Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Min brännare (Värmebaronen) kör en kontrollsekvens vid uppstart dvs fläkten på för fullt och flamvakten gör sitt. Antar att tillvägagångs sättet är densamma för de flesta kommersiella brännarna.
Peppar peppar.... funkat kanon i många år.
Peppar peppar.... funkat kanon i många år.
Det kritiska med uppstarten är att eftersom temperaturen i pelletsen ökar (varmlufttändning) börjar de bilda brännbara gaser. Innan hela alltet når flashpoint ska mängden i förbränningsutrymmet begränsas, detta kan man göra vid att fläkta mycket lite eller ganska kraftigt.
Med lite fläkt hinner gaserna att värmas upp snabbare, med mycket fläkt vädras de ut. Det perfekta ville vara att de värms upp snabbt och man fläktar mycket, detta kräver dock ett synnerligt kraftigt tändelement.
I en Janfire NH är det löst vid att pulsa fläkten, en stund mycket låg hastighet och en stund hög hastighet, upprepas ett antal gångar.
Ingen fläktning alls under uppvärmningstiden för tändelementet, först när det börjar bli bra varmt startas det.
1: Slå på tändelement för varmlufttändningen.
2: Vänta ett tag.
3: Börja pulsa fläkten.
4: Sänk effekten till tändelementet för att stävja överhettning, ger längre levtid.
5: Pulsa vidare ett tag.
6: Sänk effekten till tändelementen ytterligare, samma orsak som förut, pulsa fläkten ändå.
7: Fläkten börjar köra fast hastighet, ändras dock i steg eftersom tändsekvensen fortskrider.
Med lite fläkt hinner gaserna att värmas upp snabbare, med mycket fläkt vädras de ut. Det perfekta ville vara att de värms upp snabbt och man fläktar mycket, detta kräver dock ett synnerligt kraftigt tändelement.
I en Janfire NH är det löst vid att pulsa fläkten, en stund mycket låg hastighet och en stund hög hastighet, upprepas ett antal gångar.
Ingen fläktning alls under uppvärmningstiden för tändelementet, först när det börjar bli bra varmt startas det.
1: Slå på tändelement för varmlufttändningen.
2: Vänta ett tag.
3: Börja pulsa fläkten.
4: Sänk effekten till tändelementet för att stävja överhettning, ger längre levtid.
5: Pulsa vidare ett tag.
6: Sänk effekten till tändelementen ytterligare, samma orsak som förut, pulsa fläkten ändå.
7: Fläkten börjar köra fast hastighet, ändras dock i steg eftersom tändsekvensen fortskrider.
Påminner om hur TB-mini jobbar när den startar.
Jag kom på en sak. Det behövs troligen någon form av hysteres vid avläsning av flamvakten eller vad tror ni? Flamvakten är ju en LDR som ger en analog input till Arduinon. Man kan ju misstänka att flamman är högst ojämn inte minst när den är på väg att slockna.
Jag ser några olika möjligheter att ha koll på detta.
1) Ta ett medelvärde över x antal sekunder och omvandla till antingen en 1 eller 0. Om 0 gå till larmstopp.
2) Ta ett medelvärde över x antal sekunder och om detta värde håller i sig > x antal sekunder indikera 1 eller 0. Om 0 gå till larmstopp.
Det finns säkert fler idéer ...
Jag ser några olika möjligheter att ha koll på detta.
1) Ta ett medelvärde över x antal sekunder och omvandla till antingen en 1 eller 0. Om 0 gå till larmstopp.
2) Ta ett medelvärde över x antal sekunder och om detta värde håller i sig > x antal sekunder indikera 1 eller 0. Om 0 gå till larmstopp.
Det finns säkert fler idéer ...
Väl valt lågpassfilter (RC-filter) bör ju också fungera. Det är ju om annat inte en så dum idé i vilket fall att lågpassfiltrera signalen hur än man löser det i mjukvaran, tycker jag åtminstone.
Ja det bildar ju ett lågpassfilter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter
Jo, jag vet vad ett lp-filter gör, jag har bara inte tänkt på det i den tillämpningen.
Ska testa med det men har börjat med en mjukvarulösning att användas i kombination. Testar just nu med en sampling varje sekund under 5 sekunder vilket borde ge en tillräckligt stabil utläsning.
Ska testa med det men har börjat med en mjukvarulösning att användas i kombination. Testar just nu med en sampling varje sekund under 5 sekunder vilket borde ge en tillräckligt stabil utläsning.
