Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag den externa antennen, kollade på google maps var masten i Jonskär finns och drog en linje så jag kunde se exakt vilket håll jag skulle rikta. Satte antennen ca 2 meter upp på en stång monterad på altanräcket. Provisoriskt bara.
Det gjorde en grym skillnad faktiskt. Nu går det att köra både Telia och Tele2 på i princip alla frekvensband. Snabbast verkar vara Telia BAND 3 som hade 32Mbit/s ner och ca 4 Mbit/s upp. Tele2 BAND 28A hade snabbast uppladdning på 12 Mbit/s. Dock verkar Telia BAND 20 vara det som ger "lite av varje", det har bäst signalstyrka på -65 dBm och 14 Mbit/s ner och 8 Mbit/s upp, det var även inga "hack" på detta band när jag provade Online-gaming, BAND 3 hade några små korta hack som gick att känna men ganska sällan.

Jag får väl kolla lite om det verkar fungera hela tiden eller om det krånglar. Funkar det så får jag göra en lite mer seriös montering av antennen och kolla vilket abonnemang jag ska ha :) Verkar som Telia är det bästa, får väl se om det går att "gnälla" till sig nått bra pris för dom klipper faktiskt mitt ADSL och skröt med olika 4G-lösningar i brev och på hemsidan, när jag beställde det så blev svaret efter några veckor att dom inte kunde leverera och "lycka till" i princip. Nu har jag köpt egen utrustning så dom borde åtminstone kunna ge mig samma månadspris som gällde i erbjudandet :humm:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

:tumupp:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag vill tacka alla som deltagit i tråden och hjälpt mig med så mycket tips och info :) Jag lovar att återkomma i tråden och tala om hur det fungerar framöver. Jag har nu fått upp ljuset i tunneln i alla fall :lol:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

lite nyfiken på vad du fick för värden på den där "Mobile information" status sidan med signal nivåerna ,
med "bra" uppkoppling?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag ska kolla upp det återkomma, jag kör ADSL just nu. Ska montera antennen mer permanent och dra kabeln genom väggen innan jag går över till enbart 4G :)
Palle500

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Kul att det verkar ha löst sig.
Ett tips är att du testar bandbredden vid olika tidpunkter.
Tex morgon, lunch, kväll och gryningen typ 03:00 även helgen. Allt detta för att få en bild av hur många som hänger på just den anslutningen och vilka streaming(o)vanor dessa människor har.
Lycka till och som sagt återkoppling i tråden är alltid intressant.

P.S överkurs är att köra två 4G LTE utrustningar ev ett Telia och det andra med Tele2, sen kopplar du ihop detta i en router som stödjer lastbalansering (inte bara fail over) mellan två WAN. Då får du bra bandbredd för olika enheter. Tex Netflix på en burk och samtidig nedladdning av programvara på en annan dator D.S
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

När man kollar Telias abonnemang så hittar man detta:
Telia.png
Men jag får inte ihop det där.
2Mbit/s / 8 bit/byte = 0,25 MB/s
0,25 MB/s x 3600 sek/h = 900 MB/h
900 MB x 6,5 h/dag = 5850 MB/dag = 5,85 GB/dag
50 GB / 5,85 GB/dag = 8,55 dagar

Räknar jag fel eller är det Telia som räknar fel? Dom påstår ju att 50GB/mån räcker till ca 6,5 h video per dag(om man räknar på kontinuerlig stream på 2Mbit/s).
Man tänker ju att 6,5 h video per dag kollar man ju inte så 50GB borde ju räcka, men räknar man så kommer det ta slut efter bara drygt en vecka(8,55 dagar), stämmer ju hyffsat om dom menar att man bara kollar 6,5 h på helgdagar :humm:

Det är även konstigt att 30GB räcker till 3 h/dag men 50GB räcker till 6,5 h/dag :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tycker du räknar rätt och Telia verkar räkna fel...

