Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Meduza »

Jag är inne på walles ide, ska det göras så ska det göras ordentligt :)

Är man 10st som bygger så kan man kanske tom få ner priserna ordentligt på magnetinköpen då man ska bygga 20 motorer... med 20 motorer á säg 50 magneter så blir det 1000st magneter totalt, så man borde hamna i mängdrabatts-område :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

LHelge skrev:Varvtalet på en RC-motor kan bli ett problem, med 180 rpm/V och 24 V batteri behövs en utväxling på 1:16 vilket kanske är något högt. då får man antingen linda om den eller hitta en med lägre varvtal. Jag vet att de på Endless Sphere forumet gjort gruppköp direkt från tillverkare med >5kW motorer med ~70 rpm/V. Men ska man ha någon effektivitet i en sån motor ska radien och antalet poler upp lite. Det hade däremot varit sjukt intressant att konstruera en egen motor.

Problemet med att fräsa lamellerna är att de oftast är väldigt tunna. Skulle tro att de är ca 0.5 mm. Med en statorbredd på ~30 mm så har vi 120 st per farkost, och om tio ska bygga så ska vi fräsa ut 1200 st lameller. Jag tror det finns bättre tillverkningsmetoder i så fall. Men man kanske kan fräsa ut en stans och någon sorts mothåll?

Förresten... du kanske inte hade tänkt dig att fräsa ut dem en och en....

Edit: Går det göra en omröstning av en redan befintlig tråd? Då kanske det skulle kunna vara en bra beslutsmetod i projektet. Först skapar man en tråd med en frågeställning och diskuterar lite. Sedan isolerar man de mest intressanta alternativen och gör om tråden till en omröstning.
Japp, helt klart behöver man få ner varvtalet direkt i motorn. 1:16 är klart i högsta laget för en planetväxel, kan man landa någonstans kring 1:5 eller så vore det nog mer önskvärt.

Vad i en BLDC-motor avgör Kv-ratingen? Jag har ju använt BLDC-motorer en hel del inom modellflyg, samt även på jobbet, så principen har jag bra koll på, men jag har aldrig direkt satt mig in i exakt hur de fungerar i detalj. Men att konstruera egen motor vore onekligen enormt intressant, och bör nog bli billigare när vi pratar lite effekt.

Jag tänkte mig att man kakar ihop en sisådär 50-100 plåtar och fräser samtidigt. Då bör det inte bli allt för jobbigt. När setupen väl är gjord är det ju mer eller mindre att bara trycka på startknappen och vänta.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

LHelge skrev:Edit: Går det göra en omröstning av en redan befintlig tråd? Då kanske det skulle kunna vara en bra beslutsmetod i projektet. Först skapar man en tråd med en frågeställning och diskuterar lite. Sedan isolerar man de mest intressanta alternativen och gör om tråden till en omröstning.
Ja uppenbarligen går det! :) Blir det inte väl många trådar om man bara ska ta en frågeställning? Det låter dock som en god idé. Jag har dock inget emot om vi hålls med det här.

På tal om det vill ni att jag ändrar rubriken till något mer lämpligt? T ex: "EF:s Segway-planering" eller något i den stilen...
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Mycket intressant tråd, kan tänka mig en upplaga av EF segway om priset tillåter, dock har jag inte så mycket kunnande inom varken elektronik eller mekanik för att hjälpa avsevärt men hur som mycket intressant, följer med stor spänning :D :tumupp:
bearing

Inlägg av bearing »

Varför inte börja med att gräva upp järnmalm?
Jag har hört att man kan göra om järnmalm till stål ganska enkelt.

Nu skojar jag, men det jag vill ha sagt är: kommer det verkligen bli något ifall ni ska bygga motorerna också? det verkar rätt komplicerat redan som det är, tycker jag. Och ifall ni ska vara flera verkar det dumt att utesluta dom som inte har möjlighet att tillverka motorn. Att göra motor är ju väldigt intressant i sig, men tycker jag hör till ett annat projekt.

Vet ej om det föreslagits, men varför inte använda navmotorer för cyklar? Fördelar är direktdrift och lågt varvtal, vilket förenklar en av bitarna betydligt. De flesta på marknaden är synkronmotorer/bldc.

För övrigt; navmotorer kan ha ganska tjocka järnbitar eftersom att de arbetar med har lågt varvtal. På en vanlig RC-motor är nog 0,5mm för tjockt. 0,2mm ger hyffsat små förluster, har jag läst, men ännu tunnar är så klart bättre. Förlusterna är proportionella mot tjockleken i kvadrat.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

bearing, jag förstår din tanke. Men samtidigt så är väl tanken att vi alla hjälps åt, så att de som inte har möjlighet att själv bygga sina motorer kan få hjälp med det. Har du kollat på videon jag länkade till på sida 4 i denna tråd? Den med BLDC-motorn för ett UL-plan? Större BLDC-motorer verkar inte vara komplicerade alls att bygga, då ser jag drivkretsen som betydligt mer komplicerad.

