Elementstyrning, vattenburen värme
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Injustering av shuntregulator 101:
Ungefär som Frenzy skriver, dock är den riktiga metoden så här:
En shuntregulator har två inställningar Kurvlutning och parallellförskjutning.
Kurvlutningen påverkar framledningstemperaturen mest vid låga temperaturer utomhus.
Paralellförskjutningen vid höga temperaturer.
Brytpunkten brukar ligga vid 0-strecket +/- ett par grader.
Metodik:
Demontera samtliga huvuden/rattar från radiatorerna, räcker inte med att öppna dem.
Om det är en befintlig reglercentral, låt den vara, men nollställ eventuella natt/dag korrektioner samt koppla bort eventuell rumsgivare.
Vidd nyinstallation, koppla inte in rumsgivaren, ställ kurva på "medelkurvan", förskjutning =0, Dag/Natt kompensationer =0.
Vänta minst 8 timmar.
Mät temperaturen i samtliga rum, mitt i rummet 1 m över golvet.
Om temperaturen i de olika rummen varierar mer än 1K så stoppa har, obs MYCKET viktigt.
Om så är fallet måste radiatorsystemet ballanseras, dvs enskild radiator skall injusteras.
Hur det går till beror på vilka ventiltyper som används, en del behöver specialverktyg, en del inte.
Stryp den/de radiatorer i de rummen som har högsta temperaturen, lite i taget, och vänta 8 timmar.
Fortsätt tills det att temperaturen är jämn i hela bostaden.
Först därefter kan reglercentralen justeras in.
Om utetemperaturen är under brytpunkten Öka resp minska kurvan i mycket små steg. tills dess att önskad temperatur uppnås, vänta 8 timmar mellan varje ändring.
Om utetemperatur är över brytpunkten öka resp minska paralellförskjutningen.
När önskad temperatur är uppnådd kan termostathuvudena/rattarna sättas på och eventuell rumsgivare kopplas in.
Detta är det enda och riktiga sättet att göra det på, om man vill göra rätt vill säga.
Beträffande Råd och Röns sk test, är jag rätt övertygad om att den är gjord (loksom rätt många andra R&R tester) av folk som inte vet vad de pysslar med.
Det finns en orsak till att man inte bryr sig om rumstemperatur vid shuntreglering, då det helt enkelt inte fungerar speciellt bra.
Ungefär som Frenzy skriver, dock är den riktiga metoden så här:
En shuntregulator har två inställningar Kurvlutning och parallellförskjutning.
Kurvlutningen påverkar framledningstemperaturen mest vid låga temperaturer utomhus.
Paralellförskjutningen vid höga temperaturer.
Brytpunkten brukar ligga vid 0-strecket +/- ett par grader.
Metodik:
Demontera samtliga huvuden/rattar från radiatorerna, räcker inte med att öppna dem.
Om det är en befintlig reglercentral, låt den vara, men nollställ eventuella natt/dag korrektioner samt koppla bort eventuell rumsgivare.
Vidd nyinstallation, koppla inte in rumsgivaren, ställ kurva på "medelkurvan", förskjutning =0, Dag/Natt kompensationer =0.
Vänta minst 8 timmar.
Mät temperaturen i samtliga rum, mitt i rummet 1 m över golvet.
Om temperaturen i de olika rummen varierar mer än 1K så stoppa har, obs MYCKET viktigt.
Om så är fallet måste radiatorsystemet ballanseras, dvs enskild radiator skall injusteras.
Hur det går till beror på vilka ventiltyper som används, en del behöver specialverktyg, en del inte.
Stryp den/de radiatorer i de rummen som har högsta temperaturen, lite i taget, och vänta 8 timmar.
Fortsätt tills det att temperaturen är jämn i hela bostaden.
Först därefter kan reglercentralen justeras in.
Om utetemperaturen är under brytpunkten Öka resp minska kurvan i mycket små steg. tills dess att önskad temperatur uppnås, vänta 8 timmar mellan varje ändring.
Om utetemperatur är över brytpunkten öka resp minska paralellförskjutningen.
