Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Testade min extruder igår har lite problem med stegmotorn att den bara står och rycker vid högre matnings hastigheter.
Har dock lyckats kallibrera den så när man skriver 100mm i Repetier och trycker på knappen extruderas 100mm
Har i config.h angivit 310 för DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT
Körde från Repetier manual kontroll 1500mm/min går bra men när man kommer upp till 1800mm/min står den bara och rycker.
1500mm/min = 25mm/sek
Stegmotorn är en oväxlad Nema17 med 0,9g steg (400/varv) extrudern är med utväxling (Peter_Larsen)
Är lite konfunderad på jumpersen för STEP under drivaren Kortet är ett RUMBA
Stegmotor drivaren A4988 har jumper på 1 o 3 2 är öppen
Jag tror att detta skall motsvara 1/4 steg
Någon som har några ideer
Har dock lyckats kallibrera den så när man skriver 100mm i Repetier och trycker på knappen extruderas 100mm
Har i config.h angivit 310 för DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT
Körde från Repetier manual kontroll 1500mm/min går bra men när man kommer upp till 1800mm/min står den bara och rycker.
1500mm/min = 25mm/sek
Stegmotorn är en oväxlad Nema17 med 0,9g steg (400/varv) extrudern är med utväxling (Peter_Larsen)
Är lite konfunderad på jumpersen för STEP under drivaren Kortet är ett RUMBA
Stegmotor drivaren A4988 har jumper på 1 o 3 2 är öppen
Jag tror att detta skall motsvara 1/4 steg
Någon som har några ideer
Det måste väl vara en faktor tio fel? 150 mm/min låter rimligt för extruderingshastigheten. Sikta på att klara 200-250 mm/min.
Om du nu har ordnat så extrudern suger i sej 100 mm när du ber om 100 mm så är väl den rätt konfigurerad tänker jag.
Om du vill öka extruderingshastigheten kan du labba med temperatur på hotenden och strömstyrkan till extrudermotorn.
Om du nu har ordnat så extrudern suger i sej 100 mm när du ber om 100 mm så är väl den rätt konfigurerad tänker jag.
Om du vill öka extruderingshastigheten kan du labba med temperatur på hotenden och strömstyrkan till extrudermotorn.
DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT är ju en konstant som måste stämma, och det har du ju fixat.
Du borde kanske kolla på DEFAULT_MAX_ACCELERATION & DEFAULT_ACCELERATION
Det är oftast accelerationen som "förhindrar" motorn att komma igång.
Sen påverkar ju hur mycket ström du ger motorn med. Inte för hög och inte för låg är det som gäller
Du borde kanske kolla på DEFAULT_MAX_ACCELERATION & DEFAULT_ACCELERATION
Det är oftast accelerationen som "förhindrar" motorn att komma igång.
Sen påverkar ju hur mycket ström du ger motorn med. Inte för hög och inte för låg är det som gäller

Hej
Är fortfarande lite undrande över hastigheten på extrudern läser lite här och var om 25-30mm/sek är det in i extrudern eller ut ur hotenden?
Jag har försökt att justera in MAX strömen till stegmotorerna enligt följande.
Drivarna är A4988 strömgräns =VREF*2,5 detta ger enligt databladet begränsar detta till 70% av MAX ström vid full step drivarna är byglade för 1/16 dels steg motorerna är specade 1,7A då ger detta VREF = 0,68V
Fick den att röra sig igår hade lite problem med att konfigurera ändstoppen rätt fick.
När jag tryckte på HOME ryckte det bara i motorerna inget mer hände jag sänkte värdet som nu är 40*60 från 200*60 på raden sedan funkade det vad har ni andra för värden här.
//// MOVEMENT SETTINGS
#define NUM_AXIS 4 // The axis order in all axis related arrays is X, Y, Z, E
#define HOMING_FEEDRATE {40*60, 40*60, 40*60, 0} // set the homing speeds (mm/min).
Han inte göra några mer kallibreringar mer än att kolla att kör jag 50mm i Repetier så rör den sig 50mm i verkligheten.
Kanske kan man få ut sin första print ikväll man kan ju alltid hoppas.
//Micke
Är fortfarande lite undrande över hastigheten på extrudern läser lite här och var om 25-30mm/sek är det in i extrudern eller ut ur hotenden?
Jag har försökt att justera in MAX strömen till stegmotorerna enligt följande.
