Samplingssystem
Re: Samplingssystem
Ja det är flashprincip med komparatorkopplade opampar. Men avkodningen verkar inte ha varit helt genomtänkt.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Kul bygge i vilket fall 
Har du möjligtvis ritat kortet med tusch-penna?
Ser lite för rakt ut för det så det kanske tom gjordes med gnuggisar
MVH/Roger
PS
Flash går ruggigt fort, problemet är dock att de lätt blir många komparatorer

Har du möjligtvis ritat kortet med tusch-penna?
Ser lite för rakt ut för det så det kanske tom gjordes med gnuggisar

MVH/Roger
PS
Flash går ruggigt fort, problemet är dock att de lätt blir många komparatorer

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu uppgraderat min KSS något.
En petitess är att jag satt båda LED's motstånd på anodsidan, detta för att lättare kunna identifiera anod/katod när LED kopplas in till hylslisterna externt (på samma sätt som man vanligvis kopplar in sig till UNO dvs via stiftlist).
Tidigare idag kom jag på att jag ju borde avkoppla alla kretsar, ville egentligen inte för jag tänkte att matningen redan är avkopplad, men jag har nu ändå satt en 10uF Tantal över matningen.
I samband med detta kom jag sen på att shit, jag har inte gjort invoke på de digitala IC-kretsarna (och då går matningen för dom inte att routa), så jag har nu gjort det och passade på att avkoppla dess matningar (kommer bli 100nF) inklusive OP'ns matning.
När det gäller lite högre frekvenser (och snabba flanker) är avkoppling rena magin, detta kan man faktiskt se redan på kopplingsdäck.
Nu tror jag således jag är helt klar med schema-delen.
MVH/Roger
PS
Det är uppenbarligen bra att vänta nån dag mellan schema-ritning och routing
En petitess är att jag satt båda LED's motstånd på anodsidan, detta för att lättare kunna identifiera anod/katod när LED kopplas in till hylslisterna externt (på samma sätt som man vanligvis kopplar in sig till UNO dvs via stiftlist).
Tidigare idag kom jag på att jag ju borde avkoppla alla kretsar, ville egentligen inte för jag tänkte att matningen redan är avkopplad, men jag har nu ändå satt en 10uF Tantal över matningen.
I samband med detta kom jag sen på att shit, jag har inte gjort invoke på de digitala IC-kretsarna (och då går matningen för dom inte att routa), så jag har nu gjort det och passade på att avkoppla dess matningar (kommer bli 100nF) inklusive OP'ns matning.
När det gäller lite högre frekvenser (och snabba flanker) är avkoppling rena magin, detta kan man faktiskt se redan på kopplingsdäck.
Nu tror jag således jag är helt klar med schema-delen.
MVH/Roger
PS
Det är uppenbarligen bra att vänta nån dag mellan schema-ritning och routing

