Hur reglera en tekokare på 2200 W?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av Icecap »

Du har fortfarande inte fattat! Inget nytt under solen...
* "men då gäller det att jag ska ha en dimmer som är på minst 2500 watt"
FEL!

Hade du rent faktisk läst de svar du fick hade du sett att du har helt och totalt fel.

Men rätt är att du inte behöver en PID-styrning, det räcker fint med en PI om du vill ha en skaplig reglering och om dina gränser på 65-70°C uppfylls väldigt enkelt med en termostat-funktion.

Men i vanlig ordning antingen skiter du i den information du får - eller är det så enkelt att du helt enkelt inte fattar den och därmed kör vidare i din personliga dimma?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

"Det jag har gjort är en Fuzzy Controll regulator. Det är något helt nytt."

Käre Al, nej det är inte det minsta nytt. Mellan tumme och pekfinger, för ett kvartssekel sedan, slog Microchip kraftfullt på trumman för "fuzzy logic". Vi blev vederbörligen imponerade, tittade på det hela, konstaterade att det verkade ju kul, tänkte lite till, och... släppte det hela.

Om du är en "hajj" på PID-reglering skulle jag vilja anlita dig. De "experter" jag har varit i kontakt med har inte övertygat. Många tumregler har det varit, inga vettiga förklaringar. Själv är jag en sopa inom området och tror de flesta självutämnda "experter" är det också.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Du har fortfarande inte fattat! Inget nytt under solen...
* "men då gäller det att jag ska ha en dimmer som är på minst 2500 watt"
FEL!

Hade du rent faktisk läst de svar du fick hade du sett att du har helt och totalt fel.

Men rätt är att du inte behöver en PID-styrning, det räcker fint med en PI om du vill ha en skaplig reglering och om dina gränser på 65-70°C uppfylls väldigt enkelt med en termostat-funktion.

Men i vanlig ordning antingen skiter du i den information du får - eller är det så enkelt att du helt enkelt inte fattar den och därmed kör vidare i din personliga dimma?
Suck....
1.
Jag ska inte köra med PID.
2.
Jag ska inte ha en termostatstyrning.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:"Det jag har gjort är en Fuzzy Controll regulator. Det är något helt nytt."

Käre Al, nej det är inte det minsta nytt. Mellan tumme och pekfinger, för ett kvartssekel sedan, slog Microchip kraftfullt på trumman för "fuzzy logic". Vi blev vederbörligen imponerade, tittade på det hela, konstaterade att det verkade ju kul, tänkte lite till, och... släppte det hela.
Bara för du verkar vara ointresserad. Jag sitter fortfarande med disketter och använder goto. Det är high-tech för mig.
Om du är en "hajj" på PID-reglering skulle jag vilja anlita dig. De "experter" jag har varit i kontakt med har inte övertygat. Många tumregler har det varit, inga vettiga förklaringar. Själv är jag en sopa inom området och tror de flesta självutämnda "experter" är det också.
PID reglering är inte raketforskning. Det finns formler att gå efter och tumregler "How To" listade. Jag har en tjock bok om reglerteknik. Jag brukar använda zigler Nichols metod för att reglera PID.

Du anser dig som en sopa, det gör inte jag...om mig själv alltså :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Du lär dig snabbt måste jag säga, från att inte förstå värst mycket om PID för bara en dryg månad sedan så är du nu expert. Det är snabbt marscherat. Ett plus till dig. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan någon förklara vad en "Fuzzy Controll regulator" är.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

[quote="Al_Bundy"]Detta är fuzzy controll. En modern reglering. Har sina rötter från 60-talet, till skillnad från PID-regleringen som har sina rötter från 1890-talet. Då ska vi inte tala om P-delen....gammal som gatan :tomte:[/code]
Det är samma sak, men med olika ord. Istället för att gissa vilket århundrade man kom på P, I eller D - delen, så försök lär dig vad det betyder.

P räknar ut ett fel, e... Just det. Precis som din variant av Fuzzy-control.

