Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Jag fick en väldans färg-glad vattenslang i alla fall, undra just om det verkligen är nån vidare kvalité, kanske ska testa sen när jag hittat en bra lösning på hur jag lättast gör med kylningen...

Verkar vara ett bra program Artcam, dock lite dyrt tycker jag.. alltså det är väl gilligt igentligen då dom flesta program kostar tusenlappar, bara jag som är snål, dessutom vill man inte lägga så mycket pengar på nått man inte vet om man ska använda eller inte, jag menar det finns ju många CAD program och vad som är rätt för mig vet man inte förrens man testat, kanske borde ladda ner demo av den där Express versionen..ochkl0620 skrev:Ser absolut trevlig ut ju
Ett tips är att köra LinuxCNC, och sen kan jag rekommendera Artcam att rita i. Det kör jag, antagligen ganska begränsat med jag har iaf lyckats lära mig tämligen lätt
EDIT. Ta del av denna tråden. Efter detta har det mesta varit ganska självklart
http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=+Artcam
Länken till Krashkursen var ju skit bra.. känns som jag vill komma igång NU.. fast har ingen dator till CNC maskinen ännu.. så får nog lugna ner mig lite.
Om du vill vara riktigt ekonomisk så skriver du dina ISO program i valfri texteditor och kör dem med LinuxCNC.
Så länge det inte rör sig om tung 3D fräsning räcker en texteditor, hjälpfilen i LinuxCNC, en miniräknare, penna och papper.
Så länge det inte rör sig om tung 3D fräsning räcker en texteditor, hjälpfilen i LinuxCNC, en miniräknare, penna och papper.
Ja det låter ju ekonomiskt, har faktiskt hört talas om att många faktiskt gör så när det handlar om enklare saker, jag har själv ingen som helst aning om hur man gör..
hahaha

Ta ett hopp till sida 3 och mitt inlägg där:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1112357
koordinat systemet är i mm,
Lite grund i ISO så är man igång.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1112357
koordinat systemet är i mm,
Kod: Markera allt
Y
+
^
:
Y+ X- : Y+ X+
:
:
- <-------------*-------------> + X
:
:
Y- X- : Y- X+
:
V
-
Har man ingen aning om hur dom där sakerna funkar så kan jag lätt tro att det absolut inte är det lättaste direkt, har man kunskap så kan man ju tycka att det är ganska lätt, dock inte för en som absolut har noll kunskap. Då tror jag mer på grafiska program där man kan se exakt vad det är man gör för nått..
Naturligtvis har du rätt i det, kan man så är det lätt.
G0=Snabbtransport
G1=Arbetsmatning
X,Y,Z=Rörelser i axel
Borrning av två hål på måtten 10x10mm och 50x50mm räknat från vänster/nedre kant på biten med verktyget redan i chucken.
Nu ska jag sluta tjat om detta, så får du fortsätta med din trevliga tråd.
G0=Snabbtransport
G1=Arbetsmatning
X,Y,Z=Rörelser i axel
Kod: Markera allt
G90 G71 G55
G94 F200 S3000
M3
G0 X10. Y10.
G0 Z10.
G1 Z-1.
G0 Z10.
G0 X50. Y50.
G1 Z-1.
G0 Z10.
M30
Nu ska jag sluta tjat om detta, så får du fortsätta med din trevliga tråd.
G90 G71 G55
G94 F200 S3000
M3
G0 X10. Y10.
G0 Z10.
G1 Z-1.
G0 Z10.
G0 X50. Y50.
G1 Z-1.
G0 Z10.
M30
Så vad skulle hända om jag skulle skicka över detta till CNC programmet ? här finns alla uppgifter om hastighet och hur fräsen ska färdas och var den ska färdas...
G94 F200 S3000
M3
G0 X10. Y10.
G0 Z10.
G1 Z-1.
G0 Z10.
G0 X50. Y50.
G1 Z-1.
G0 Z10.
M30
Så vad skulle hända om jag skulle skicka över detta till CNC programmet ? här finns alla uppgifter om hastighet och hur fräsen ska färdas och var den ska färdas...
Det som händer är ju vad lgrfbs skrev skulle hända: Borrning av två hål på måtten 10x10mm och 50x50mm räknat från vänster/nedre kant på biten med verktyget redan i chucken.