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Min diskreta variant växer.
Det börjar bli riktigt roligt ty jag hatar högnivåprogrammering.
Jag tror mig kommit fram till att sine-shaping inte behövs, däremot behövs nåt annat än fyrkant speciellt som fyrkant in innebär stegsavar-test med dito eventuella ringningar vilket inte är det samma som överföringsfunktionen, h(t).
Märkligt ändå att man kan gå igenom skolor utan att trekant ens diskuteras, trots att den approximerar sinus ganska bra.
Trekant är ju så mycket enklare att generera än sinus samtidigt som både grundtonen och lutningen (för fasmätning och sampling) ju redan finns där.
Trekant har övertoner, visst, men det har en trappstegsapproximerad sinus också (inte lika mycket dock).
Trekanten har sedan iom sina diskontinuiteter ännu mer övertoner men det vore spännande att se en faktisk fourier-serie på den.
För det första vet jag att första övertonen är minst 2f högre för det andra tror jag att resterande övertoner dör bort relativt snabbt.
Så när det gäller mätsystem, och inte lyssnande HiFi, vågar jag således säga att trekant duger.
Man ska ju liksom bara göra fasriktiga mätningar med korrekt amplitud (utan att exitera eventuella instabiliteter pga fyrkant/stegsvar).
MVH/Roger
Det börjar bli riktigt roligt ty jag hatar högnivåprogrammering.
Jag tror mig kommit fram till att sine-shaping inte behövs, däremot behövs nåt annat än fyrkant speciellt som fyrkant in innebär stegsavar-test med dito eventuella ringningar vilket inte är det samma som överföringsfunktionen, h(t).
Märkligt ändå att man kan gå igenom skolor utan att trekant ens diskuteras, trots att den approximerar sinus ganska bra.
Trekant är ju så mycket enklare att generera än sinus samtidigt som både grundtonen och lutningen (för fasmätning och sampling) ju redan finns där.
Trekant har övertoner, visst, men det har en trappstegsapproximerad sinus också (inte lika mycket dock).
Trekanten har sedan iom sina diskontinuiteter ännu mer övertoner men det vore spännande att se en faktisk fourier-serie på den.
För det första vet jag att första övertonen är minst 2f högre för det andra tror jag att resterande övertoner dör bort relativt snabbt.
Så när det gäller mätsystem, och inte lyssnande HiFi, vågar jag således säga att trekant duger.
Man ska ju liksom bara göra fasriktiga mätningar med korrekt amplitud (utan att exitera eventuella instabiliteter pga fyrkant/stegsvar).
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag tänkt lite mer på mitt diskreta samplingssystem.
Bifogar ritning.
Jag är dock lite bekymrad över dom diskreta frekvenserna, blir inte lika jämt fina som jag hade hoppats.
Men preliminärt kan jag nu generera sinus från 1,25Hz till 1MHz.
Sine-shaper är f.ö också införd.
MVH/Roger
Bifogar ritning.
Jag är dock lite bekymrad över dom diskreta frekvenserna, blir inte lika jämt fina som jag hade hoppats.
Men preliminärt kan jag nu generera sinus från 1,25Hz till 1MHz.
Sine-shaper är f.ö också införd.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tror att man rätt lugnt kan säga att det här går inte 
Jag får inte plats med mina komponenter, helt enkelt.
Jag måste tänka om.
MVH/Roger

Jag får inte plats med mina komponenter, helt enkelt.
Jag måste tänka om.
MVH/Roger
ytmonterat 0603 inga ropblem .... skippa alla hålmonterade IC .. gott om plats 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Varför finns inte IO16&17 med i MEGA-shielden?
UNO R3 har dom, men bara R3 (tydligen).
Om man kunde nyttja en styrsignal till slipper jag nämligen motståndsnätet för då kan man mer exakt styra den dubbelriktade bussen och med andra ord undvika busskrock.
MVH/Roger
PS
Funderar dock på att skippa den blinkande LED:en vid sampling, men då ser man inte att systemet jobbar.
UNO R3 har dom, men bara R3 (tydligen).
Om man kunde nyttja en styrsignal till slipper jag nämligen motståndsnätet för då kan man mer exakt styra den dubbelriktade bussen och med andra ord undvika busskrock.
MVH/Roger
PS
Funderar dock på att skippa den blinkande LED:en vid sampling, men då ser man inte att systemet jobbar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du hatar färdiga moduler, du hatar att googla, du hatar PIC och Arduino, du hatar väl Janssons Frestelse med misstänker jag. Du målar in dig i världens smalaste hörn.rogerk8 skrev:Fullkomligt hatar ytmonterat
MVH/Roger

