Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesper

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesper »

Lite kort för lite lek med Microchips MRF24WB0 WiFi modul.
Det till vänster har en STM32F103 processor på, det till höger är ett rent "breakout" board.
I mitten en pyttekort (12x15) för en FM-radio med Silabs Si470x.
new_boards.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En switch som ska kunna reglera två olika resistiva DC-laster upp till 80 volt, 50 ampere... Två knappar (on / off) samt två digitala ingångar (optoisolerade) styr. De digitala ingångarna kan reglera effekten i fyra steg från fullt till off. Vid off kan de digitala ingångarna inte starta igen utan det krävs manuell start. Skall etsas hemma.
niklo

Inlägg av niklo »

gah, 50A!
du ska väl inte dra det direkt genom kortet väl?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skulle nog tro det med tanke på ledarbredden/kopparytorna som går från MOSFETarna... Om det räcker eller inte kan jag inte uttala mig om men lägger man på ett tjockt lager tenn så ökar ju chansen markant... :wink:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ett mycket bra sätt är att löda fast en 1,5mm2 enkelledare på banan :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller som jag normalt brukar göra vid höga strömmar en kabel direkt på och mellan varje alla source och drain på mosfetarna så minskar man resistansen bra mycket och tvingar strömmen att enbart gå igenom denna inte laminatet. Att dra 50A genom lödöarna på vissa av mosfetarna känns rätt mycket, tror dock det kommer att hålla ändå men bara en tanke.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

1,5mm2 enkelledare på banan
Med lagom böjning då? :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Japp
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har mätt resistansen i kopparbanor med eller utan tennlager. Jag kan bara säga att resistansen sjönk inte ens 3% (under min mättolerans) med tenn. Så det duger inte. Jag ska lägga på rejäla koppartrådar fran till varje mosfet-ben. (skruvplinten tål egentligen inte heller mer än 15A så jag får väl kolla att inte den smälter bort :razz: ) MOSFETarna blir ganska varma i sig, så jag vill inte öka den värmen med 150 grader varma kopparlager också.

Har förresten caddat om lite - Nu har jag dubbel anslutning för varje mosfet - TO220 och TO247 så kan jag välja transistor som jag vill. (Har ju fått en bunt billiga TO247:or av janaf.... de klarar bara 25A per styck vid oändlig kylning i rumstemperatur... så de är väl inte ultimata. Å andra sidan klarar de 200 volt).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jäklar... det ser ut att gå åt skogen... Använde 105µm kopparlaminat (för första gången på mycket länge).... och det verkar som om de smala banorna håller på att försvinna. Lacken undermineras från sidorna i och med att jag måste etsa så länge och att sidorna blir höga.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ser minst sagt eroderat ut..... kanske användbart. Får kolla med "diod"-piparen...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med 105um så måste du lägga på 8mil eller 0,2mm på din minsta ledarbredd som du normalt brukar använda, detta vid hemmaetsning... Så dina standard 8mil ledare blir helt plötsligt 16mil och det är ju rätt stort :)
Köper du tjänsten så finns det metoder som kan minska bortetsningen men det är dyrt, och inte alla PCB fabbar klarar det.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag brukar få den effekten då jag inte fått filmen att ligga an mot kortet, dvs suddiga kanter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ena kortet går nog att använda som det är. Det andra klarade sig inte. Tre-fyra banor som var bara 0,25 mm "försvann". De går att brygga över. Banorna gick mellan benen på en SOIC, så de kunde knappast ha caddats bredare.

Filmen låg an bra mot laminatet - jag har alltid en glasskiva ovanpå - och trycket spegelvänt på undersidan, så det är inte orsaken.

Egentligen var det ju helt onödigt att använda 105 µm. Jag ska ju ändå dra tjocka kopparledare fram till mosfetarna. Övriga strömmar ligger ej över 2 mA. Men jag hade några 105µm liggande, och tyckte att jag kunde testa. Nu vet jag att jag bara ska göra kort med tjocka banor med dessa i fortsättningen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

2011-06-26 23-48-02.314.jpg
2011-06-26 23-49-17.736.jpg
Gjorde ett test med lite mer extrem isolerings fräsning, tog en jä-a tid med sina 3.14Mb .tap fil (ca 750K rader med gkod)

Kortet är en splitter för enkoders dvs enkoder till både VSD och Kanalog, gjorde om till kort med skruvplint för 4:a axlar, mer om detta i CombiMilltråden snart.
Skriv svar