Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu bestämt mig för att prova följande approach:

Jag drar om staget (ty för kort nu), fäster det på samma sätt i hålet i trissan, sen snor jag det ett varv runt skruven OCH monterar en mutter så att staget/öglan inte kan glida på skruven.

Jag gör det också högt upp på skruven dvs alldeles intill skruvhuvudet för då får jag störst moment på potaxeln.

Undrar om detta kan funka :humm:

MVH/Roger
PS
Det kommer att bli spänningar i najtråden men vridningsvinkeln är väldigt liten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag gjorde som så att jag virade ett varv najtråd runt skruven sen virade jag ett för stort varv och så ett normalt varv.

Öglan som blev formade jag till mha en plattång.

Sen gjorde jag en tämligen glappfri led genom att göra en ögla (på staget) som kröktes runt öglan i skruven.

Därefter kopplade jag in allt och hoppades.

Resultat: FIASKO!

Det enda som händer är att trissan rör sig (uppskattningsvis max 20 grader) men potaxeln står blick stilla.

Med andra ord fungerar inte min approach så jag måste ta till nåt annat.

Lutar närmast emot skjutpotentiometer (för det är nåt jag förstår kommer funka).

I morgon kommer jag således köpa en skjutpotentiometer, verkar bli 470k för det är vad min AC-regulatorbyggsats använder (Josty-Kit inköp från typ 70-talet :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du vill använda axeln måste du göra en lång hävarm. Det är inte vinkeln som avgör rörelselängden, utan cirkelbågens längd.
Därför ska du ha en lång stel arm som följer axelns rörelse. Från en ögla i slutet på den sätter du din länkarm.
pedal.png
Men du kan lika gärna sätta en ögla längre ut mitt under pedalen och sätta armen där för att få samma resultat. Då slipper du besväret med att få fast armen så den inte roterar fritt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack MadModder för det tipset och den fina ritningen :)

Jag tror jag fattat att hävarmen (nu runt 5mm bara ty typ en fjärdedel av rundstavens diameter, 21mm) är för kort.

Dock finns inte så mycket space uppåt, kanske max för en 34mm's rundstav (dvs max 10mm hävarm).

Men jag tycker det är bättre att försöka som du nu säger (tror jag) dvs att jag fixerar en hävarm neråt (i trissan och därmed axeln) för då ser det ut som jag kan få till en runt 30mm hävarm och så gör jag en ögla/led i den.

Det är värt att prova för det är fortfarande som så att resistansvariationen behöver vara väldigt liten.

Annars börjar jag luta åt "min" skjutpotentiometer-ide (har en gammal på 10kA men den är ganska kort).

MVH/Roger
PS
Har du också anammat SeniorLemurens käcka sätt att bara kladda ner en ritning på ett papper och fota den?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja, nästan. Jag hoppar över kameran helt.
Jag plockade fram min gamla wacom-ritplatta och målar i photoshop. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vilket fusk :D
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

rogerk8 skrev:...
Lutar närmast emot skjutpotentiometer (för det är nåt jag förstår kommer funka).

I morgon kommer jag således köpa en skjutpotentiometer, verkar bli 470k för det är vad min AC-regulatorbyggsats använder (Josty-Kit inköp från typ 70-talet :D ).
Om det inte är för sent kan jag kolla vad jag har, är absolut inget jättelager och sannolikt begagnat, men har jag något som passar skänker jag det gärna.
Jag verkligen älskar dina galna projekt (sagt med kärlek) så kan jag bidra gör jag det gärna :-)

Mvh, Erik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Xyzzy skrev:
rogerk8 skrev:...

Om det inte är för sent kan jag kolla vad jag har, är absolut inget jättelager och sannolikt begagnat, men har jag något som passar skänker jag det gärna.
Jag verkligen älskar dina galna projekt (sagt med kärlek) så kan jag bidra gör jag det gärna :-)

Mvh, Erik.
Hej Erik!

Du gör mig alldeles rörd, tack!

Vänta lite, jag tar en bild på min primitiva skjutpotentiometer som jag ändå råkar ha...

Problemet är att denna skjutpotentiometer bara har ett spel på knappt 4cm, skulle vilja ha mer.

I min ungdom vet jag att jag hade sådana vars spel var nära 10cm (och svarta), trodde jag hade åtminstone en sån kvar men det har jag inte.