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Läser du ens denna tråd, eller gillar du mest att häva ur dig en massa skit?soundbrigade skrev:Du hatar färdiga moduler, du hatar att googla, du hatar PIC och Arduino, du hatar väl Janssons Frestelse med misstänker jag. Du målar in dig i världens smalaste hörn.rogerk8 skrev:Fullkomligt hatar ytmonterat
MVH/Roger![]()
Citat från min tråd Skivspelarbygge:
Har fått för mig att det är valfritt vad man vill läsa (och göra, för den delen).soundbrigade skrev: Även om du gett dig 17 på att INTE sikta mot skyarna men ändå lägger ner oändligt mycket av din (och andras) tid kan man ju tycka att du bör göra medvetna BRA val som eliminerar mycket mackel och som inte kostar mer.
Det finns ju t ex dasslock i massivträ som skulle funkat utsökt.
Så lägg av soundbrigade, det är inte roligt längre.
/Roger
PS
Jag gillar inte ytmonterat för jag har suttit i många år och försökt hantera t.ex 0603 komponenter och iom att jag är ganska skakig så har det både varit och är ett stort problem för mig.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du får kanske titta på om du är tvungen att köra med delar som är ytmonterade.
Något jag tycker man IBLAND kan vinna en del på är att köra med DIL- eller SIL-motstånd.
Jag funderade också på din oscillator. Tror mig fatta att den ska svepas. Såg någon annanstans att någon köpt på sig en signalgenerator, vilken kanske kunde passa ditt projekt. Jorå, jag vet att du vill göra allt själv, men ibland kan ju vinsten att köra en färdig modul vara så mycket större än att lägga tid och energi på att lösa det själv. Hurswomhelst, den här hade någon köpt. Skulle den lösa ditt oscillatorproblem: http://www.ebay.com/itm/121500571378
Och på tal om lysdioder, jag fick hem en från Reichelt (www.reichelt.de - som ELFA fast bättre. De har en tjock papperskatalog dessutom) med tre färger. Kunde kanske få sitta i en förstärkare för att indikera KÖR/MUTE/NU-ÄR-DET-KÖRT (grönt/blått/rött). En LED - tre indikationer.
Något jag tycker man IBLAND kan vinna en del på är att köra med DIL- eller SIL-motstånd.
Jag funderade också på din oscillator. Tror mig fatta att den ska svepas. Såg någon annanstans att någon köpt på sig en signalgenerator, vilken kanske kunde passa ditt projekt. Jorå, jag vet att du vill göra allt själv, men ibland kan ju vinsten att köra en färdig modul vara så mycket större än att lägga tid och energi på att lösa det själv. Hurswomhelst, den här hade någon köpt. Skulle den lösa ditt oscillatorproblem: http://www.ebay.com/itm/121500571378
Och på tal om lysdioder, jag fick hem en från Reichelt (www.reichelt.de - som ELFA fast bättre. De har en tjock papperskatalog dessutom) med tre färger. Kunde kanske få sitta i en förstärkare för att indikera KÖR/MUTE/NU-ÄR-DET-KÖRT (grönt/blått/rött). En LED - tre indikationer.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Reichelt, aldrig hört talas om men intressant, tack.
Jag håller f.ö på och klurar på en annan lösning som involverar en CPLD, jag menar allt är ju ändå digitalt (OP undantagen).
Det är som sagt dubbla spår i denna tråd, får se vart de leder.
Men ytisar vägrar jag (möjligtvis undantaget avkoppling av CPLD).
MVH/Roger
PS
SIL kan jag inte använda för jag behöver båda benen (om det inte finns SIL16 förstås).
Jag håller f.ö på och klurar på en annan lösning som involverar en CPLD, jag menar allt är ju ändå digitalt (OP undantagen).
Det är som sagt dubbla spår i denna tråd, får se vart de leder.
Men ytisar vägrar jag (möjligtvis undantaget avkoppling av CPLD).
MVH/Roger
PS
SIL kan jag inte använda för jag behöver båda benen (om det inte finns SIL16 förstås).
Vet inte var ditt hat mot ytmonterat kommer ifrån, men det är inte svårare att löda ett 1206 motstånd än en DIL16.
Smält lite tenn på ena padden, lyft dit motståndet med pinsett och värm fast, löd fast andra padden. Snabbt och enkelt.
Smält lite tenn på ena padden, lyft dit motståndet med pinsett och värm fast, löd fast andra padden. Snabbt och enkelt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sedan har du i något projekt försökt bygga diskreta opampar (även om jag läser artiklar som menar på att sådana, I JÄMFÖRELSE med integrerade, inte är ett dugg bättre, men det är en annan grej) på något sätt och jag minns att jag byggde ibland moduler på speciella "plattformar" antingen i 14/16-pinnars DIL eller lite större 24.pinnars. Kan spara plats.
Vari består annars problemen? Att Eagle har begränsad kortstorlek (fria programvaran)?
Vari består annars problemen? Att Eagle har begränsad kortstorlek (fria programvaran)?