Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal
Re: Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal
RTFM
En bootloader i en handdator/platta/Mobil ÄR permanent skriv och lässkyddad, finns INTE av naturliga skäl tillgängliga på nätet.
Återigen RTFM, skrivskyddsbitarna är INTE modifierbara, enbart en FULL chip erase nollställer dessa.
En bootloader i en handdator/platta/Mobil ÄR permanent skriv och lässkyddad, finns INTE av naturliga skäl tillgängliga på nätet.
Återigen RTFM, skrivskyddsbitarna är INTE modifierbara, enbart en FULL chip erase nollställer dessa.
Nu kanske det börjar bli dags att sluta mata trollen.
Icecap: Måste man inte radera innan man lägger in ett nytt värde i AVR flash rom? Om det bara går att skriva över, känns radera onödigt.
TomasL: Nu var det ju bootloadern på AVR jag var ute efter. Finns det ens bootloader i handdator/platta/Mobil? Inget jag behöver. Jag behöver ett terminalprogramm som stöder BT eller IR. Till handdator/platta/Mobil. För trådbunden seriell har jag redan. OBS jag är nästan säker på att AVR talar TTL seriell, konv krävs. Vilket även kan lösas med USB.
TomasL: Nu var det ju bootloadern på AVR jag var ute efter. Finns det ens bootloader i handdator/platta/Mobil? Inget jag behöver. Jag behöver ett terminalprogramm som stöder BT eller IR. Till handdator/platta/Mobil. För trådbunden seriell har jag redan. OBS jag är nästan säker på att AVR talar TTL seriell, konv krävs. Vilket även kan lösas med USB.
*Tungt suck*
Nåväl, sista försöket: Ska du programmera i ASM behöver du en kompilator som tar det ASM-program och konverterar det till binär kod. Den måste klara av labels om du ska ha någon som helst chans att få det att fungera. Så verkligheten ser ut såhär:
Källkod i text -> Första varv i kompilern för labels osv. -> Andra varv i kompilern för klar binärkod -> Sparas i minnet.
* Först ska du alltså ha en skaplig primitiv textbehandlare som gör det möjligt att skriva in källkodstexten.
* Sedan ska du ha en kompiler som omvandlar den källkodtext till binär kod.
* Till slut ska du ha en rutin som kan ta de binära data och "bränna in" i programminnet.
När du har löst dessa uppgifter lär du inse att du behöver ung. 16k bara för att lösa detta - och då är det inte inräknat plats för programmet att köra i.
För att skriva källkoden behövs RAM samt ett sätt att mellanlagra den på, där kan en seriell SRAM-krets användas - varför det ska finnas en bit program för att ta hand om den. När programmet kompileras ska det finnas RAM för det också så 16k är snålt tilltagit där - och det förutsätter att det finns extra RAM att tillgå, gärna minst 16k och helst 32k-64k.
Vad jag en AVR? 2kB RAM? AtMega 168 har ju 16kB ROM och 1kB RAM - och det räcker inte till med något vidare av detta om inte du är en riktigt bra programmör och jag "tror mig se tecken" på att det knappast är fallet.
EDIT: om man ska radera eller inte står FORTFARANDE I DATABLADET!!!
Nåväl, sista försöket: Ska du programmera i ASM behöver du en kompilator som tar det ASM-program och konverterar det till binär kod. Den måste klara av labels om du ska ha någon som helst chans att få det att fungera. Så verkligheten ser ut såhär:
Källkod i text -> Första varv i kompilern för labels osv. -> Andra varv i kompilern för klar binärkod -> Sparas i minnet.
* Först ska du alltså ha en skaplig primitiv textbehandlare som gör det möjligt att skriva in källkodstexten.
* Sedan ska du ha en kompiler som omvandlar den källkodtext till binär kod.
* Till slut ska du ha en rutin som kan ta de binära data och "bränna in" i programminnet.
När du har löst dessa uppgifter lär du inse att du behöver ung. 16k bara för att lösa detta - och då är det inte inräknat plats för programmet att köra i.
