psynoise skrev:
Men MIT verkar ha överlägsen pedagogik. Tempot på föreläsningar är lägre än motsvarande kurs på Chalmers Johanneberg enligt min uppfattning. Däremot är andelen studenter som blir underkända i flera kurser på Chalmers runt 50% vilket jag tycker visar att hela upplägget är ohållbart. Med bättre pedagogik som kanske tar fler föreläsningstimmar hade mycket varit vunnet tror jag. Att påpeka är att loven är mycket långa för chalmersstudenter. Tre månader på sommaren, flera veckor vid jul och påsk. Finns mycket att lära från MIT tror jag.
Det beror nog delvis på att studenter på universitetsnivå i andra länder normalt sett betalar ganska mycket för att gå sin utbildning, eller har lyckats få stipendier, det gör att de studenterna är väldigt motivernade.
I sverige där vem som helst kan gå en högre utbildning så finns det lite för mycket folk som är där av fel anledning, typ "mycket fester" eller "jag hade inget annat för mej", eller kanske till och med "Nån sa att man skulle tjäna mycket när man gått denna utbildningen"
(Med det menar jag dock inte att universitetsutbildning borde kosta pengar här med, men man kanske borde ha mer krav/morötter på att få folk att ta utbildningen seriöst. när det faktiskt är skattepengar som finansierar det hela.)