Fast det ska nog stå G17 och inte G71 gissar jag.
Koderna finns ju beskrivna i manualen för respektive styrprogram (och de allra flesta är såklart standard men en del styrningar implementerar vissa saker annorlunda) så det är enkelt att kolla upp vad respektive kod betyder. Även om du ska göra dina program i CAD så behöver du grundläggande kunskaper i G-kod så att sätta sig in exakt hur ovanstående exempel fungerar är en alldeles utmärkt början!
Fast det ska nog stå G17 och inte G71 gissar jag.
Koderna finns ju beskrivna i manualen för respektive styrprogram (och de allra flesta är såklart standard men en del styrningar implementerar vissa saker annorlunda) så det är enkelt att kolla upp vad respektive kod betyder. Även om du ska göra dina program i CAD så behöver du grundläggande kunskaper i G-kod så att sätta sig in exakt hur ovanstående exempel fungerar är en alldeles utmärkt början!
Muttrarna balanseras så, det ser fullt normalt ut.
Till min pump så fick jag med en europaadapter, funkade utan problem.
Om du vill byta slang är silikonbaserad att rekommendera.
Kolla på firmor som säljer vattenkylningskit i lösa delar, där kan man köpa sådan slang på lösmeter.
Mjuk och fin.
Jag fick sådan med min, men den var för kort i ena änden.
Till min pump så fick jag med en europaadapter, funkade utan problem.
Om du vill byta slang är silikonbaserad att rekommendera.
Kolla på firmor som säljer vattenkylningskit i lösa delar, där kan man köpa sådan slang på lösmeter.
Mjuk och fin.
Jag fick sådan med min, men den var för kort i ena änden.
Nej, G71 är rätt. I alla fall när man inte vet hur CNC maskinen är grundkonfigurerad, så är det bra att tala om för styrsystemet att det ska köra i mm.
G17 väljer koordinat system, vilket även råkar vara X/Y. G17,G18,G19 är bara i funktion om styrsystemet klarar att köra i flera olika plan.
I mitt exempel är det bara F & S som ska anpassas efter vilket verktyg man använder och detta kommer inget hobby system att välja till dig. F=Feed (mm/min) & S=Speed (RPM).
G17 väljer koordinat system, vilket även råkar vara X/Y. G17,G18,G19 är bara i funktion om styrsystemet klarar att köra i flera olika plan.
I mitt exempel är det bara F & S som ska anpassas efter vilket verktyg man använder och detta kommer inget hobby system att välja till dig. F=Feed (mm/min) & S=Speed (RPM).
Men det gör du med G21.
G71 är en canned cycle för svarvning. Om du inte har en sån där "konstig" styrning som implementerat saker annorlunda vill säga. Men eftersom du nämnde LinuxCNC så gissar jag att så inte är fallet.
G71 är en canned cycle för svarvning. Om du inte har en sån där "konstig" styrning som implementerat saker annorlunda vill säga. Men eftersom du nämnde LinuxCNC så gissar jag att så inte är fallet.
Jag ber om ursäkt det var dumt av mig att anta att grund ISO koderna följdes av LinuxCNC, då de har de gjort sin egen dialekt.
ISO kod - Verkstadshandboken #14 ISBN 978-91-47-08533-0
G71=Mått i mm
G21=Ledig
G17=Val av bearbetningsplan XY
"Ledig" innebär att koden kan komma att tas i anspråk vid en framtida revision av standarden.
LinuxCNC kod
G71=canned cycle för svarvning
G21=Mått i mm
G17=Plane selection
ISO kod - Verkstadshandboken #14 ISBN 978-91-47-08533-0
G71=Mått i mm
G21=Ledig
G17=Val av bearbetningsplan XY
"Ledig" innebär att koden kan komma att tas i anspråk vid en framtida revision av standarden.
LinuxCNC kod
G71=canned cycle för svarvning
G21=Mått i mm
G17=Plane selection
Ok.. lär nog ta sin lilla tid att lära sig det där med att göra egen G kod, känns som det skulle vara ganska svårt, jag tänker om man skulle vilja göra en cirken eller fyrkant eller nått, som är tex 100x100x10mm och så kanske ett hål i varje hörn...
Bara for skojs skull alltså...
Bara for skojs skull alltså...