Jag har tänkt koppla den här poten till en byggsats från Josty Kit men den är då specad till 470k fast jag misstänker att jag kan bygga om den till i alla fall 100k-1M (LIN).

Så om du har nån inom det spannet (begagnat går lika bra som nåt annat) så tar jag gärna emot det, min är på 10k och känns för liten i dubbel bemärkelse.

MVH/Roger
PS
Tack än en gång för ditt trevliga inlägg, mycket roligt!
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Fasen, jag kan ha lovat för mycket.
Hittade bara dessa tre:
_20161214_223050.JPG
1 och 2, 200kohm, dock är "aktiv sträcka" enbart ca en tredjedel av hela längden. Smidiga öglor i pinnen.
3, 20kohm. Kortare och svårare att fästa.

Jag ska försöka komma undan en sväng och leta vidare, jag var ganska säker jag hade fler... Någonstans...

Fast kortare längd kan du väl kompensera genom att placera poten närmare gångjärnet kanske.

Mvh
Erik
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej Erik!

Tack för den fina bilden :)

Väldigt speciella skjutpotentiometrar det där annars, har aldrig sett nåt liknande!

Längden har ingen betydelse, men runt 100k är önskvärt.

Ingen brådska!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sprang ner och kollade min potar. Har en precis likadan med aluminiumhölje och 4cm slaglängd. 50kΩ :D
Och så har jag en drös såna svarta 10cm. Men de är bara 2,2kΩ, 10kΩ, och 22kΩ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har idag försökt nyttja en längre vipp-arm på inrådan av MadModder, jag tog en 1mm grov kopparplåt och klippte ur en 1cm bred remsa som jag gjorde ett 6mm hack i för att kunna klämma fast i min 6mm gängstång.

Sen nyttjade jag det tidigare arrangemanget med ett borrstopp runt pot-axeln och ett stag av naj-tråd därimellan.

Gick inte bra alls!

Jag svor för jag fick inte ordning på det, det var svårt att få dit staget och även när jag lyckades fixera allting så gled det runt utan tillstymmelse till utslag på pot-axeln.

Att sen kunna trimma grejerna känns omöjligt.

Så jag skiter nu i denna approach, jag kommer köra skjutpotentiometer för det är den enda jag känner verkligen kommer att fungera (även om många radioapparater har byggts med tråd+fjäder).

Så fort jag kommer åt kommer jag alltså köpa mig ett gångjärn och nån lämplig fjäder.

Sen bygger jag om min pedal fullständigt!

MVH/Roger
PS
Ett tag övervägde jag återigen att köpa en färdig symaskinspedal och bara utslagsbegränsa den genom att limma på en kloss eller nåt men jag ger mig inte så lätt, jag gillar att bygga saker!
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 januari 2017, 16:50:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

En lysdiod och ett fotomotstånd (LDR) och en V-formad spalt av plåt som går i mellan dem.
Så blir det fritt från skrapande pottar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Klurigt förslag!

Du menar alltså att man höjer och sänker både LED och LDR med en V-formad spalt emellan?

Och att man på så vis styr intensiteten och därmed motståndet?

Intressant, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har bestämt mig för att inte ge upp det jag håller på med.

Jag kommer såga ett par 6mm slitsar i själva den gungande pedalen (toppen), sen kommer jag trimma in stag-arrangemanget utan toppen (och därmed med full åtkomst, för det är mest att det är trångt som gör mig förbannad) och om jag är nöjd så monterar jag dit toppen igen genom att föra ner den över gängstången och dra ett par muttrar utåt som klämmer fast toppen i gängstången, sen ska det tippas och testas :)

Jag tror nämligen att om jag bara får ledig åtkomst av stag-arrangemanget så kan det här trots allt funka.

Fast intrimning av startposition hos potten blir fortfarande knölig ty jag kan inte ha ett borrstopp med en skruv pekandes framåt samtidigt som jag förväntar mig rörerelse ty rörelsen är ju liksom slut då :)

Så jag måste alltså trimma in pottens lägsta-värde redan innan jag monterar toppen, vilket samtidigt inte är speciellt lätt för jag har väl typ 10 grader på mig att med ringnyckelns andra sida (vad nu det heter) dra åt de båda muttrarna.

Mera lekstuga :)

MVH/Roger
Skriv svar