Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Japp, det blir förmodligen så att jag kör SOAB HP som ifjol, alternativt kanske ge sig på assisted bara för att få slå ett till rekord men det känns fel på något sätt, jag kör helst inte assisted. Så jag ska försöka ladda motivation när det närmar sig för en 46h+ stint. Om motivation totalt avsaknas så hör jag med grabbarna om vi ska köra M/S istället.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag var jag lite smått flitig igen. Jag spenderade lite tid med att fräsa ut centrumhålen på några kugghjul jag köpte av kuggteknik. De hade 6mm centrumhål och jag behövde 8mm så de passade till de stegmotorerna jag har. Detta kommer användas för att konvertera som jag nämde tidigare, ett slutsteg till att kunna styras remote/automagiskt.

Tanken är att dessa kugghjul ska koppla ihop en vridpot med stegmotorn och därmed ge en absolut återkoppling. Jag försöker göra så att det inte ska kunna slira heller, så jag gjorde en D-formad urskärning på kuggen till stegmotorn och för potten ska jag fräsa ner ett jack i axeln där en stoppskruv ska få sitta.

För att centrera fräsen så tog jag en vanlig 2mm fräs med 6mm skaft. Sedan vände jag det upp och ner, sedan monterade jag detta i chucken och lät kugghjulet vara löst. Sedan körde jag ner spindeln så att baksidan av fräsen gick in i kugghjulet och när fräsen fortfarande var där spände jag fast kugghjulet och sedan körde jag upp spindeln och vände fräsen. Det verkar ha fungerat rätt bra. Dock lyckades jag få hålet till stora drevet lite koniskt vilket jag inte märkte förän jag tagit löst det. Förmodligen för att fräsen inte hade tillräckligt långa skär, alternativt att det helt enkelt flexade på det långa fräsdjupet. Så nu måste jag lösa det på något sätt för att få det 6.35mm hela vägen genom.

Här är några bilder

Bild
De hade hällt diskmedel i fontänen på skolan en dag, såg rätt lustigt ut

Bild
2:1 utväxling

Bild

Bild
Fräs is the shit!
beangan

Inlägg av beangan »

6.35? :twisted: .25 kaliber :twisted:

fram med geväret :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du borde ha använt en brotsch istället för att fräsa upp hålet
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Men för FAN beangan! :D du ska då testa att skjuta med och på allt! XD
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

labmaster skrev:Du borde ha använt en brotsch istället för att fräsa upp hålet
Hurdå? hålet är ju format som ett D.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Inte vad jag kan se på bilden med det stora kugghjulet där hålet blev ovalt ty det var där jag tolkade att det skall vara 6,35 mm.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag skulle ha tänkt efter lite mer och använt en grövre fräs än 2mm när jag fräste upp hålet, så hade det också gått fint.

Däremot har jag beställt en brotsch så jag hoppas kunna använda, annars går det ju att spänna upp den i svarven också. Om det är 0.1mm fel hit eller dit i centreringen gör ju inte så mycket i den här tillämpningen, men det är tråkigt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var man på plats i paradiset igen. Jag har tillbringat kvällen att elda upp lite skräpbitar spånskiva osv, kanske även lite sådant som man inte borde elda men brinner bra. Jag och flickvännen tog bort det mesta "skräpet" ur vedrummet och började flytta de lilla som är kvar i vedboden så vi kan fylla den med veden som finns kvar att klyvas. Sedan spenderade jag lite tid med att skruva upp spånskivor på en av väggarna i jobbrummet i ladugården. Imorgon kanske jag får något ryck och får dit lite fler skivor. Dock är allt skevt, det vi skruvade dit är väl rätt rakt men golvet lutar rätt rejält så det blir lite fult nedtill, men bryr man sig får man sätta dit en list.

