Är man 10st som bygger så kan man kanske tom få ner priserna ordentligt på magnetinköpen då man ska bygga 20 motorer... med 20 motorer á säg 50 magneter så blir det 1000st magneter totalt, så man borde hamna i mängdrabatts-område

Japp, helt klart behöver man få ner varvtalet direkt i motorn. 1:16 är klart i högsta laget för en planetväxel, kan man landa någonstans kring 1:5 eller så vore det nog mer önskvärt.LHelge skrev:Varvtalet på en RC-motor kan bli ett problem, med 180 rpm/V och 24 V batteri behövs en utväxling på 1:16 vilket kanske är något högt. då får man antingen linda om den eller hitta en med lägre varvtal. Jag vet att de på Endless Sphere forumet gjort gruppköp direkt från tillverkare med >5kW motorer med ~70 rpm/V. Men ska man ha någon effektivitet i en sån motor ska radien och antalet poler upp lite. Det hade däremot varit sjukt intressant att konstruera en egen motor.
Problemet med att fräsa lamellerna är att de oftast är väldigt tunna. Skulle tro att de är ca 0.5 mm. Med en statorbredd på ~30 mm så har vi 120 st per farkost, och om tio ska bygga så ska vi fräsa ut 1200 st lameller. Jag tror det finns bättre tillverkningsmetoder i så fall. Men man kanske kan fräsa ut en stans och någon sorts mothåll?
Förresten... du kanske inte hade tänkt dig att fräsa ut dem en och en....
Edit: Går det göra en omröstning av en redan befintlig tråd? Då kanske det skulle kunna vara en bra beslutsmetod i projektet. Först skapar man en tråd med en frågeställning och diskuterar lite. Sedan isolerar man de mest intressanta alternativen och gör om tråden till en omröstning.
Ja uppenbarligen går det!LHelge skrev:Edit: Går det göra en omröstning av en redan befintlig tråd? Då kanske det skulle kunna vara en bra beslutsmetod i projektet. Först skapar man en tråd med en frågeställning och diskuterar lite. Sedan isolerar man de mest intressanta alternativen och gör om tråden till en omröstning.
Kv-rating avgörs egentligen av hur stark koppling du har mellan magneter och strömmen genom motorn. Starkare magneter, fler varv med koppartråd kring statortänderna eller en längre motor ger lägre Kv, men bara upp till den gräns där stator/magneter mättas. Fler poler sänker också Kv vilket är rätt logiskt med tanke på att det går fler elektriska varv på ett mekaniskt. Min navmotor på cykeln tror jag har ett trettiotal poler och en Kv på 7.1 rpm/vWalle skrev: ...
Vad i en BLDC-motor avgör Kv-ratingen? Jag har ju använt BLDC-motorer en hel del inom modellflyg, samt även på jobbet, så principen har jag bra koll på, men jag har aldrig direkt satt mig in i exakt hur de fungerar i detalj. Men att konstruera egen motor vore onekligen enormt intressant, och bör nog bli billigare när vi pratar lite effekt.
...