Laga Esselte 100 (skoldator)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Laga Esselte 100 (skoldator)
Jag har erbjudit mig tidigare att läsa ur EPROM:ar. Skicka PM så fixar jag det!
En grej kring pixelklocka har nog inte nämnts i tråden:
Framförallt för kompositvideo, men även för S-video, så vill man att pixelklockan passar bra ihop med färgbärvågen. Orsaken är att annars blir det oönskade rörliga mönster i en bild som egentligen ska vara stillastående.
I övrigt kan en färg-tv i någon mån återge valfri pixelklocka, men med reservation för de oönskade mönstren. Jämför att folk som har randiga kläder givetvis inte hux flux blir osynliga eller liknande när de befinner sig på ett visst avstånd från kameran
Alla av oss som är gamla nog minns nog däremot problemet med just randiga kläder, typ randig slips eller liknande, som gav "intressanta" interferenser mellan luminansen och krominansen...
Framförallt för kompositvideo, men även för S-video, så vill man att pixelklockan passar bra ihop med färgbärvågen. Orsaken är att annars blir det oönskade rörliga mönster i en bild som egentligen ska vara stillastående.
I övrigt kan en färg-tv i någon mån återge valfri pixelklocka, men med reservation för de oönskade mönstren. Jämför att folk som har randiga kläder givetvis inte hux flux blir osynliga eller liknande när de befinner sig på ett visst avstånd från kameran

På kommande ETA-auktion finns detta objekt:
2 st. inkompletta terminaler Esselte 100 + promettläsare, promett programmerare
2 st. inkompletta terminaler Esselte 100 + promettläsare, promett programmerare
Wow, inget man ser var dag!
Hela tekniska manualen ligger nu på EBAMAN.
Jag säger stort tack till den som skannat in den!

Hela tekniska manualen ligger nu på EBAMAN.
Jag säger stort tack till den som skannat in den!

Oj, väldigt uppskattat!
Jag har nu fått tag i en annan tv att testa med, och se där funkade det faktskt direkt när jag körde på komponentvideoingången!!!
Liten film som visar den "in action"
Stort tack till alla för allt engagemang!
/johan

Jag har nu fått tag i en annan tv att testa med, och se där funkade det faktskt direkt när jag körde på komponentvideoingången!!!
Liten film som visar den "in action"
Stort tack till alla för allt engagemang!
/johan
Shit vad nice, vad roligt att du fått liv i den!
Offtopic; Till höger i bild, är det en usb-eprom-programmerare du köpt? Några erfarenheter från den?

Offtopic; Till höger i bild, är det en usb-eprom-programmerare du köpt? Några erfarenheter från den?
- lillahuset
- Gått bort
Japp, det är usb-eprom brännare, har inte vågat testa den än... Tänkte försöka läsa ut och rädda epromarna i burken innan de försvinner för alltid...
Ska hitta något mindre känsligt eprom att prova på först..
/johan
Ska hitta något mindre känsligt eprom att prova på först..
/johan
Kan du inte skriva ett litet BASIC program som PEEK:ar ut prommen i HEX format på en serieport eller liknande? Så slipper du meka med läsaren om det tar emot.
Jag har använt en miniPRO USB läsare utan problem för liknande utläsningar, funkar fint om man bara hittar rätt PROM typ eller någon snarlik. Det står på kapseln så du kanske får lyfta på etiketten. Ibland får man göra override och ange standardtyp varvid programmet säger om det gick eller inte.
Jag har använt en miniPRO USB läsare utan problem för liknande utläsningar, funkar fint om man bara hittar rätt PROM typ eller någon snarlik. Det står på kapseln så du kanske får lyfta på etiketten. Ibland får man göra override och ange standardtyp varvid programmet säger om det gick eller inte.
Det är jag som har siten http://www.pugo.org med min samling. Just nu ligger min Esselte 100 hos mina föräldrar, tjugo mil bort, då jag inte hunnit köra tillbaka den efter att ha bott utomlands. Jag kan dock försöka plocka hem den under julen. Jag bör ha mer högupplösta versioner av bilderna liggande ifall det skulle hjälpa.
Jag har en tillhörande BASIC-manual i bokhyllan, så jag kan kolla om det finns något PEEK-liknande kommando i BASIC-miljön. I så fall skulle det eventuellt gå att dumpa hela minnesmappen via port. Det kräver såklart att det finns stöd i basicen för något sådant, men det bör det göra då Esselte 100-burkarna verkar varit kända för att vara enkla att göra mät och styr-lösningar med. Just min maskin har använts på kemiinstitutionen på LiTH för just något sådant. I värsta fall går det väl att visa hexkoden på skärmen, fota och OCR:a.
Förutom de röda Esselte 100:or finns det en variant med blå frontplåt. Jag tror inte det finns någon övrig skillnad, men jag är inte helt säker. Det skulle vara jättekul om någon fick kontakt med Didact-gänget för mer info.
Jag har en tillhörande BASIC-manual i bokhyllan, så jag kan kolla om det finns något PEEK-liknande kommando i BASIC-miljön. I så fall skulle det eventuellt gå att dumpa hela minnesmappen via port. Det kräver såklart att det finns stöd i basicen för något sådant, men det bör det göra då Esselte 100-burkarna verkar varit kända för att vara enkla att göra mät och styr-lösningar med. Just min maskin har använts på kemiinstitutionen på LiTH för just något sådant. I värsta fall går det väl att visa hexkoden på skärmen, fota och OCR:a.

