Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
labmaster

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av labmaster »

:D Jag ville bara provocera dig lite SeniorLemuren. Jag lämnade också in första hemuppgifterna efter ett par dagar. Vi sitter nästa in samma båt så att säga. Det var ganska länge sedan jag läste kretsteori också men har hållit en hel del av kunskapen varm eftersom jag brukar använda den ganska ofta.

Tycker dock att det är ganska underhållande att lyssna på föreläsningarna. Jag brukar även titta på andra föreläsningar från MIT på OpenCourseWare.

Hoppa dock inte över boken där finns en hel del bra avsnitt som du har nytta av framöver i kursen. Hemuppgifterna och labben för vecka två skall ju inte vara inne förrän 23/3 så du behöver inte ösa på som ett skållat troll.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag känner mig inte provocerad labmaster. Tyckte bara det var ett korkat påstående det där med korvstoppning, eftersom du inte känner till något om min bakgrund.

Tänker absolut inte hoppa över boken. Jag har anslutit mig till kursen för att lära mer. Jag är elektroingenjör och detta betydde på min tid att tyngdpunkten i utbildningen låg på att konstruera kraftvek och distributionsnät för elkraft. Elektronik var ett biämne.

Jag tror att det är bra att nu i början skaffa så mycket buffert som möjligt för att kunna hänga med, när det längre fram börjar hamna i utmarkerna av min utbildning. Tyvärr så krockar den här kursen med mitt båtprojekt, men som jag skrev tidigare, så tänker jag i alla fall försöka hinna med. :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

labmaster skrev:Tycker dock att det är ganska underhållande att lyssna på föreläsningarna. Jag brukar även titta på andra föreläsningar från MIT på OpenCourseWare.
Tittade på ett par stycken och skillnaden är stor mot CTH-föreläsningar som kan bestå av att föreläsaren sitter på en stol och visar powerpoint i långsamt tempo medan elever som varit för snåla för att köpa böckerna ställer väldigt grundläggande frågor och sinkar ner tempot ännu mer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det beror lite på vilken kurs man läser på Chalmers. Jag läste senast Digitalteknik-syntes där de flesta deltagarna var ifrån Data. I början av kursen haglade frågorna på om enkla saker som står direkt i kursboken eller som är självklara efter det föreläsningen gått igenom. Väldigt irriterande var det iaf då man tröttnar på föreläsningen snabbt.

På Elektroteknik civilingenjör efter första läsåret är det betydligt bättre nivå. Ibland kommer det konstiga frågor men oftast är den något genomtänkt på en inte helt självklar sak. Dock kan samma skillnad finnas mellan Elektroteknik och Teknisk fysik finnas. En gammal klasskamrat tyckte det var rena lekstugan på Elektroteknik jämfört med Teknisk fysik med tanke på studenterna.

Men MIT verkar ha överlägsen pedagogik. Tempot på föreläsningar är lägre än motsvarande kurs på Chalmers Johanneberg enligt min uppfattning. Däremot är andelen studenter som blir underkända i flera kurser på Chalmers runt 50% vilket jag tycker visar att hela upplägget är ohållbart. Med bättre pedagogik som kanske tar fler föreläsningstimmar hade mycket varit vunnet tror jag. Att påpeka är att loven är mycket långa för chalmersstudenter. Tre månader på sommaren, flera veckor vid jul och påsk. Finns mycket att lära från MIT tror jag.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nå, hur går det? Håller på med vecka 3 och har lämnat in allt för v 1,2. Hittills är det hanterbart, även om det var över 30 år sedan jag stirrade en andragradsekvation i vitögat... Men, det är som att cykla. Har man en gång lärt sig det så kommer det tillbaka.

Tycker ibland att vissa saker är väldigt "basic", men det är ju en grundkurs. Föreläsningarna är mycket bra och underhållande. Han talar tydligt och man kan bra köra dem i 1.25 eller 1.5x fart.