Imorgonbitti ska jag ringa grävarn så får vi se om han har tid.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var helgen avklarad. Flickvännen klyvde ved mest hela helgen och var även kock som vanligt. Blindstyret Molly irrade glatt omkring, hon har nog luktat på varenda cm2 på det där stället nu. Förutom besök av SM2XJP och SM2XLL som brukar dyka upp varje helg, så kom även SM3JLA på besök på Lördagen helt oannonserat. Vi hade som vanligt skoj och fick bygga ihop elementen för 40m så de är klara och även montera upp dem på bommen plus sätta dit bomstaget. Så nu när jag kommer dit till helgen ska vi sträcka bomstaget igen eftersom vajern brukar slaka rätt rejält från början, sedan montera matningen så är antennen snart redo att lyftas. Förmodligen kommer lyften av antennerna ske om 3 helger, för nästa helg kommer vi inte få klart allt och helgen efter är det tävling.

Jag fick även fundamentet till 18m masten klart. Eftersom betongblandaren är utlånad fick jag handblanda ca 150-200l, vilket var drygt men det gick hyffast att först blanda med spade i skottkärran och sedan köra vispen på borrmaskin för att finblanda. Blev väl inte perfekt men det duger till den där fjutten.

Jag fick även besök av Göran från GTL åkeri i Burträsk. Han kom med sin Åkerman H3 som är en fin liten sak, perfekt för att göra den sortens jobb jag normalt behöver få gjort. Fyra timmar senare så var stagankarna nere till 18m masten, gropen grävd till fundamentet för 40m mastprojektet och även dess stagankare som består av järnvägsslipers. Den här gången istället för att brottas med grejorna stroppade jag bara dem och han lyfte ner dem i hålet så fick jag finjustera medans han fyllde igen lite och det blev fixerat. Det blev även ett nytt kabeldike grävt mellan huset och ladugården, så nu ska ett 110mm kabelrör grävas ner. Jag måste skaffa 4st 45gr böjar bara till dem, så jag kan göra en mjuk böj på avslutet av röret.

Bild
En laddning dumpad

Bild
Den vedboden är nu officiellt full

Bild
Temporär arbetsplats för att kapa spånskivor, blev även en bra arbetsbänk för att bygga ihop tipparna till 40m yagin

Bild
Utrustningen

Bild
Här blandas det

Bild
Färdigt, nu när det brunnit skas jag skruva bort fästet, sedan ta bort plankorna och justera in fästet i lod genom att justera 4st muttrar.

Bild

Bild
Ett ankare väntar på att få bli nedgrävt

Bild
40m elementen klarar, ~22m långt

Bild
SM3JLA skruvar

Bild
Uj så långa de är

Bild
Ihopskruvat, dock utan bomstag

Bild
Göran anländer

Bild
Han klättrar ner för lastbilen

Bild
Stagankare för 18m masten, lilla aluminiumpinnen i mitten markerar ut vart själva staglänken ska sticka upp. Aluminium används till att märka upp det mesta på den här stationen :)

Bild

Bild
En bild tagen med bomstaget fastsatt. Jag fick kapa bort mitt tvärstag tyvärr, eftersom jag inte räknat med att det skulle behöva sitta över där elementet sitter.

Bild
Här gräver Göran hål för stagankarna till 40m masten

Bild
Stagankare som ska lyftas ned

Bild
Här packas det. Det grävdes även på ett sådant sätt så att i "dragriktningen" för staget så är marken orörd. Inte för att jag tror att det skulle behövas men när man bara har en staglänk och inte en V-bygel som för 60m masten, så är det naturligt att göra på det här sättet.

Bild
Hålet för mastfundamentet, drygt 1.5x1.5x1.6m

Bild
Kabeldike mellan lagårn och huset

Bild
Fäääääärdig
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har programmerat en massa på slutet. Nu har jag gjort så att man kan styra rotering av antenner via openASC boxen. Jag skrev kod för att både kunna styra varje rotor inviduellt manuellt via openASC men även kunna köra preset. Det var lite strul med att både implementera rotorer som roterar över norr och söder, men efter att jag tagit omtag kl 0300 och provat dagen efter gick det lätt som en plätt. Nu ska jag "bara" installera konverteringskortet i varje nuvarande box så de blir automatiska. Det behöver även implementeras ett serieprotokoll för den nyinköpta alfa spid rotorn, eftersom den har inbyggd möjlighet till att datastyras.