Helt klart kan det dock vara läge att kolla in navmotorer för cyklar! Jag vet inget om navmotorer, har de vrid nog för att från stillastående ta sig upp för en trotoarkant t.ex?
bearing

Inlägg av bearing »

Hade inte sett din länk, men jag stötte på den där videon häromdagen själv i samband med att jag såg videon med "multikoptern". EDIT: Förresten, kolla vad uppblåsta cellerna är i hans batteri, vilket syns vid 1:10!

Mycket imponerande arbete, men frågan jag ställde mig var om den blev så bra, den där motorn. I videon har han tomgångsström på 7,8A@295RPM och 9,7A@345RPM vid 11V. Det låter väldigt högt tycker jag. Om vi säger att tomgångsströmmen ökar linjärt med varvtalet kommer den vara typ 65A@2500RPM vid 78V, vilket är 5kW i förluster.

Nu kan det ju vara så att han hade problem med kommutering i det här första testet, och att det är därför tomgångsströmmen är hög. Tyckte det lät som att motorn gick ganska "rått", som om det var något sånt fel.

Kollade priserna på navmotorer och de var dyrare än jag trodde, så det kanske inte är ett alternativ ändå, beroende på vad budgeten är. EDIT: Jag tror de har vrid nog att ta sig upp för skarpa kanter och backar, det är nog mer en fråga för elektroniken, att den orkar ge den ström som krävs. Motorerna verkar klara nära 10ggr sin märkeffekt under korta stunder, i alla fall de större märkta 1000W. Men här behövs nog bara 250W per motor, eller mindre.
Senast redigerad av bearing 6 november 2011, 22:12:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Den videon hade jag helt missat! Såg ju ut som en motor som kan passa oss, dock är väl 20kW/hjul lite i överkant men rpm låg rätt bra (= 36poler är rätt lagom). Kan man bara göra den lite mer "slim" så kan nog effekten bli rätt lagom! :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kit för cyklar kostar ju med fälg runt $200 för en motor mellan 500 och 800W.
Kan man inte kontakta en tillverkare som tar bort ekrar fälg och i förekommande fall, drev?

För att inte tråden skall bli för svår, kanske den skall delas upp i Hjul, drivning, elektronik, strömförsörjning samt platta med handtag dvs. själva åkdonet.
Hur skulle det minimalistiska se ut enkla hjul, bly batteri och träplatta, motor från en elscoter på 100W
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Walle skrev: ...
Vad i en BLDC-motor avgör Kv-ratingen? Jag har ju använt BLDC-motorer en hel del inom modellflyg, samt även på jobbet, så principen har jag bra koll på, men jag har aldrig direkt satt mig in i exakt hur de fungerar i detalj. Men att konstruera egen motor vore onekligen enormt intressant, och bör nog bli billigare när vi pratar lite effekt.
...
Kv-rating avgörs egentligen av hur stark koppling du har mellan magneter och strömmen genom motorn. Starkare magneter, fler varv med koppartråd kring statortänderna eller en längre motor ger lägre Kv, men bara upp till den gräns där stator/magneter mättas. Fler poler sänker också Kv vilket är rätt logiskt med tanke på att det går fler elektriska varv på ett mekaniskt. Min navmotor på cykeln tror jag har ett trettiotal poler och en Kv på 7.1 rpm/v

Jag tror det kan vara fullt möjligt att använda en navmotor från en cykel, men då behöver man nog svarva en ny axel till den, alternativt göra en ny sidoplåt med större kullager. Jag tror inte min navmotor med nuvarande motorstyrning på cykeln klarar av att ta sig upp för en hög kant om man inte har lite fart, men de tål VÄLDIGT mycket mer ström än vad de är specade för under korta perioder eftersom de är så stora att de kan absorbera en hel del värme innan de tar skada. Men man får inte överlasta dem kontinuerligt.

En motorstyrning till en BLDC-motor med hall-givare är ingen rocket science precis. Det ska vi nog med gemensamma krafter kunna få ihop något här på EF.
drakbane

Inlägg av drakbane »

Hej på er all !

Vill bara säga YES!!
Har gått och ruvat på denna ide länge och anmäler härmed mitt intresse, för denna ypperliga ide!

Jag är dock inte så bra på det elektriska, men jag har gott om ideer. Liten verkstad med möjlighet till att tillverka det mesta inom stål men mest för rostfritt.