Drivarna är A4988 strömgräns =VREF*2,5 detta ger enligt databladet begränsar detta till 70% av MAX ström vid full step drivarna är byglade för 1/16 dels steg motorerna är specade 1,7A då ger detta VREF = 0,68V
Fick den att röra sig igår hade lite problem med att konfigurera ändstoppen rätt fick.
När jag tryckte på HOME ryckte det bara i motorerna inget mer hände jag sänkte värdet som nu är 40*60 från 200*60 på raden sedan funkade det vad har ni andra för värden här.
//// MOVEMENT SETTINGS
#define NUM_AXIS 4 // The axis order in all axis related arrays is X, Y, Z, E
#define HOMING_FEEDRATE {40*60, 40*60, 40*60, 0} // set the homing speeds (mm/min).
Han inte göra några mer kallibreringar mer än att kolla att kör jag 50mm i Repetier så rör den sig 50mm i verkligheten.
Kanske kan man få ut sin första print ikväll man kan ju alltid hoppas.
//Micke
25-30 mm/sek kan inte vara extruderingshastighet det är alldeles för högt. Tittar du i Repetier-host finns en ruta i Manual Control-fliken under Extruder som det står Speed [mm/min]. Ett bra värde att börja med är 50 mm/min och du borde kunna komma upp i 200 mm/min eller däromkring med 1.75 mm tråd och 0.4 mm nozzle. Det är hastigheten på tråden in i extrudern man mäter, E-axeln.
Det är mera troligt att det är hastigheten i sidled på själva hotenden som avses, själva förflyttningshastigheten. Då är 25-30 mm/sec ett vettigt värde och något man kan köra med för att få fina utskrifter. Kanske man kan kalla det för extruderingshastighet men det är inte vad jag triggar på, jag skulle hellre kalla det bara "hastighet" eller "perimeterhastighet" eller "infillhastighet". Vid ren förflyttning "snabbmatning" borde din maskin klara 150 mm/sec utan vidare. Men då är det inte E-axeln som avses ytan X- och Y-axeln. Även Z.
Marlin va? Som sagts, DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT måste stämma för X, Y, Z, borde stå typ 100, 100, 100.
Homing speed på 200 mm/sec låter mycket om motorerna är svagt ställda, jag tror inte jag har riktigt så mycket.
Jag gjorde också som du i början med a4988-spänningen men fick inte till det. Till slut blev det trial and error så att jag ställde ett värde på potentiometern, var motorn då för svag vred jag lite till åt höger osv. Och satte pekfingret på själva a4988 och när jag typ brände mej backade jag lite på potentiometern och så var det min max-gräns. Ovetenskapligt, visst, men det visade sej funka och har funkat sen dess. Jag tror det är bra om du kan ställa motorerna att bli så starka som du vågar (eller att a4988 blir så varma du vågar). Det hjälper till så att inte motorerna stegar över så lätt när du kör in i nån liten bump som kan bli speciellt i de första lagren av utskriften.
Det är mera troligt att det är hastigheten i sidled på själva hotenden som avses, själva förflyttningshastigheten. Då är 25-30 mm/sec ett vettigt värde och något man kan köra med för att få fina utskrifter. Kanske man kan kalla det för extruderingshastighet men det är inte vad jag triggar på, jag skulle hellre kalla det bara "hastighet" eller "perimeterhastighet" eller "infillhastighet". Vid ren förflyttning "snabbmatning" borde din maskin klara 150 mm/sec utan vidare. Men då är det inte E-axeln som avses ytan X- och Y-axeln. Även Z.
Marlin va? Som sagts, DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT måste stämma för X, Y, Z, borde stå typ 100, 100, 100.
Homing speed på 200 mm/sec låter mycket om motorerna är svagt ställda, jag tror inte jag har riktigt så mycket.
Jag gjorde också som du i början med a4988-spänningen men fick inte till det. Till slut blev det trial and error så att jag ställde ett värde på potentiometern, var motorn då för svag vred jag lite till åt höger osv. Och satte pekfingret på själva a4988 och när jag typ brände mej backade jag lite på potentiometern och så var det min max-gräns. Ovetenskapligt, visst, men det visade sej funka och har funkat sen dess. Jag tror det är bra om du kan ställa motorerna att bli så starka som du vågar (eller att a4988 blir så varma du vågar). Det hjälper till så att inte motorerna stegar över så lätt när du kör in i nån liten bump som kan bli speciellt i de första lagren av utskriften.