Idag fick jag ett ryck och gjorde själva manöverboxen till min stegmotorkonvertering av slutsteg. Om det här blir bra kan jag konvertera fler slutsteg, så alla blir automatiska vilket är trevligt med tanke på att de står i källaren. Jag vill absolut inte ha några av huvudslutstegen ståendes i shacket, eftersom dessa körs mycket vilket generar värme plus att de flesta stegen på stället är på tok för högljudda.

Metoden var att först gravera in texten på fronten, sedan fräste jag hålen och fyllde i med mattsvart färg. Jag lät färgen torka i säkert 30 minuter innan jag torkade av överflödet med aceton och det blev det bästa resultatet hitills.

Idén med boxen är att när man går till slutsteget för att avstämma det, så klickar man första VIP-brytaren till LOCAL. Då betyder det att man får ställa in den manuellt. C1/C2 PAD är för att koppla in extra fasta kondensatorer som behövs för att öka kapacitansen i utgångsfiltret, möjlighet här till 2st på C1 och 2st på C2. TUNE/LOAD VIP är för att styra stegmotorerna. SAVE kommer spara nuvarande position på stegmotorn i minnet och även vilka padd-kondingar som var aktiva. Då om man klickar RECALL kommer dessa inställningar hämtas från EEPROMet och motorerna ställs in på de positionerna. SEG som har valet HIGH, MID och LOW är om du vill dela upp ett frekvensband i flera segment, t.ex. var 100:e kHz och vredet längst till höger är bandvalet.

När man då gått igenom och ställt in alla banden i minnet klickar man över den på REMOTE och då hämtas kommandona från openASC systemet och bandbytena sker automatiskt när man byter band på radion. Dock kommer jag nog att göra så att man måste trycka på en knapp på openASC och säga åt den att tuna på nuvarande band, eftersom den annars kommer köra motorerna onödigt mycket.

Bild

Bild
OLD SCHOOL!

Bild

Bild
TUNE och LOAD ska bytas ut till återfjädrande

Bild
För inkoppling av paddningskondingarna

Bild
Display UP/DOWN är för en eventuell inkoppling av display till systemet

Bild
Bandvalsvredet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Så, ikväll har jag byggt klart 4-SQ boxen för 80m. Den blev bra, mätte upp faserna och tunade till den så det blev riktigt bra. Nu hoppas jag bara det är nog med uppehåll i helgen så man slipper bli dyngsur när jag ska byta ut den. Måste nog montera bort skåpet från stolpen på åkern och sedan bära in det och montera den, för jag kommer behöva borra och greja lite för att kunna få fast den.

Imorgon beger vi oss neråt, med 24m mast eftersom jag får låna ett släp här och ska hämta den masten jag köpte av FRO Luleå i somras. 18m ska upp så fort som möjligt. Det jag behöver göra är fäste för rotor och topplager, sedan sätta dit staglinor och toppröret. Hissningen kommer ske med hjälp av ett träd, tror dock inte allt detta hinns till helgen, speciellt inte eftersom de lovar regn.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jäklar vad snygga lådor du gör! :bravo: :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tack, inte dåligt vad man kan göra med en handhållen dremel och lite färg ;-) Nää, skämt och sido, den där CNC-fräsen vi har på jobbet är nog det bästa inköp jag någonsin gjort här.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Otroligt snygg låda! :tumupp: :tumupp:
Har du provat "tvärt om", att fräsa motsvarande i svarteloxerad aluminium? Det borde kunna bli lika proffsigt resultat.

Vad händer med de mekaniska tvålägesomkopplarna (C1/C2 pad) när du trycker på recall? Struntar mjukvaran i omkopplarnas läge till du slår om dem?

P.S. var kommer displayen sitta?
Skriv svar