Årets julbygge - en Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Klockkortet är nu klart för 2'an:

Bild

Jag har även gjort en programmeringskabel som skall fungera ihop med PonyProg. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> danei

5Vsb finns ju att tillgå. Kanske rentav till att driva rören när datorn är "av"? Men jag skulle chansa på att rören drar en del?
Hur är det med den siffran, Illuwatar?

>> Illuwatar

Söööt! :D :tumupp:

(vad är den halmysko saken till höger på bilden, den stora komponenten som ser ut att stå upp?)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26503
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett av när aggen i skrotlådan är märkt 1A Jag tror inte att datorn drar särskilt mycket
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Rören drar i princip ingenting - mellan 1 - 3 mA (beroende på Nixie-typ). Med multiplex är bara ett rör tänt åt gången, med det kräver att MCU'n och logiken är igång. Att använda 5VSB förutsätter att man inte flyttar datorn någon gång - drar man ut nätsladden skulle klockan tappa tiden om man inte har något som backar upp den. Rent praktiskt är det inte så lätt att mjölka datorn på 5VSB heller - jag ville få till en enhet som är lika enkel att ansluta som en hårddisk eller en CD-ROM.

Dessutom är detta bygge en generell design som inte är gjord specifikt för PC-bruk. Att den hamnar i PC'n beror mest på att jag hade den idén från början (och köpte rören därefter). Med andra rör kan den mycket väl fungera som bordsklocka.
$tiff skrev: (vad är den halmysko saken till höger på bilden, den stora komponenten som ser ut att stå upp?)
Det är en vinklad sockel, tänkt för displayer. Denna förbinder displaykortet med moderkortet. Displaykortet går att ta loss, vilket är bra när man meckar med prylarna.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

vad heter experimentkorten du använder??
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är vanliga 100 x 160 mm labbkort i glasfiber med enbart lödöar. Om dessa har något namn så är det okänt för mig. Inköpsstället är dock mer känt: Conrad

Clock 2 status:

Har fått igång programmeringen. ISP-adaptern fungerar fint ihop med PonyProg. Jag har börjat skriva lite på programmet och fått till "halva" multiplexrutinen. Jag har ett problem med drivarna som gör att displayen blir lite lustig. Jag skall testa lite olika varianter på anod-drivare (dessa har för hög ingångsimpedans för tillfället, vilket gör dem känsliga för störningar).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Multiplexingen är nu fixad - både drivers och subrutinen för denna fungerar som den skall.

Bild

Nästa steg är att få ut innehållet från DS1302'an.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Snyggt...

Tänkte tipsa om om ett annat sätt att skapa hög späning på
http://www.microchip.com/download/appno ... 91053a.pdf

Nackdelen är att du behöver en A/D men om du byter ex ATmega8L så kan du använda timmern med 32Khz kristall och komma undan med typ 50uA i strömförbrukning i power-save mode vilket går att köra på battri hyfsat länge, och då slipper du DS1302...


Tja det var en tanke :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mycket intressant idé att använda själva MCU'n som step-up-konverter. Jag skall kolla lite närmare på det vid tillfälle.

Jag har fått igång rutinen för att läsa och skriva DS1302. Nu återstår hanteringen av tryckknapparna så man kan ställa tiden samt växla mellan tid och datum.

Edit: Rutinen för hantering av knapparna klara. För att få en fungerande klocka återstår några små rutiner för att påverka variablerna för timmar och minuter. Själva skrivningen tíll DS1302 är redan fixad. Jag har även fixat mekaniken så att klockan går lätt att montera i datorn (en gammal CD-ROM fick sätta livet till).


Jag har redan planer för version 3 av klockan där stora (3 cm höga siffror) IN-18 skall användas. Två sådana skall byggas varav ena skall bli en 30-års present till min syster. Rören är redan beställda...

Denna version skall bli en slags hybrid mellan 1 och 2 - ingen multiplex (ljusstyrkan hos rören blir sämre med multiplexing) men en Atmel-processor som styr allt. En AT90S8515 blir valet i denna design eftersom fler portar behövs.


Någon kanske undrar varför jag kör med dessa gamla AT-processorer och inte ATMega. Enkelt - dessa ligger hemma och skräpar och de duger aldeles utmärkt till klockbyggena. Att använda en DS1302 istället för att låta MCU'n sköta denna uppgift låter kanske lite omständigt, men i slutändan blir det faktiskt enklare - man slipper räkna på tid och datum (kretsen ger detta ifrån sig i BCD-format) samt att standby-strömmen är runt 1uA vilket gör att ett CR2032 räcker länge samt att hanteringen av batteriet vs. +5V sköts automatiskt av DS1302.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Klockan är nu klar rent mekaniskt. En gammal CD-ROM fick donera höljet så att den går att montera i en PC på enkelt sätt.

Bild

Bild

Den blå flatkabeln på bilden är ISP-kabeln.

Det som återstår är att få till en tillförlitlig rutin som läser av de fyra knapparna. Den jag har hittils fungerade inget vidare. Allt annat fungerar fint. Att knapparna sitter inuti lådan och inte på fronten kanske verkar konstigt (klockan går inte att ställa inuti PC'n). Detta är en prototyp samt att jag vill få en ren front utan synliga knappar. De få gångerna som man måste ställa klockan (sommar- och vintertid) får jag öppna PC'n och ställa tiden...

Fronten kommer för den delen bli av en täckplåt (standard Lian-Li aluminium) som skall förses med ett displayfönster.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Du kan ju hacka in dig på PC:ns serieport och ha en liten brytare för att koppla in/ur klockan.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fixat till hanteringen av knapparna. Nu är det helt barnsäkert :).

Jag kommer nog inte göra så mycket mer på denna klocka. Detta var mer en testplattform för multiplex och ett sätt att utveckla nödvändiga rutiner för klocka no. 3... the Big One!

mrmike> alla portar är tagna - det finns inga möjligheter att friställa UART-portarna. Kanske i nästa version detta blir möjligt (skall använda en AVR med fler I/O).
aGGe
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 maj 2005, 14:31:23

Inlägg av aGGe »

har du kommit på schemat o allt själv?

blir skitsugen på att bygga en egen ..
men har inte mcu brännare osv..
Skriv svar