Får jag bara mina söta ändhylsor så blire nytt test i helgen med E3D monterad och redo, den känns ju verkligen som kvalitet jämfört med j-headen jag hade innan.!
I värsta fall har jag några liiiite enligt mig för stora hylsor som dock kanske funkar.
Och lycklig som en liten speleman, paypal gav mig rätt med hot-end från reprap.me så han åkter på en nitlott med sina fuskdelar och jag får pengarna tillbaka
I värsta fall har jag några liiiite enligt mig för stora hylsor som dock kanske funkar.
Och lycklig som en liten speleman, paypal gav mig rätt med hot-end från reprap.me så han åkter på en nitlott med sina fuskdelar och jag får pengarna tillbaka

100*60ktm_micke skrev:När jag tryckte på HOME ryckte det bara i motorerna inget mer hände jag sänkte värdet som nu är 40*60 från 200*60 på raden sedan funkade det vad har ni andra för värden här
Tror dock jag kan köra dom på 200*60 men det blev sådan fart så det klonkade när dom nådde home brytarna.
Stämmer om man har 16 tänder på drevet.hawkan skrev:Marlin va? Som sagts, DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT måste stämma för X, Y, Z, borde stå typ 100, 100, 100.
Med 20 tänder så skall det vara 80 på axlarna
Gah, har suttit och kalibrerat några dagar utan lycka, bytade fillament till min svarta PLA och vipps blev kanterna mycket bättre och retraction började fungera som det ska. Konstigt att det är så stor skillnad då båda rullarna är PLA från samma ställe (reprapworld). Kommer nog testa en rulle colorfabb nåsta gång.
Någon som har några tips om kulleder för deltaskrivare, mina traxxas leder har börjat fått ett märkbart glapp.
Har tittat en del på Igus igubal KBRM-03/KBLM-03(höger- och vänstergängade) http://www.igusab.se/iPro/iPro_02_0030_ ... ?c=SE&l=sv Priset vid beställning direkt från Igus verkar hamna på runt 600kr för 12st.
Hittade också en annan sida som sålde Igubal, men priset verkar bli lika.
http://simplybearings.co.uk/shop/p60000 ... _info.html
http://simplybearings.co.uk/shop/p60005 ... _info.html
Har tittat en del på Igus igubal KBRM-03/KBLM-03(höger- och vänstergängade) http://www.igusab.se/iPro/iPro_02_0030_ ... ?c=SE&l=sv Priset vid beställning direkt från Igus verkar hamna på runt 600kr för 12st.
Hittade också en annan sida som sålde Igubal, men priset verkar bli lika.
http://simplybearings.co.uk/shop/p60000 ... _info.html
http://simplybearings.co.uk/shop/p60005 ... _info.html
Nej, inga tips fn men följer med intresse vad du hittar.
Jag har satt gummiband mellan stängerna, då är det iaf tyst.
Jag har satt gummiband mellan stängerna, då är det iaf tyst.
frallzor skrev:Får jag bara mina söta ändhylsor så blire nytt test i helgen med E3D monterad och redo, den känns ju verkligen som kvalitet jämfört med j-headen jag hade innan.!
Gott att höra att Paypal fungera..

Nu har jag testat lite mer men det verkar som om den tappar steg/pausar ibland har sänkt
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {6000,6000,6000,6000} till 3000 på alla
Igår verkade det bli bättre men imorse var det likadant igen.
Jag har 20T pulleys och 0,9g stegmotorer så jag har #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {160, 160, 160, 310}.
Drog ner strömmen till motorerna står nu på 0,58V = 0,58*2,5 = 1,45A
Någon som har förslag vad man ska titta på.
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {6000,6000,6000,6000} till 3000 på alla
Igår verkade det bli bättre men imorse var det likadant igen.
Jag har 20T pulleys och 0,9g stegmotorer så jag har #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {160, 160, 160, 310}.
Drog ner strömmen till motorerna står nu på 0,58V = 0,58*2,5 = 1,45A
Någon som har förslag vad man ska titta på.
Har du kylflänsar på stegdrivarna? Tänkte om de var dem som löste ut på övertemp? Jag har både kylflänsar och fläkt på mina för säkerhets skull