderkortet överhuvudtaget för denna, och har lyckats listat ut vart laddningsmodulen sitter monterad.
Det verkar vara helt felkopplat, känns som att de dragit kablar från laddkretsen direkt till moderkortet för att ta ström därifrån.
Laddkretsen är ett BMS(Syftar på Battery Managment System) för 3-cellers Lithium pack, vad jag läst mig fram till genom att studera och söka på komponenterna.
Ingående är 14.4V från nätadaptern, och adaptern har avkänning för batteriets spänning. Men på det sätt de monterat och designat detta, så verkar det som att BMSen återcirkulerar inkommande ström tillbaka till moderkortet, så nätadaptern tror att det är full-laddat, medans i själva verket så har batteriet inte ens aktivt laddning, om ens bidrar med något överhuvudtaget.
Slänger med lite bilder så kanske ni lyckas klura ut och hjälpa mig hur detta egentligen ska vara kopplat.
Tack på förhand.
Hälsningar
Chrille
BMS krets i kamera, fungerar ej verkar felkopplad! Hjälp!
BMS krets i kamera, fungerar ej verkar felkopplad! Hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.