Elektroniklåda till min Kina CNC 6040
Re: Elektroniklåda till min Kina CNC 6040
Enklast är nog att dubblera cykeln. Först en G31 med relativt hög hastighet för att, så att säga, komma till skott. Sedan backa tillbaka en bit och köra en ny G31 med lägre hastighet. Men kolla först hur mycket skillnad det verkligen blir med olika hastigheter.
Notera att "touch-positionen" är exakt där ingången går till - inte där axeln stannar. Dvs retardationen av axeln har ingen betydelse. Om vi kör med LPT-porten och 25kHz kernel-frequency så samplar vi probe-ingången ~25000ggr/sekund. Om G31 cyckeln körs med 1000mm/min så innebär det att probe-ingången samplas en gång varje 1000/60/25000 = 0.00067mm. Det är betydligt mindre än upplösningen på de flesta maskiner.
Sen kan såklart "svarstiden" på brytaren eller vad man nu har påverka resultatet också. Men som sagt, det enklaste i så fall är nog att köra två cykler med olika hastigheter efter varandra.
Notera att "touch-positionen" är exakt där ingången går till - inte där axeln stannar. Dvs retardationen av axeln har ingen betydelse. Om vi kör med LPT-porten och 25kHz kernel-frequency så samplar vi probe-ingången ~25000ggr/sekund. Om G31 cyckeln körs med 1000mm/min så innebär det att probe-ingången samplas en gång varje 1000/60/25000 = 0.00067mm. Det är betydligt mindre än upplösningen på de flesta maskiner.
Sen kan såklart "svarstiden" på brytaren eller vad man nu har påverka resultatet också. Men som sagt, det enklaste i så fall är nog att köra två cykler med olika hastigheter efter varandra.
Här är min kod:
Plate thickness överst är tjockleken du måste ställa in. Sedan kan du sätta feed rate lite längre ner i scriptet.
Kod: Markera allt
PlateThickness = 31.9 'Z-plate thickness DRO
If GetOemLed (825)=0 Then 'Check to see if the probe is already grounded or faulty
DoOEMButton (1010) 'zero the Z axis so the probe move will start from here
'Code "G4 P1" ' this delay gives me time to get from computer to hold probe in place
Code "G31Z-40 F250" 'probing move, can set the feed rate here as well as how far to move
While IsMoving() 'wait while it happens
Wend
ZProbePos = GetVar(2002) 'get the axact point the probe was hit
Code "G0 Z" &ZProbePos 'go back to that point, always a very small amount of overrun
While IsMoving ()
Wend
Call SetDro (2, PlateThickness) 'set the Z axis DRO to whatever is set as plate thickness
Code "G4 P0.25" 'Pause for Dro to update.
Code "G0 Z50" 'put the Z retract height you want here
Code "(Z axis is now zeroed)" 'puts this message in the status bar
Else
Code "(Z-Plate is grounded, check connection and try again)" 'this goes in the status bar if aplicable
Exit Sub
End If
Varit offline ett tag och inte sett dina framsteg förrän nu
Ser skitbra ut

Fräst mina första detaljer i aluminium nu. Gick sådär! Började med att köra av en 300kr pinnfräs sedan insåg jag att jag kanske börja med dom billigare pinnfräsarna..
Körde 4 testbitar, den första gick pinnfräsen av i som sagt. Den andra gick bra att köra men gick varmt så ytan blev inge bra.
Körde då ingrepp på 1mm som jag sedan minskade till 0.5 och ökade matningen.
Sista provbiten körde jag på ingrepp 0.5 2 skärig 3mm endmill pinnfräs rpm: 11000 matning: 720mm/min Kylning: K-sprit i blomspruta
Åsikter på min skärdata?
Bild på sista biten: Vad tror ni om skärdata när ni ser denna bild på skärytan?
Mvh Anders
Körde 4 testbitar, den första gick pinnfräsen av i som sagt. Den andra gick bra att köra men gick varmt så ytan blev inge bra.
Körde då ingrepp på 1mm som jag sedan minskade till 0.5 och ökade matningen.
Sista provbiten körde jag på ingrepp 0.5 2 skärig 3mm endmill pinnfräs rpm: 11000 matning: 720mm/min Kylning: K-sprit i blomspruta
Åsikter på min skärdata?
Bild på sista biten: Vad tror ni om skärdata när ni ser denna bild på skärytan?
Mvh Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av archen 15 januari 2013, 22:19:59, redigerad totalt 2 gånger.
Diameter och typ av pinnfräs kan vara bra att ta med om du vill ha kvalificerade tips på skärdata. 

