Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17326
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 26 april 2021, 22:03:23

Jag vet inte hur länge jag tänker vänta. Denna uC vill jag köpa.
https://www.mouser.se/ProductDetail/STM ... 83ng%3D%3D

Frabrikens ledtid: 44 veckor....
Digikey har ju STM32F373V8T6 hemma, den verkar bara vara en annan kapsel och mer minne än den du valt, de har ett par hundra i lager.
Ännu fler om man väljer BGA.

Du som inte har en färdig certifierad produkt borde väl lätt kunna byta processor?
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

mrfrenzy skrev: 26 april 2021, 22:11:15 >Jag jobbar med hydraulik och PWM betraktas som "billigt & lågbudget" när det kommer till styrning.

Det var sant för 15 år sedan när PWM var "nytt" i branschen.
Idag använder alla vedertagna tillverkare PWM och de får en sådan fin kurva som på din bild.
För att se PWM-frekvensen måste man zooma in tio gånger och titta närmare på kurvan.
Kurvan är ingen PWM kurva. Det är en analog strömkurva + diterfrekvens.

Hos mobilhydrauliksidan så börjar PWM allt mer och mer bli vanligare än manuella spakar. Men PWM är inte framtiden. Framtiden är servostyrning med CAN-bus + intern återkoppling. Det ger en sådan mer exaktare slidpositionering.
AndLi skrev: 26 april 2021, 23:09:56
Digikey har ju STM32F373V8T6 hemma, den verkar bara vara en annan kapsel och mer minne än den du valt, de har ett par hundra i lager.
Ännu fler om man väljer BGA.

Du som inte har en färdig certifierad produkt borde väl lätt kunna byta processor?
Ja, jag kan ju byta till en 100 pinnars istället för 64 då.
Då slipper jag även den lilla STM32:an.
Jag ska fundera på detta!

Varför finns BGA? Dög inte LFQP?

EDIT:
Nu ser jag. Det är en annan storleksskillnad!
Hmmm...kanske man ska använda den istället. Men måste jag använda mindre linjer då, eller ska man fästa den på något helt annat sätt?
2021-04-26_23-34.png
Klas-Kenny skrev: 26 april 2021, 23:04:00 >För att se PWM-frekvensen måste man zooma in tio gånger och titta närmare på kurvan.

Knappt ens om man zoomar ser man PWM'en. Spolens induktans jämnar ut strömmen så pass att PWM'en i det närmaste försvinner.

DanielM: Kan du inte bara ta till dig av vad vi skriver till dig här?
Istället för:

Jag är hårdvarukonstruktör för en tillverkare av just sån här utrustning, som sitter i tusentals arbetsfordon. Har hyfsad koll på att driva elventiler..
Nej. Jag har zommat in på strömmen och spolen jämnar inte alls ut strömmen.

Denna "PWM"-modul är en modul som skickar ut ström. Som tillvall finns det diter att koppla in. Denna diter är en sinusformad diter = Dåligt.
index.jpeg
Detta är också en "PWM"-modul som skickar ut ström. Här kan man också använda diter. Men denna diter är sågtandad diter = Mycket bättre
images.jpeg
Skilj på PWM och diter.
Diter används bara tillsammans med analog utstyrning av ström, medan PWM är en digital signal.
Notera att detta är för mobilhydraulikventiler. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Daniel, Klas-Kenny har 100 koll på detta, föreslår att du lyssnar på honom, då han har betydligt mer erfarenhet än du, när det gäller dessa saker.
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Nej.
De tyska ingenjörerna i Sulzbach har koll på vad PWM och diter är :) Det är dom som har utvecklat den nedre lådan.

Så här brukar en analog styrning av en mobilhydraulikventil se ut från dessa styrdon ovan.
images.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, så du anser att de som faktiskt jobbar med det har fel.
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag tror det är bara ett vanligt missförsvånd via text.

Jag själv har kört propotionalventiler via ren PWM och jämfört med analog signal + dither. Analoga signalen + dither gjorde det enklare att styra propotionalventilen. Normalt så ska man ha ca 100-300 Hz ditherfrekvens för att sliden ska ej utsättas för statisk friktion, samt att det inte ska påverka flödet.