Vissa frågor är, som ofta är med engelska material, baserade på subtila språksaker, vilket är fel. Det är inte en kurs i Engelska, utan i kretsteori. Det drabbar inte mig så mycket, men jag har sett en hel del dylika frågor ställda i forumen där jag har försökt vara hyfsat aktiv, är uppe i 203 karma points.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Ja det var lugnt i den här tråden.

Men jag är kvar på kursen i alla fall. Hoppade på den mest för att damma av lite gamla kunskaper.

Jag har till och med labbat lite på egen hand :) (lab2b)
Image4.png
(Men än så länge är det fusk, oscilloskopet adderar signalerna :P)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Eftersom jag nu hade påbörjat en realisering av lab2b så får jag väl fullfölja det. Nu är signalerna summerade med en resisoradderare och ger ungefär rätt spännigsnivåer, min är -175 mV och max 635 mV, men lite för låg amplitud på sinusen då fyrkanten är hög. För att få den syntetiska simulerings-looken har jag genererat fyrkanten med en MCU och dess analoga komparator matad med sinusen (via konding och uppdragen till Vcc/2 med två resistanser). Fyrkanten delad med spänningsdelare och buffrad med en OP. Men resistor-adderaren är förståss hemlig till efter deadline den 25:e :wink:.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av snigelen 22 mars 2012, 10:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Varför simulerar du inte i MITs verktyg? Det gjorde jag, jag dubbelkollade dessutom med LTSpice och fick exekt rätt resultat. Uppgiften kan lösas analytiskt, blir en andragradsekvation vill jag minnas, men jag har mina anteckningar hemma.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo jag löste analytiskt först och simulerade i MIT's verktyg, det måste man ju göra för att få godkänt. Jag tyckte bara det var kul att göra det "på riktigt" också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

psynoise skrev: Men MIT verkar ha överlägsen pedagogik. Tempot på föreläsningar är lägre än motsvarande kurs på Chalmers Johanneberg enligt min uppfattning. Däremot är andelen studenter som blir underkända i flera kurser på Chalmers runt 50% vilket jag tycker visar att hela upplägget är ohållbart. Med bättre pedagogik som kanske tar fler föreläsningstimmar hade mycket varit vunnet tror jag. Att påpeka är att loven är mycket långa för chalmersstudenter. Tre månader på sommaren, flera veckor vid jul och påsk. Finns mycket att lära från MIT tror jag.
Det beror nog delvis på att studenter på universitetsnivå i andra länder normalt sett betalar ganska mycket för att gå sin utbildning, eller har lyckats få stipendier, det gör att de studenterna är väldigt motivernade.

I sverige där vem som helst kan gå en högre utbildning så finns det lite för mycket folk som är där av fel anledning, typ "mycket fester" eller "jag hade inget annat för mej", eller kanske till och med "Nån sa att man skulle tjäna mycket när man gått denna utbildningen"

(Med det menar jag dock inte att universitetsutbildning borde kosta pengar här med, men man kanske borde ha mer krav/morötter på att få folk att ta utbildningen seriöst. när det faktiskt är skattepengar som finansierar det hela.)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Inträdesförhör?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Glenn,

Eftersom denna tråd inte är avsedd att diskutera politik föreslår jag att du öppnar en egen tråd under Kaffesnack så får vi andra som deltar i kursen ha denna tråd som resurs ifall behov finns bland oss EF medlemmar som deltar i kursen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Understödes. Moderatorn får görna flytta Glenns meddelande och mitt svar dit.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Någon som har några hjälpfulla pekare för H3P3?

Edit: Nevermind.... Löste det.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag höll på att bli tokig på H3P2. Jag tyckte det var uppenbart vilken kombination som drog mest effekt, men icke. Rött kryss.

Jaha, prova en annan kombination. Fel. Provade mer eller mindre alla kombinationer. Alla fel.

Dagen efter tittade jag på det igen, det första jag såg var "enge effekten i milli-Watt".

Jag hade skrivit rätt svar första gången, men i Watt.

Så tips till alla: Läs noggrant, det är ett (inte alltför intelligent) datorprogram som rättar.
Skriv svar