Jag förstår inte vad jag gör, jag kör en vanlig Win10 laptop, streamar ingen video, men går in på aftonbladet, Mobilhotspoten säger att jag förbrukar ca 1GByte/dag. Kör en del teams möte med både in & utgående video avstängd.
Denna gång har jag inte kört någon remote desktop (då blåste jag ca 2GByte/Dag)

När jag sitter på fiber ligger det på ca 100-150 GByte/månad...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

50GB/mån 30 dagar => 1.67 GB/dag.
1.67 GB/dag dividerat med 6.5 timme => 0.256 GB/timme
0,256GB / 60 = 4.2 MB/min.

Det kan räcka till video med upplösningen 240p och 30bilder/s om den är väl packad.
240p anges till 3-4.5 MB per minut här: https://www.androidauthority.com/how-mu ... se-964560/
Det är generellt mycket lågt på kvalitetsskalan idag , men du väljer själv skriver Telia, så dom har ryggen fri.

240p (426x240) är ungefär vad enklare VHS-spelare klarade.
Det går fortfarande att läsa evt. textremsa även om den ofta är påtagligt suddig.
Videon kan vara komprimerad i konstant bitrate eller i variabelt bitrate.
Variabelt bitrate , då ökar bithastigheten när mycket händer över hela bilden i hög hastighet, typ panorering vid fotboll, för att inte tappa för mycket upplösning och mestadels stillbilder typ nyhetsuppläsande, kostar mindre bithastighet och bilden kan se relativt skarp ut.
Låg bitrate och panorering eller snabba rörelser typ friidrott/fotboll/hockey ser allmänt kasst ut vid lågt bitrate men en film där saker inte sker så snabbt och kanske i sej redan är dunkla och suddiga bilder så kan det vara svårare att se skillnader i bildkvalitet.

Detaljskärpan i en bild begränsas också av egna bildskärmens upplösning.
Plockade ut en delbild ur denna video, 11 sekunder in. Det är en långsamt svepande vy över NewYork och bildutklippets storlek är 392x143 pixel, bägge bilderna sparade med samma PNG-packning.
Delbild 1 är uppspelad med 240p, det som Telia tycker duger:
240p.png
Samma bild i full HD, 1080p:
1080p.png
Det är snällt vald bild då det sveper långsamt men oskärpan blir mer påtaglig pga att man vet att sådant bildinnehåll har skarpa konturer. Hade bilden visat gröna bladverk i trädtoppar så hade det varit svårare att se skillnaden mellan olika upplösningar och som syns i dessa bägge bildexempel så är skyn över horisonten nästan samma, är lika skarp i bägge bilderna.

Om bildskärpan spelar någon roll beror på videomaterialet, om det som beskrivs tillför mer information vid hög skärpa men också faktorer som hur bra synskärpa man har och hur långt från bildskärmen man befinner sej.
Sitter man nära en datorskärm med hög upplösning så märks suddighet mera än om man sitter på ett par meters håll och tittar på TV.

Om 240p är ok beror lite på vad man är van vid. Kanske har den som skrivit Telias text, själv en äldre dator med bildskärm på 640x480 och då kanske 240p är nära max bithastighet som processorn klarar att packa upp och upplösningen är inte så långt från att maxa grafik-resusrerna.

Det var Telia/Televerket som sa att 1.2kbit/s är max datahastighet telenätet klarar, om någon kör med olagligt snabbare modem riskeras telenätet bli utslaget. Samtidigt körde de flesta med 30 ggr snabbare modem typ 28.8 och 33.6kbit/s.

Gissar att Telia-anställda inte har råd att använda nyare datorer och mobiler och därför kanske ser 240p som något av normal-nivå, full HD. Att man skriver 2Mbit/s är nog mest för att man är kass på matte, har svårt att räkna ut hur många sekunder det går på 6,5 timme. (2Mbit/8 = 0.25MB, 0.25 x 60 x 60 x 6.5 x 30 = 175 GB) Lite mer än maxtaket på 50GB fast om man räknar 2Mbit/s räcker det till 480p vilket nästan är mer än VGA-upplösning, lite som gammaldags TV-utsändning.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

E Kafeman skrev: 10 mars 2021, 15:12:03Det är generellt mycket lågt på kvalitetsskalan idag , men du väljer själv skriver Telia, så dom har ryggen fri.
Har dom verkligen ryggen fri när dom skriver "Dessa beräkningar är baserade på en kontinuerlig ström på 2Mbit/s" Då spelar ju upplösningen ingen roll.