Bild
Denna bild visar exakt vad sker sker vid P-reglering. Orsaken att det blir en lutande kurva är att man räknar ut ett fel, e. Där kurvan är rak (före och efter den lutande kurvan) är e för stort eller för litet för att man ska kunna tillföra eller sluta tillföra mer energi (man har nått 100% eller 0% tillförd energi). De raka linjerna i grafen får jag genom mina två if-satser i koden, som jämför P med 0 och med 100%

Om du kopierar min kod (och eventuellt tar bort slarvfel) så har du just gjort en egen P-regulator med PWM. PWM funktionen skapas av ON- och OFF-satserna med fördröjningarna emellan. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

säter skrev:Kan någon förklara vad en "Fuzzy Controll regulator" är.
Njae... Jag har försökt läsa om det en gång i tiden, men inte helt greppat idén... Nu när jag fräschat upp minnet lite genom wikipedia (Fuzzy control system), så skulle jag vilja säga att det handlar om ganska enkel reglering, fast att man (slutkunden / installatören) programmerar den med "vanliga ord" istället för med matematik.

Så man definierar t.ex. ett antal temperturintervall med ord:

cold: t < 10°C
cool 5°C < t < 20°C
normal 18°C < t < 25°C
warm 20°C < t < 40°C
hot 35°C < t

vad nu fördelen kan vara med det?

Kanske att man inte alltid måste eftersträva ett exakt börvärde, utan det räcker att man håller sig inom "normal" för att systemet ska tycka att det är bra. Men kolla med AlBundy, han är ju expert på detta.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Man ska aldrig underskatta "hypen" hos ett "nytt" begrepp. Det kan medföra oväntade framgångar.

Det kan gå fel också. Jag läste en intervju med någon på TI som sa att det största misstaget de gjorde när de introducerade TMS32010 var att kalla den för en DSP. Hade de nöjt sig med att kalla den mikroprocessor hade de inte skrämt bort så många potentiella kunder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då Fuzzy Logic var modern (way back...) läste jag en del om det. Och det stora WOW var att det var enkla funktioner som gav ut värden istället för '0' eller '1'. Man kunde alltså få ut t.ex. 0,5.

Annars var det helt vanliga funktioner typ gates och motsvarar alltså vad man numera programmerar in i en µC.
På det tidpunkt tyckte jag att det verkade häftigt - sedan blev jag klokare.

Utvecklingen har alltså sprungit ifrån Fuzzy Logic sedan ett tag, något inte alla verkar ha fattat. Men i grunden var det bara en "Programming for Dummies".

Och ja, den funktion som TS visar är en helt vanlig P-reglering.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Typisk applikationsområde för Fuzzy Logic reglering är väl när processen är svårreglerad med t.ex. PID men nog kan regleras manuellt av en människa som lärt sig hur processen beter sig. Multiple input, multiple output reglering är väl också ett område var denna typ av reglering lämpar sig. Fuzzy Logic regleringen beskrivs med ett gäng delvis överlappande trapezoider. (Antalet och utformningen av dessa trapezoider, var de börjar, flankernas lutning, höjden, osv. kan man likna vid PID regulatorns P, I och D konstanter.) Därefter beräknar regulatorn utsignalen från denna grafiska beskrivning av processen. Det är inget "fuzzy" med den här biten, det är nog matematik enligt strikta regler.

Jag är på inget sätt expert på Fuzzy logic reglering, utan endast suttit och diskuterat med en kollega som vet en del om ämnet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var en ganska bra beskrivning. Det är ett enkelt sätt att reglera en process med många insignaler och utsignaler. I princip blir det en bunt sammanlänkade P regulatorer. Det är inget modernt och super bra.

Zigler-Nichols metoden är en tumregel som funkar bra till många processer där det framför allt är en tids förskjutning i processen. Att kunna tillämpa en tumregel är inte samma sak som att vara bra på något. Det är grundnivån.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej.

Ni får väll rätt då. Det är en P-regulator.

Vad tycker ni jag ska köra på, P, PI, PID? Eller räcker det med P reglering för min del?

Jag kade tänkt räkna ut felet e, och av felet e ska jag försärka, kanske dervera och kanske integrera.
Efter det så tänker jag sätta in det förstärka felet i en funktion som räknar ut hur många sekunder reläet ska vara ON och hur många sekunder reläet ska vara OFF. Jag tänker köra med ett mekaniskt relä ändå. Apparaten ska ju inte gå alla veckor ;)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Kör du mekaniskt relä ska du ha så få till och frånslag du bara kan, då får du ta on off regulator och hitta lämplig hysteres.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Vad menar du med "få" tillslag? Jag har ju klickat ut i helvete med dessa reläer och de har inte gått sönder än :tumupp:
Men menar du att mekaniska reläer nöts väldigt mycket nu när lasten är på ca 2200 watt?
Skriv svar