När önskad temperatur är uppnådd kan termostathuvudena/rattarna sättas på och eventuell rumsgivare kopplas in.
Detta är det enda och riktiga sättet att göra det på, om man vill göra rätt vill säga.
Beträffande Råd och Röns sk test, är jag rätt övertygad om att den är gjord (loksom rätt många andra R&R tester) av folk som inte vet vad de pysslar med.
Det finns en orsak till att man inte bryr sig om rumstemperatur vid shuntreglering, då det helt enkelt inte fungerar speciellt bra.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
MiaM & v-g: Shuntstyring efter inne- eller utegivare är definitivt vida bättre än ingen alls, ingen snack!
Men det är inte den bästa reglering! Det är individuell styrning i varje rum vilket jag de-facto har med fungerande termostatvred på samtliga element! Min grej är att jag vill knyta ihop dessa med en central styrning som kan ändra temperatur beroende på om barnen är hos mig eller inte och som i förlängningen kan fjärrstyras.
Men det är inte den bästa reglering! Det är individuell styrning i varje rum vilket jag de-facto har med fungerande termostatvred på samtliga element! Min grej är att jag vill knyta ihop dessa med en central styrning som kan ändra temperatur beroende på om barnen är hos mig eller inte och som i förlängningen kan fjärrstyras.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Efter 30 år inom branschen, så har man sett en hel del, och då konstaterar man att rums-styrning inte är speciellt fungerande, faktiskt.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
De verkar mycket krångliga de där värmesystemen, parallellkopplingar och seriekopplingar mm.
Om man vrider igen ett element så ökar flödena igenom de andra o s v.
Skulle det inte vara enklare med två rör till varje element, en till och en från ledning, blir det för dyrt?
Hittade denna också verkar finnas en mängd olika varianter av system -> http://www.tourandersson.com/Documents/ ... k_3_SE.pdf
Om man vrider igen ett element så ökar flödena igenom de andra o s v.
Skulle det inte vara enklare med två rör till varje element, en till och en från ledning, blir det för dyrt?
Hittade denna också verkar finnas en mängd olika varianter av system -> http://www.tourandersson.com/Documents/ ... k_3_SE.pdf
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Menar du att man ska ska justera olika lägesparameter beroende på om man justerar in anläggningen när det är över eller under nollan när man gör det?
Jag har kört 2år med enbart rums termostater, det har funkar bra. Hur det funkade de tidigare 60åren i huset utan termostater undrar jag. Nu har jag bytt panna och fick en shuntstyrning med utgivare på köpet. Det återstår att se om det gör det bättre.
Har man värmepump blir det ju ett helt annat läge, då skulle jag byta relgerfilosofi.
Icecap: Jag har större brist på tid än pengar för tillfället. (Därmed inte sagt att det finns mycket av något)
Skulle du vara intresserad av att jag skickar en regulator, mot att du dokumenterar innehållet och ev bygge här?
Jag har kört 2år med enbart rums termostater, det har funkar bra. Hur det funkade de tidigare 60åren i huset utan termostater undrar jag. Nu har jag bytt panna och fick en shuntstyrning med utgivare på köpet. Det återstår att se om det gör det bättre.
Har man värmepump blir det ju ett helt annat läge, då skulle jag byta relgerfilosofi.
Icecap: Jag har större brist på tid än pengar för tillfället. (Därmed inte sagt att det finns mycket av något)
Skulle du vara intresserad av att jag skickar en regulator, mot att du dokumenterar innehållet och ev bygge här?
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
danei: ja det ska man. Jag rekommenderar starkt att du installerar din shuntstyrning och kalibrerar enligt Tomas beskrivning, du kommer få bättre komfort och möjligen lägre energiförbrukning.
Termostaterna är inte gjorda för att styra den centrala värmeproduktionen, bara reglera tillfälliga lokala energitillskott i enstaka rum.
Dom tidigare 60 åren justerade pigan/drängen shunten var gång hon/han eldade. Det sitter jämte dom flesta gamla pannor en tabell som visar shuntinställning eller framledningstemperatur i förhållande till aktuell utetemperatur.