Förutom de röda Esselte 100:or finns det en variant med blå frontplåt. Jag tror inte det finns någon övrig skillnad, men jag är inte helt säker. Det skulle vara jättekul om någon fick kontakt med Didact-gänget för mer info.
Det går väl att skriva en egen serieportsrutin om inte annat, jag har skrivit för 300 bps på ABC80 en gång i tiden (mitten av 80-talet). Den anropades från BASIC för ett tecken i taget (pollade porten). Kunde både skicka och ta emot, farsan använde den för att tanka program till/från sina NC-maskiner i verkstan.
Ska man bara skicka är det ju antagligen enklare.
Ska man bara skicka är det ju antagligen enklare.
PEEK/POKE finns ju såklart, och ROM:en ligger mappat mellan D000 och FFFF så det vore ju helt klart en framkomlig väg.
Det sitter 6st 2716-minnen i den, totalt 12K.
Jag sitter nu och läser på lite om AFSK (Kansas City) för att kunna simulera en bandspelare för lagring/hämtning av program.
Helst ville jag kunna göra en "USB"-sticka (eller snarare en "DIN"-sticka) till den
/johan
Det sitter 6st 2716-minnen i den, totalt 12K.
Jag sitter nu och läser på lite om AFSK (Kansas City) för att kunna simulera en bandspelare för lagring/hämtning av program.
Helst ville jag kunna göra en "USB"-sticka (eller snarare en "DIN"-sticka) till den

/johan
- Jan Almqvist
Annars kan man ju visa EPROM-innehållet som QR-Code mha blockgrafiken, lite i taget, och scanna med lämplig app. Men lite pyssel blir det ju...
EDIT: Hex + foto + OCR enligt förslag tre inlägg upp är nog enklare.
EDIT: Hex + foto + OCR enligt förslag tre inlägg upp är nog enklare.
En enkel variant kan ju vara att skriva all ROM bytes till kassetbandspelarporten, det finns det säkert BASIC kommandon för. Spela sedan in ljudet på en wav fil så kan man nog tolka ljudet med något befintligt program, MAME emulatorn t.ex. har ett bandspelar interface som man sedan kan dumpa bytsen ifrån.
Ett annat alternativ är skrivarporten som förmodligen också stöds av BASIC tolken.
I båda fallen borde programmet bli tillräckligt kort för att man ska orka knappa in det för hand.
Ett annat alternativ är skrivarporten som förmodligen också stöds av BASIC tolken.
I båda fallen borde programmet bli tillräckligt kort för att man ska orka knappa in det för hand.
Om det finns någon form av ioport eller liknande kan man ju även dumpa ut data där ganska enkelt, paralellt till och med, lär ju gå att bara köra en poke.