2Mbit/s blir väl ca 900MB/h, det räcker väl till HD(720p) på de flesta streaming-tjänster :humm:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om Telia har ryggen fri, det beror kanske lite om de ska vara ansvariga för ett räknefel.
900MB/timme räcker kanske till långsamma och rätt detaljfria filmer vid 720p. Sport eller snabba händelser och bilder som kräver mycket skärpa och det blir en rätt suddig upplevelse. De som streamar kan mycket väl sätta en övre begränsning i bandbredd, så att man helt enkelt låter kvaliteten falla helt i mer krävande bilder.
För 720p av "Youtube-kvalitet" anges 1.2-2.7 GB/tim här: https://www.androidauthority.com/how-mu ... se-964560/
Det borde vara rätt lätt att mäta och det borde vara rätt stor skillnad om det är någon som sitter och läser något eller om det är som i detta exempel, lite mer högupplöst kontinuerligt föränderlig bild:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag tänkte på Netflix som jag sett angett 700MB-1GB/h för 720p. Sidan du länkar till gäller ju för 720p/30 till 720p/60 men det finns ju 24 och 25fps också.
Men det är ju något konstigt med hur det räknas även på sidan du länkade, kanske är det vi som inte får ihop det rätt. Det står 720p 30-60fps 1,5-6Mbps Data used per 60 minutes 1,2-2,7 GB. Jag menar att 1,5 Mbps blir x 3600 / 8 = 675MB/h och inte 1,2 GB/h
Antingen är ju folk himla dålig på att räkna eller så är det någon teknisk grej som gör att det inte går att räkna som jag gör och bara ta Bitrate(Avarage) i Mbps och räkna om till MB/h :shock:

Ett räknefel borde väl Telia rimligen vara ansvariga för när det står på deras sida som ett säljargument. Jag köpte ju nästan 50GB abonnemanget pga att det, undrar hur många som gjort det utan att kontrollräkna om det stämmer.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag installerat antennen högre upp och mer permanent :)
Antenn.jpg
På Tele2 ser det ut såhär när jag har på Auto för val av frekvens. Bredbandskollen: 13,9 Mbit/s Upp och 9,35 Mbit/s Ner 29,78ms Svarstid
Det är säkert inte världens bästa mottagning men det fungerar stabilt trots snöstorm ute så det ser i alla fall positivt ut :)
Tele2-Auto.png
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Glattnos skrev: 10 mars 2021, 15:45:472Mbit/s blir väl ca 900MB/h, det räcker väl till HD(720p) på de flesta streaming-tjänster :humm:
Som intressant info, jag mätte hur mycket data olika youtube videor drog inställt på 720p och räknade om till MB/timme. Resultatet blev 638(FailArmy med varierande kvalitet), 495(Sony Demofilm av bra kvalitet) och 873 MB/timme, den sista var den som E Kafeman hade i sitt inlägg tidigare, den som hade mycket rörelse :)
Jag mätte då all data genom modemet och det hoppade ju igång några reklamer mitt i filmerna också så värdena är i alla fall inte för låga.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Än så länge fungerar det och jag har begränsat modemet till 2Mbit/s. Det gör att allt automatiskt blir 720p men inget hoppar upp till 1080p, vilket sparar datamängd. Det ser ut att gå ca 2GB per dag om jag gör som vanligt(videor och musikvideor på youtube, videosamtal och PC-gaming), sen kommer det väl dagar då man surfar mer eller mindre. Nått som är tydligt är att man kan i princip spela hur mycket datorspel(Overwatch) som helst för det drar nästan ingenting, uppdateringar kan ju vara på 1 GB ibland men det är ändå ganska sällan, hade en uppdatering nu som gick fort när man tillfälligt tog bort begränsningen :)

Jag skulle alltså förbruka ca 60 GB/mån så jag behöver nog inte ha obegränsat egentligen. Telia har 75GB för 349:-/mån.
Skulle vara intressant att prova om man kan få mottagning på Tres nät för då ligger Hallon bra till med 100GB för 249:-/mån. Men på Tres täckningskarta ligger jag precis på gränsen :/
Skriv svar