I Icecaps fall är det givetvis ett specialfall när han vissa perioder vill sänka temperaturen kraftigt i vissa rum, du får ryta ifrån om du tycker vi stökar ner din tråd med för mycket diskussion kring värmereglering när du bara ville ha tips på konstruktion av billiga motorventiler
Termostaterna är inte gjorda för att styra den centrala värmeproduktionen, bara reglera tillfälliga lokala energitillskott i enstaka rum.
Dom tidigare 60 åren justerade pigan/drängen shunten var gång hon/han eldade. Det sitter jämte dom flesta gamla pannor en tabell som visar shuntinställning eller framledningstemperatur i förhållande till aktuell utetemperatur.
I Icecaps fall är det givetvis ett specialfall när han vissa perioder vill sänka temperaturen kraftigt i vissa rum, du får ryta ifrån om du tycker vi stökar ner din tråd med för mycket diskussion kring värmereglering när du bara ville ha tips på konstruktion av billiga motorventiler

Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Värmeproduktionen är hos mig liksom hos icecap helt beroende på temperaturen i pannan det har inte med något annat att göra.
Inser ni vad det är ni påstår? Jag är med på idén om det handlar om efterjustering av en anläggning. Men när man sätter upp den måste man ju justera in både kurvans lutning och höjd för att en vettig start.
Jag föredrar dessutom att ha en övertemperatur i systemet så att jag kan höja temperaturen i ett rum med elementtermostaten.
Inser ni vad det är ni påstår? Jag är med på idén om det handlar om efterjustering av en anläggning. Men när man sätter upp den måste man ju justera in både kurvans lutning och höjd för att en vettig start.
Jag föredrar dessutom att ha en övertemperatur i systemet så att jag kan höja temperaturen i ett rum med elementtermostaten.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Det är väl det man har i ett parallellkopplat system? Vi har två stora förgreningar" i pannrummet, därifrån går alltså et rör till varje element och kommer en retur från varje element.YngLi skrev: Skulle det inte vara enklare med två rör till varje element, en till och en från ledning, blir det för dyrt?
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
danei: tack men nej tack. Jag tror att min ekonomi kommer att lösa sig, jag börjar mitt nya jobb på måndag.
Jag kommer införskaffa en sådan mojäng inom en inte allt för avlägsen framtid men hela idén är ju att jag inte vill ha tveksamma enheter som ska bygga om, jag vill ha standard prylar som kan styra det hela och bytas om de går sönder. Förvisso vill själva mekaniken som aktiverar ventilen vara specialbygge men det ville knappast vara något som gick sönder någonsin i det mekaniska och en RC-servo kan man helt säkert skaffa många år fram i tiden, då med samma interface som alltid.
Min shunt i är i dagsläget manuell, blir det kallt slår jag på pannan (kan numera styras med SMS) och shunten får jag vrida lite lagom, enklast är att vrida den fullt på, termostatventilerna på elementen får sedan reglera som de har gjort de senaste 5 år - fast tydligen fungerar det inte... Någon har nog glömt att berätta detta för mitt hus!
Nu är kanske mitt hus lite speciellt, det är egentligen ett hus med två lägenheter, en på varje våning. Det har dock blivit byggt om till 1-familjeshus sedan många år, kakelugnarna tagit bort och element med vattenburen värme eftermonterat. Att rumsstyrning inte fungerar är rent av skitsnack - men det kräver att man stänger dörren till de rum som inte ska påverka eller påverkas.
Som det är nu vrider jag ner termostaten på elementen när ungarna drar till deras mammor och upp runt 12 timmar innan de kommer. Det har sparat mycket energi och fungerat synnerligt väl, jag vill dock ha ett fullautomatisk system som ska kunde ställas till att styra detta med en RTC och kommandon från SMS och dylikt.
Min orsak till att detta är dels att spara energi och dels att avhjälpa en del av de problem mina NPF-besvär ger mig med planering osv.
