Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Elektronikpaket för CNC -> 3D-skrivare

Inlägg av ghost_rider »

Jag är också intresserad utav ett kort!
Förövrigt, mkt intressant! o bra jobbat! :tumupp:
[edit]

Munstycket som du länkade till i nått inlägg bort, är det en kopia på den du köpte?
Om jag skulle vilja montera matningen på annan plats för att skapa ett så lätt huvud som möjligt, är detta möjligt eller är allt invävt i vartandra?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tack! Kul att det finns intresse. Jag skall jobba på och se till att få några stycken tillverkade.

Menar du extrudern här? http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=11

Jag tror inte det är så lätt att göra som du tänker med den. Om du inte tillverkar en bit framme vid hotend som håller i den och slangen som tråden matas i. Det borde finnas att köpa någon stans, de sitter ju på en del maskiner. Någon annan som sett vart de kommer ifrån?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ja precis den.
En hållare kan inte vara så svårt att fixa till, borde gå att fräsa till i lämpligt material
Agwan

Inlägg av Agwan »

Mmm, något som kyler lagom bra eftersom hotend skall vara varm och där tråden matas in tillräckligt kallt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tvådelad del i antingen mässing eller aluminium med kyl-värmeflänser, separerad utav någon värmetålig plast.
malx

Inlägg av malx »

ghost_rider skrev: Munstycket som du länkade till i nått inlägg bort, är det en kopia på den du köpte?
Om jag skulle vilja montera matningen på annan plats för att skapa ett så lätt huvud som möjligt, är detta möjligt eller är allt invävt i vartandra?
Du är ute efter en Bowdenlösning, precis som t.ex. reprappro och ultimaker använder.
Jag bifogar ritningarna från reprapros lösning (hotenddelen). Tillsammans med monteringsinstruktionen så är det nog inte så svårt att få överblick.
http://www.reprap.org/wiki/RepRapPro_Hu ... d_assembly

Största problemet med reprappros bowdenlösning är dess fastsättning av slangen som är undermålig och ställer till med stora problem. Den lossnar ofta vid extrudersidan och gängorna förstörs så man får förkorta slangen gång på gång på gång... Man bör försöka hitta en riktig hydrauliklösning istället som t.ex. denna: http://www.thingiverse.com/thing:33337
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jaha, då har jag fått offert på att tillverka korten. Jag behöver sälja 30 kort för att ens få igen uppstartskostnaden. Frågan är om det finns en marknad för 30-50 kort.

Jag har iaf satt ihop ett kort av samma version som jag själv kör med, det skall skickas till första kunden den här veckan. Jag har ett kort till som har några lödpunkter kvar om någon fler kan tänka sig att bråka med ett möjligen struligt kort. Helst någon som kan ladda ny kod i AVR:er fall det är något som behöver fixas i embeddedmjukvaran.

Kan tillägga att kortet funkar finfint för mig. Jag har skrivit om hela kommunikationsgränssnittet så att det är uppstädat och fint. Gränssnittet kommer att vara öppet om någon vill skriva egna program eller göra plugin till Mach3 eller EMC.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det andra kortet är sålt också.
Agwan

Inlägg av Agwan »

För er som köpt eller framöver kommer att köpa Extruder-kortet så kan det vara bra att veta pin-out:en. Jag skall lägga upp den som info i webshopen också när jag väl kommer igång ordentligt och verifierat allt ordentligt.
ExtruderBoardPinout.png
Kontakten är en 15-polig hane, så du behöver en hona på din sladd.
Kontakpunkterna är enligt följande:
1. Stegmotordrivarens DIRECTION.
2. ENABLE Extruder Board (inte aktiv i mjukvaran ännu dock, utan kortet är aktivt enligt vad du ställt in vardera system för).
3. Ledare B för RS-485-interfacet.
4. GND, alla måste anslutas.
5. GND, alla måste anslutas.
6. GND, alla måste anslutas.
7. Hot End kraft 5-24V (Max 33A för trissans skull, men D-subben tillåter max 5A/stift, dvs 10A totalt. Men det skall också tas med en nypa salt och behöver testas).
8. Elektronik och fläktkraft, 12-24V (Inte fullt ut testat ännu, kan vara större omfång).
9. Stegmotordrivarens STEP.
10. Optokopplare GND för STEP/DIRECTION/ENABLE.
11. Ledare A för RS-485-interfacet.
12. GND, alla måste anslutas.
13. GND, alla måste anslutas.
14. Hot End kraft, internt ansluten till pinne 7, men båda stiften bör/måste anslutas.
15. Motorkraft 8-24V.

Som sagt, kortet behöver testas igenom fullt innan alla specar kan spikas, se den här som preliminär, men funktionerna kommer att sitta kvar på samma ställe.

Opto-interfacet ser ut såhär:
ExtruderBoardOptoInterface.png
Inkopplingen för extrudern finns markerat för vardera pinne på kortet.

Jag kör klabbet från samma 12V nätagg i min maskin.

Någon mer viktig information jag glömt?
boris

Inlägg av boris »

Jag har tittat lite på ditt schema. Det verkar som att du har kopplat de två utgångarna från din atmega till dator direkt.
Har du testat att kommunicera med dator?
Fungerar det?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja det har jag provat och det funkar. Som du ser finns det stift på den där kontakten som det inte är något kopplat till. Det är för att kontakten följer FTDIs standard för sina USB -> RS232 TTL. Det fungerar enkelt och smidigt.

Men nu var det där interfacet bara till för debug. Som schemat visar är TX och RX även kopplat till ett RS-485-chip. För att det skall fungera i brusig miljö.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har fått förfrågan och levererat 4 stycken prototypkort. Sedan har jag fått förfrågan om några kort till, men det är ett jäkla jobb att handlöda allt på det här kortet eftersom tex motordrivaren har rätt fin pitch och dessutom en pad på undersidan.

Så jag funderar om det finns tillräckligt med intresse för det här kortet för att sätta ihop en liten serie kort. Enligt beräkningarna så kommer jag att gå break even vid ungefär 30 sålda kort om jag tar 650:- för dem, inklusive moms. Så jag skulle vilja ha iaf uppåt 20 beställningar innan jag skickar iväg för montering av kort. Beställningar efter att jag skickat iväg för tillverkning hade jag tänkt ta 750:- för.

Vi kan se efter först om det finns i närheten av tillräckligt många intresserade. Jag hade tänkt ta 150:- i handpenning som såklart dras av sedan när korten kommer och slutsumman betalas. Men det kan vi lösa lite senare om tillräckligt många är intresserade här.

Jag har firma, F-skatt och webbshop och allt sånt, så det skall gå smidigt till.
Skriv svar