-
Lite sent men det får gå ändå
Jag får också smällar vid uppstart, men bara när det är för mycket pellets i startsatsen.
Fläkten får gå på lägsta fart tills elden startar, sen ökar fläktens hastighet till önskad nivå på ett antal minuter.
Ljussensorn tar jag in via en analogport men internt i programmet gör jag om det till en BOOL-variabel som ändrar status vid ett visst nivåvärde på ljussensorn.
För att minska risken med dubbla inmatningar har jag en minnesbit i programmet som aktiveras när pellets matas i och resetas när ljussensorn säger att det är eld i brännaren i ett visst antal sekunder.

Jag får också smällar vid uppstart, men bara när det är för mycket pellets i startsatsen.
Fläkten får gå på lägsta fart tills elden startar, sen ökar fläktens hastighet till önskad nivå på ett antal minuter.
Ljussensorn tar jag in via en analogport men internt i programmet gör jag om det till en BOOL-variabel som ändrar status vid ett visst nivåvärde på ljussensorn.
För att minska risken med dubbla inmatningar har jag en minnesbit i programmet som aktiveras när pellets matas i och resetas när ljussensorn säger att det är eld i brännaren i ett visst antal sekunder.
I princip varje gång det "puffat" så har det berott på handhavandefel från min sida, dvs jag har gjort omstart efter att det gått tomt i skruven utan att tömma brännarkoppen på pellets, då blir det som Bittämjaren säger, för mycket pellets med följden att det blir allt för mycket rökgaser innan riktig låga börjat och - PANG!
Två saker:
1: använd en IR-fotosensor. Billigare, lättare att få tag på (selen är ett ROhS-aja baja ämne).
2: filtrera gärna litegrann med RC men låt den "riktiga" filtrering ske i mjukvaran, då är det mycket lättare att ändra parametrarna om man vill.
Sedan ogillar jag optiska flamvakter men det är ju en smaksak.
1: använd en IR-fotosensor. Billigare, lättare att få tag på (selen är ett ROhS-aja baja ämne).
2: filtrera gärna litegrann med RC men låt den "riktiga" filtrering ske i mjukvaran, då är det mycket lättare att ändra parametrarna om man vill.
Senast redigerad av Icecap 23 december 2013, 20:28:38, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag vill ha (och har) en sensor som har känsligheten på lite kortare våglängd än IR, det blir större skillnad på signalen från sensorn mellan öppen låga och bara glöd.
Är det verkligen "för mycket" som är problemet??ensten skrev:I princip varje gång det "puffat" så har det berott på handhavandefel från min sida, dvs jag har gjort omstart efter att det gått tomt i skruven utan att tömma brännarkoppen på pellets, då blir det som Bittämjaren säger, för mycket pellets med följden att det blir allt för mycket rökgaser innan riktig låga börjat och - PANG!
Min erfarenhet säger mig att det uppstår när en dos ny färsk pellets landar på en rätt stor glödhög som det börjar produceras gengas en masse..
/johan
Intressant har du lust att utveckla detta, vad finns det för alternativ? Ett problem som jag upplevt med orginalflamvakten är att den sotar och därmed ändras ju dess egenskaper rätt ordentligt. Jag förbättrar gärna befintlig funktion men just nu tänkte jag i möjligaste mån behålla HW avpassad och levererad med pannan (med undantag av fläkten då).
Det kan nog hända men just det scenariet är inte så vanligt hos mig. Som sagt det beror i mitt fall hur som helst på handhavandefel, inget snack om den saken. Har varit noga att tömma koppen vid omstart efter sådana stopp och efter det inte fått flera puffar.johano skrev:Är det verkligen "för mycket" som är problemet??ensten skrev:I princip varje gång det "puffat" så har det berott på handhavandefel från min sida, dvs jag har gjort omstart efter att det gått tomt i skruven utan att tömma brännarkoppen på pellets, då blir det som Bittämjaren säger, för mycket pellets med följden att det blir allt för mycket rökgaser innan riktig låga börjat och - PANG!
Min erfarenhet säger mig att det uppstår när en dos ny färsk pellets landar på en rätt stor glödhög som det börjar produceras gengas en masse..
/johan
Enda gången jag kan komma ihåg då det hänt ändå, är vid mycket speciell väderlek och med kall murstock och då uppstår ju problemet på grund av obefintligt drag i skorstenen.