Jag har utbildningsmaterial om detta från en instution.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Jag har utbildningsmaterial om detta från en instution.
Utbildningsmaterial tenderar att vara rätt långt från verkligheten, speciellt om det kommer från en institution.
Läroanstalter tenderar rätt ofta att vara ett par år efter i utvecklingen av naturliga skäl.
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Eller långt in i framtiden ;) Framförallt de institut som jag har gått på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

En chimär, du har helt fel, lär dig istället av de som har kunskapen i dag, istället för de som tror de har kunskap.
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Litar mer på de som tillverkar dessa styrlådor med dither(Parker, Hydac), än någon slumpmässig envis individ kl 1 på natten ;) Notera att jag jobbar åt dom ibland.

Vad är för fördel med BGA-format(förutom att det är mindre)? Jag kanske ska använda det trots allt. Men det är inget jag kan löda själv hemma, eller kan jag det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av JimmyAndersson »

Hej :)

Vet inte om du minns mig, men jag följer tråden. Skriver sällan. Senast berömde jag din envishet.

Jag tycker fortfarande att du har massor med energi och vilja, men den här gången skulle jag vilja ge ett tips:
Fundera över om du kan genomföra det här projektet själv, eller om du behöver forum-medlemmarnas hjälp. För just nu håller du på att berätta hur fel alla andra har. Ingen bra idé om man behöver hjälp. Eller hur. :)


PS: Om spolen inte jämnade ut pwm-signalen så var spolen feldimensionerad. (Du kan även använda ett aktivt lågpassfilter som är anpassat efter frekvensen.)

Och det går utmärkt att använda pwm för att styra en ström. Det görs nästan överallt. För lysdioder, datorfläktar, osv. Elektronerna gör ingen skillnad på användningsområde.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11380
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 26 april 2021, 23:27:54 Nej. Jag har zommat in på strömmen och spolen jämnar inte alls ut strömmen.
Och det är då verkligen strömmen du mätt, inte spänningen?

Här har du en oscilloskopbild jag tagit från styrenheten på en CAT-växellåda. Använder 100 Hz dither, och PWM. Sågtandad dither dessutom.
PWM-frekvensen är bara 1kHz, så strömmen blir inte extremt jämn utan fortfarande lite hackig. Går man upp mot 5-10kHz PWM syns oftast knappt hacken (de blir ju då 1/5 - 1/10 av detta). Men fortfarande tydligt utjämnad, inte i närheten av att gå ner till 0 som man annars ofta tänker sig med PWM (vilket är sant på resistiva laster)
Rippelfrekvens.PNG
Och här har du en bild från samma styrenhet, utzoomat med lite variationer i strömmen.
Blir väldigt taggigt, då de kör med väldigt mycket dither. (typ +-25% av utstyrd ström).
Den övre kurvan är spänning.
Ström uppramp.PNG
Detta är exempel från verkligheten. På en verklig automatlåda ifrån CAT. Inte ens något vi själva byggt (vi brukar köra högre PWM-frekvens = jämnare ström).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17326
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 27 april 2021, 00:56:22 Litar mer på de som tillverkar dessa styrlådor med dither(Parker, Hydac), än någon slumpmässig envis individ kl 1 på natten ;) Notera att jag jobbar åt dom ibland.

Vad är för fördel med BGA-format(förutom att det är mindre)? Jag kanske ska använda det trots allt. Men det är inget jag kan löda själv hemma, eller kan jag det?
BGA fördel är att de är kompaktare och man kan få plats med mer komponenter på samma yta kretskort.
Det kommer ju till ett pris, svårare att montera, svårare att routa kretskortet, behöver ofta fler lager än traditionella kapslar.
Och det finns ju viss logik i att det är just BGA som det finns mest kvar av hos Digikey...
DanielM
Inlägg: 2224
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 27 april 2021, 09:19:33
DanielM skrev: 27 april 2021, 00:56:22 Litar mer på de som tillverkar dessa styrlådor med dither(Parker, Hydac), än någon slumpmässig envis individ kl 1 på natten ;) Notera att jag jobbar åt dom ibland.