För att skriva källkoden behövs RAM samt ett sätt att mellanlagra den på, där kan en seriell SRAM-krets användas - varför det ska finnas en bit program för att ta hand om den. När programmet kompileras ska det finnas RAM för det också så 16k är snålt tilltagit där - och det förutsätter att det finns extra RAM att tillgå, gärna minst 16k och helst 32k-64k.
Vad jag en AVR? 2kB RAM? AtMega 168 har ju 16kB ROM och 1kB RAM - och det räcker inte till med något vidare av detta om inte du är en riktigt bra programmör och jag "tror mig se tecken" på att det knappast är fallet.
EDIT: om man ska radera eller inte står FORTFARANDE I DATABLADET!!!
Senast redigerad av Icecap 2 november 2012, 19:33:42, redigerad totalt 1 gång.
SUCK, på förra sidan skrev du just om att hacka BL i diverse telefoner mm.
1802: Varför springer du på alla bollar på en gång?
Om det är något du kommer lära dig i arbetslivet så är det att om man försöker göra allt samtidigt blir inget gjort.
Är imponerad av din villighet att lära dig nytt men min haka slår i bordet av häpenhet över alla dina trådar. Jag tror du skulle lära dig så mycket mer av att ta en Arduino (eller motsvarande) och beta av varje funktion i µC:n en efter en. Om du gör det med hjälp av asm eller C spelar mindre roll. Men blanda för guds skull inte in BASIC, skript på datorer, ISA-bussar och allt vad det nu är.
Ta en sak i taget! Då har vi en chans att faktiskt hjälpa dig.
Om det är något du kommer lära dig i arbetslivet så är det att om man försöker göra allt samtidigt blir inget gjort.
Är imponerad av din villighet att lära dig nytt men min haka slår i bordet av häpenhet över alla dina trådar. Jag tror du skulle lära dig så mycket mer av att ta en Arduino (eller motsvarande) och beta av varje funktion i µC:n en efter en. Om du gör det med hjälp av asm eller C spelar mindre roll. Men blanda för guds skull inte in BASIC, skript på datorer, ISA-bussar och allt vad det nu är.
Ta en sak i taget! Då har vi en chans att faktiskt hjälpa dig.
TomasL: Vad är det med "open source" du inte fattar?
http://code.google.com/p/arduino/source ... svn21&r=21 finns säkert mer. Jag skrev att jag skulle hacka AVR bootloader, inget annat. Att köra terminalpogram på handdator/platta/Mobil(windows mobile) kräver ingen hacking/programmering.
Icecap: AVRstudio är mycket bekvämt. Med stegbar debug. Och det mesta du räknar upp. Tror du att jag vill ha alt efter stjärnorna i min AVR? Nej tack. Får jag bara möjlighet att handassemblera så e jag hemma. Grovjobbet görs i AVRstudio. Kan du inte avslöja om jag måste radera, innan modifiering av AVR flashrom?
eqlazer: Det är den årstiden nu när man mest sitter inne. Resan är en stor del av målet. Och jag har jo bara nämnt min robot....
http://code.google.com/p/arduino/source ... svn21&r=21 finns säkert mer. Jag skrev att jag skulle hacka AVR bootloader, inget annat. Att köra terminalpogram på handdator/platta/Mobil(windows mobile) kräver ingen hacking/programmering.
Icecap: AVRstudio är mycket bekvämt. Med stegbar debug. Och det mesta du räknar upp. Tror du att jag vill ha alt efter stjärnorna i min AVR? Nej tack. Får jag bara möjlighet att handassemblera så e jag hemma. Grovjobbet görs i AVRstudio. Kan du inte avslöja om jag måste radera, innan modifiering av AVR flashrom?
eqlazer: Det är den årstiden nu när man mest sitter inne. Resan är en stor del av målet. Och jag har jo bara nämnt min robot....
Du skrev faktiskt att du skulle hacka Bootloadern i telefoner mm, vilket är fullständigt omöjligt.TomasL: Vad är det med "open source" du inte fattar?
Bootloadern till till arduino har inget med bootloadern i en telefon att göra, de är väsenskilda i funktion.
LÄS MANUALEN SÅ FÅR DU SVAR.Kan du inte avslöja om jag måste radera, innan modifiering av AVR flashrom?