Tror du skall satsa på en fräs med större diameter då får du mindre vibrationer. vet inte vad du har för märke på fräsen men här är en länk med lite skärdata på fräsar vi brukar använda på jobbet http://www.rotool.com/BluerangeSiteM/te ... B9D91E30C0
Bästa resultat utvändigt får du nog om du kör med en lite större fräs t.ex. Diam 8 för grovbearbetning först och sparar kanske 0.2 för ett finskär. men då behöver du ju spänna biten invändigt i hålen du gjort.
/mvh Simon
Bästa resultat utvändigt får du nog om du kör med en lite större fräs t.ex. Diam 8 för grovbearbetning först och sparar kanske 0.2 för ett finskär. men då behöver du ju spänna biten invändigt i hålen du gjort.
/mvh Simon
Hej!
Jag ska prova köra med lite större diameter och se hur det går. Jag ska tillverka ganska många bitar så vill gärna hålla nere verktygsbyten så mkt de går.
Idag körde jag med samma skärdata som igår och nu har jag kört av _4_ stycken pinnfräsar med olika skärdata.. spelar fan ingen roll vad jag kör, allt går av. Riktigt frustrerande! Är dom här kinamaskinerna för dåliga för att köra alu eller vad sjutton gör jag för fel?
Enda gången jag får lite vibrationer är när Z jobbar sig neråt sen när man skär i X & Y så går de jättefint men sen helt plötslig går skiten av. Har provat olika matningar, rpm.. minskat plunge feedrate.. kyler ordentligt med K-sprit och dammsuger bort spånorna utan den minsta förbättring. Verktygen jag använt är 3MM endmills från CNC-plus.. jag har ett gäng 300kr pinnfräsar oxå men dom vågar jag inte stoppa i, dom lär ju smälla av lika fort dom oxå.
Snälla hjälp.. jag känner mig helt nollställd nu! Samma skärdata fungerade ju så bra igår
Jag ska prova köra med lite större diameter och se hur det går. Jag ska tillverka ganska många bitar så vill gärna hålla nere verktygsbyten så mkt de går.
Idag körde jag med samma skärdata som igår och nu har jag kört av _4_ stycken pinnfräsar med olika skärdata.. spelar fan ingen roll vad jag kör, allt går av. Riktigt frustrerande! Är dom här kinamaskinerna för dåliga för att köra alu eller vad sjutton gör jag för fel?
Enda gången jag får lite vibrationer är när Z jobbar sig neråt sen när man skär i X & Y så går de jättefint men sen helt plötslig går skiten av. Har provat olika matningar, rpm.. minskat plunge feedrate.. kyler ordentligt med K-sprit och dammsuger bort spånorna utan den minsta förbättring. Verktygen jag använt är 3MM endmills från CNC-plus.. jag har ett gäng 300kr pinnfräsar oxå men dom vågar jag inte stoppa i, dom lär ju smälla av lika fort dom oxå.
Snälla hjälp.. jag känner mig helt nollställd nu! Samma skärdata fungerade ju så bra igår
Är det HSS eller HM?
Testa att gå ner i skärdjup?
Vad är det för legering?
Testa att gå ner i skärdjup?
Vad är det för legering?
Började med 0.5 (1.5mm) i skärdjup men de gick åt helvete direkt så nu kör jag 0.5mm i skärdjup och de gick kanon igår men idag åt helvete. Nu har jag slut på 3mm fräsar så kan inte testa nå mer.
De är fräsarna som cnc-plus säljer:
http://www.cnc-plus.de/Fraeser---Bohrer ... mills.html
Legeringen är jag lite osäker på. Tog aluminiumspillbitar från jobbet men jag TROR legeringen heter 1063 eller 1064. Kan de stämma?
/Anders
De är fräsarna som cnc-plus säljer:
http://www.cnc-plus.de/Fraeser---Bohrer ... mills.html
Legeringen är jag lite osäker på. Tog aluminiumspillbitar från jobbet men jag TROR legeringen heter 1063 eller 1064. Kan de stämma?
/Anders
Känner jag inte igen, men normalt brukar spillplåt vara mjuk och svårfräst, testa en bit 6082 och se om inte det går bättre.
Har du någon bild på spånorna?
Har du någon bild på spånorna?
Försökte få fram vad det var för kvalitet men de stod bara "halvhård" och enligt mekanikerna ganska blöt?
Har ingen bild på spånorna just nu men har testat så många olika skärdata så har ingen aning om hur spånorna såg ut mellan testerna..
Såhär såg bitarna ut där pinnfräsen gått av.. oftast till höger på biten direkt efter en kurva.
Har ingen bild på spånorna just nu men har testat så många olika skärdata så har ingen aning om hur spånorna såg ut mellan testerna..
Såhär såg bitarna ut där pinnfräsen gått av.. oftast till höger på biten direkt efter en kurva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser ut som det kladdar?
Testa något material du har koll på först
Testa något material du har koll på först