Vad är för fördel med BGA-format(förutom att det är mindre)? Jag kanske ska använda det trots allt. Men det är inget jag kan löda själv hemma, eller kan jag det?
BGA fördel är att de är kompaktare och man kan få plats med mer komponenter på samma yta kretskort.
Det kommer ju till ett pris, svårare att montera, svårare att routa kretskortet, behöver ofta fler lager än traditionella kapslar.
Och det finns ju viss logik i att det är just BGA som det finns mest kvar av hos Digikey...
Okej. Ja, men då förstår jag. Då tror jag ska vänta tills det kommer mer, eller eventuellt använda 128 kB flash uC som också är en STM23F373.
Klas-Kenny skrev: 27 april 2021, 07:30:55
DanielM skrev: 26 april 2021, 23:27:54 Nej. Jag har zommat in på strömmen och spolen jämnar inte alls ut strömmen.
Och det är då verkligen strömmen du mätt, inte spänningen?

Här har du en oscilloskopbild jag tagit från styrenheten på en CAT-växellåda. Använder 100 Hz dither, och PWM. Sågtandad dither dessutom.
PWM-frekvensen är bara 1kHz, så strömmen blir inte extremt jämn utan fortfarande lite hackig. Går man upp mot 5-10kHz PWM syns oftast knappt hacken (de blir ju då 1/5 - 1/10 av detta). Men fortfarande tydligt utjämnad, inte i närheten av att gå ner till 0 som man annars ofta tänker sig med PWM (vilket är sant på resistiva laster)
Rippelfrekvens.PNG
Och här har du en bild från samma styrenhet, utzoomat med lite variationer i strömmen.
Blir väldigt taggigt, då de kör med väldigt mycket dither. (typ +-25% av utstyrd ström).
Den övre kurvan är spänning.
Ström uppramp.PNG
Detta är exempel från verkligheten. På en verklig automatlåda ifrån CAT. Inte ens något vi själva byggt (vi brukar köra högre PWM-frekvens = jämnare ström).
Jag säger inte att dettta är omöjligt att styra. Jag säger bara att vill man ha mjukare styrning så rekommenderas av de stora aktörerna, att man skickar ut ström + dither.
JimmyAndersson skrev: 27 april 2021, 02:32:23 Hej :)

Vet inte om du minns mig, men jag följer tråden. Skriver sällan. Senast berömde jag din envishet.

Jag tycker fortfarande att du har massor med energi och vilja, men den här gången skulle jag vilja ge ett tips:
Fundera över om du kan genomföra det här projektet själv, eller om du behöver forum-medlemmarnas hjälp. För just nu håller du på att berätta hur fel alla andra har. Ingen bra idé om man behöver hjälp. Eller hur. :)


PS: Om spolen inte jämnade ut pwm-signalen så var spolen feldimensionerad. (Du kan även använda ett aktivt lågpassfilter som är anpassat efter frekvensen.)

Och det går utmärkt att använda pwm för att styra en ström. Det görs nästan överallt. För lysdioder, datorfläktar, osv. Elektronerna gör ingen skillnad på användningsområde.
Vem har sagt att vem har fel?
Jag tror du läser bara det du vill läsa. Det är TomasL som säger att jag har fel och intuitionerna har fel osv.
Det jag sade är att vill man få en mjuk styrning så rekommenderas det ström + dither och inte ren PWM. :)

Det finns en orsak varför propotionalventiler av dyrare kvalité kör ström + dither. Det har med att PWM är väldigt grovft och gör så huvudsliden i ventilen rent av vibrerar.
Jag har själv kört PWM på en propotionalventil. Det fungerar utmärkt. Men flödet blir stabilare om man kör ström + dither av sågtandad våg.

Notera att om en propotionalventils slid förändrar sig 0.3mm så ändras flödet också några liter beroende på tryck.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av svanted »

rekommenderas av de stora aktörerna, att man skickar ut ström + dither.
ström utan spänning? :oops:

konstig formulering?

eller åstadkommer man inte ström mha PWM eller DC spänning?
Skriv svar