Helvete vilken trevlig attityd alla har...
Om ni inte håller med eller tycker trådskaparen har fel, varför i helvete håller ni på och fortsätter tjafsa.
Låt honom göra det han vill, vare sig han fattat eller inte.
Har man inget vettigt att säga kan man hålla käften som alternativ...
Samma troll som vanligt...
Om ni inte håller med eller tycker trådskaparen har fel, varför i helvete håller ni på och fortsätter tjafsa.
Låt honom göra det han vill, vare sig han fattat eller inte.
Har man inget vettigt att säga kan man hålla käften som alternativ...
Samma troll som vanligt...
TomasL: Vad skall telefoner mm med bootloader till? Jag vet inget om bootloader på dessa. Lite svårt att hacka nån man inte visst fanns. Och jag tror jag sett nån som lyckats med BT från nalle till robot. Svårt ja. Men att koppla trådvägen kan bli riktigt lätt, om man gör som Electricguy. Och väljer en plam som pratar ttl. Det jag provat är PC mot C64(TTL), det funkade i en riktning. Och ingen magisk rök flydde.
Jag läser .pdf så mycket jag kan. Men hittar inget som uttryckligen talar om raderingen. Jag tänker EEPROM, det går säkert att ändra en nolla till 1 men inte tvärt om. Jag får snart prova irl.
Jag läser .pdf så mycket jag kan. Men hittar inget som uttryckligen talar om raderingen. Jag tänker EEPROM, det går säkert att ändra en nolla till 1 men inte tvärt om. Jag får snart prova irl.
Ehh, ja just detHar man inget vettigt att säga kan man hålla käften som alternativ...

Limestone: Det finns vissa här som stämmer på det du beskriver. men det tar jag, För de flesta har lärt mig mycket.
Används vid uppdatering av systemprogramvaran.1802 skrev:TomasL: Vad skall telefoner mm med bootloader till?
Du hittar det säkert i avsnitten om programmering och i avsnitten om programminnet.1802 skrev: Jag läser .pdf så mycket jag kan. Men hittar inget som uttryckligen talar om raderingen. Jag tänker EEPROM, det går säkert att ändra en nolla till 1 men inte tvärt om. Jag får snart prova irl.
När det gäller de flesta PIC18 till exempel (skiljer förvisso mellan olika processorer, det är därför det är så viktigt att läsa databladen för just den processorn man använder), så raderas minnet i block, skrivningen kan ske per byte, vill minnas att jag skrev om detta tidigare i tråden.
Dessutom så finns det begränsningar på hur mycket man kan skriva till programminnet, 1000-10000 skrivningar är tämligen normalt, därefter är processorn att betrakta som förbrukad, dvs skrot.
Det är rätt lätt att skriva sönder en processor under programutveckling (speciellt för lite mer avancerade projekt).
Det viktiga är, DET SKILJER mellan olika processorer, det finns INGA generella sätt eller regler.
- SeniorLemuren
1000 till 10000 som du anger är inte tämligen normalt för PIC18. Detta anges i databladet för t.ex. PIC18F2550-4550:

Den lär ta ett bra tag, även för en flitig programmerare som dig, att döda.• 100,000 Erase/Write Cycle Enhanced Flash
Program Memory Typical
• 1,000,000 Erase/Write Cycle Data EEPROM
Memory Typical
• Flash/Data EEPROM Retention: > 40 Years

Tja för PIC32 och andra kan man läsa:
D130 EP Cell Endurance 1000 — — E/W
Vilket ger vid handen att processorn ifråga klarar 1000 skrivcykler till programminnet, vilket naturligtvis är lätt avklarat på några veckor.
Grejjen är att det är synnerligen individuellt från processor till processor, inte ens i samma familj kan man förvänta sig samma data.
D130 EP Cell Endurance 1000 — — E/W
Vilket ger vid handen att processorn ifråga klarar 1000 skrivcykler till programminnet, vilket naturligtvis är lätt avklarat på några veckor.
Grejjen är att det är synnerligen individuellt från processor till processor, inte ens i samma familj kan man förvänta sig samma data.