Mina tankar har gått åt sk, navmotorer, har en länk någonstans till billiga sådana men hittade inte den just nu.
Menar typ dessa,
http://czjindao.en.alibaba.com/product/ ... erproduct1
http://www.alibaba.com/product-gs/23249 ... motor.html

http://www.diytrade.com/china/4/manufac ... o_Ltd.html
/Joakim
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även jag tycker det känns starkt overkill att bygga egna motorer, jag täcker även att budgetar på >10k känns lite avlägset..

Jag tror mer på om man kan få nån kinesfirma att sälja ett parti motorer billigt och köra gruppköp på dessa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har nu gått in och läst vad ni skrivit, trodde att tråden var simplare än vad den visade sig att vara.
Tycker faktiskt att ni/vi bör skippa iden om flera processorkort.
Jag har varit inblandad i ett antal flerprocessorprojekt, fördelarna vid konstruktionsarbetet är uppenbara (ortogonalitet och synbar enkelhet) men nackdelarna syns så fort man börjar att jobba dvs skriva kod (vilket jag inte skriver alls). Det tar helt enkelt alldeles för lång tid att få kommunikationen att fungera helt tajt med säkerställd uppdatering av noder osv. Ett CPU kort som har alla sensorer direkt in till sig och därifrån styr två dotterkort med digitala signaler (FET/IGBT driverkretsar mot FET eller IGBT´er) respektive (dotterkort med batteriövervakning/laddning, detta kort skulle kunna vara ett CPU baserat kort men jag kan egentligen inte förstå fördelen). Anledningen till att för dessa ändamål skapa separata kort är för att där finns saker som kan brinna under labb eller i verkliga livet och det är enklare/billigare att byta "dumma" dotterkort än större CPU kort. Vad man däremot bör göra är att stoppa dit en tillräckligt kraftfull CPU från början. Föreslår endera ARM7 eller en Cortex M3 med tillräckligt mycket I/O för att garanterat räcka till. OM man går på NXP som tillverkare så finns LPC2368 respektive LPC1768 som har exakt samma footprint och är pinkompatibla. LPC2368 har jag leverantör av... För om CPU´n kostar 10:- (typ MEGA168) eller 70:- spelar inte särskilt stor roll i slutänden för produktpriset). Dessa båda CPU´er har SD kort kapacitet, I2S möjlighet och Ethernet SER-DES (bara ett externt PHY krävs för att kunna få full 100Mbit Ethernet).
Däremot så är tanken på att dela upp arbetet på SW sidan ingen dum ide alls.
Min åsikt är att någon som är duktig på både HW OCH SW skriver lågnivådelarna sen distribueras arbetet ut på flera som skriver högnivådelen (dvs skapar funktionaliteten).
Då kan man tämligen enkelt ha en liten grupp som skapar HW och SW för att få igång prylarna.
Sen sprider man jobbet att få fullständig funktionalitet på flera personer då det är mycket som skall (bör in).

Utrustningen skall kunna laddas från valfri DC spänningskälla (24V DC typ 17-30V) detta område för att kunna använda billiga PC lapptoppladdare som kraftaggregat.
Redan från början bör saker designas för att det skall vara möjligt att CE godkänna det hela.
Dvs EMC skall vara med redan från början som en mycket viktig designparameter, fordon i 20km/h som typ "svänger 90 grader höger" då en mobiltelefon ringer eller passerar under en kraftledning är ju inte särskilt bra...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Du har nog rätt limpan, 3 kort kanske kan vara lagom, hjärna, motorstyrning (ev. 2 st) samt batteriövervakning/laddning. Sen tycker jag att man ska ha en nod på styret med display också.

Ska man ha borstlösa motorer kommer man nog inte ifrån att ha varsin processor för att styra dem, tror det blir väldigt mycket för huvudprocessorn att styra båda. Batterikortet behöver kanske ingen logik om man baserar det på en krets som LTC6803, då räcker det med en SDI-buss till huvudkortet. Laddningen borde det också finnas färdiga kretsar som kan hantera.

Jag har skapat en tråd för att försöka hitta på ett namn i alla fall:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=54706
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nja, det beror väl på... om man har en hyfsat kraftig CPU så borde den väl klara att driva två pwm och två direction-pinnar, vilket borde vara allt man behöver egentligen?

Och sen har man ett separat kort med motorstyrning som jobbar utifrån pwm och dir dvs

EDIT: Skulle nåt sånt här kunna vara vettigt som hjul kanske: http://kellycontroller.com/motor-tyre-1 ... p-142.html ?
Skriv svar