Jag kommer införskaffa en sådan mojäng inom en inte allt för avlägsen framtid men hela idén är ju att jag inte vill ha tveksamma enheter som ska bygga om, jag vill ha standard prylar som kan styra det hela och bytas om de går sönder. Förvisso vill själva mekaniken som aktiverar ventilen vara specialbygge men det ville knappast vara något som gick sönder någonsin i det mekaniska och en RC-servo kan man helt säkert skaffa många år fram i tiden, då med samma interface som alltid.
Min shunt i är i dagsläget manuell, blir det kallt slår jag på pannan (kan numera styras med SMS) och shunten får jag vrida lite lagom, enklast är att vrida den fullt på, termostatventilerna på elementen får sedan reglera som de har gjort de senaste 5 år - fast tydligen fungerar det inte... Någon har nog glömt att berätta detta för mitt hus!
Nu är kanske mitt hus lite speciellt, det är egentligen ett hus med två lägenheter, en på varje våning. Det har dock blivit byggt om till 1-familjeshus sedan många år, kakelugnarna tagit bort och element med vattenburen värme eftermonterat. Att rumsstyrning inte fungerar är rent av skitsnack - men det kräver att man stänger dörren till de rum som inte ska påverka eller påverkas.
Som det är nu vrider jag ner termostaten på elementen när ungarna drar till deras mammor och upp runt 12 timmar innan de kommer. Det har sparat mycket energi och fungerat synnerligt väl, jag vill dock ha ett fullautomatisk system som ska kunde ställas till att styra detta med en RTC och kommandon från SMS och dylikt.
Min orsak till att detta är dels att spara energi och dels att avhjälpa en del av de problem mina NPF-besvär ger mig med planering osv.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Nerre,
Läste lite snabbt i denna -> http://www.tourandersson.com/Documents/ ... k_3_SE.pdf
Det verkar som om flödena i systemet är ganska viktiga för att allt skall fungera bra.
Kanske är lite extremt (eller svårt och dyrt) att reglera genom att ändra flödena (delvis, förutom temperaturen) borde vara enklare att styra flödena till enskilda element genom att låta de enskilda elementen ha en egen till och från ledning från "pannan"?
Kanske bara blir ännu krångligare, och mycket dyrare?
Kanske inte är relevant i denna tråd?
Edit, Skulle vara intressant att veta hur snabbt temperaturen i pannan börjar öka när termostaterna vid elementen börjar strypa (när temperaturen i rummen har gått upp "nog mycket") vid eldning med ved eller pellets.
Läste lite snabbt i denna -> http://www.tourandersson.com/Documents/ ... k_3_SE.pdf
Det verkar som om flödena i systemet är ganska viktiga för att allt skall fungera bra.
Kanske är lite extremt (eller svårt och dyrt) att reglera genom att ändra flödena (delvis, förutom temperaturen) borde vara enklare att styra flödena till enskilda element genom att låta de enskilda elementen ha en egen till och från ledning från "pannan"?
Kanske bara blir ännu krångligare, och mycket dyrare?
Kanske inte är relevant i denna tråd?
Edit, Skulle vara intressant att veta hur snabbt temperaturen i pannan börjar öka när termostaterna vid elementen börjar strypa (när temperaturen i rummen har gått upp "nog mycket") vid eldning med ved eller pellets.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Har man termostatventiler på elementen lär ju inte flödena vara kritiska, om ett element plötsligt får mindre flöde än normalt så blir det ju svalare i rummet och ventilen öppnar mer för att kompensera.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Kanske inte är så kritiskt?
Vet inte hur det funkar med ett "parallellsystem" om man skall indela huset i t ex olika zoner, men det går väl säkert att minska total pumpad volym om man drar ned temperaturen i några av rummen om det skulle börja att låta illa om ventilerna/ termostaterna om flödet genom vissa av dem blir för stort.
Om man funderar på att göra en indelning av huset i olika zoner som skall ha olika temperatur vid olika tider på dygnet o s v, så behöver man ju någon typ av styrd termostat, om det finns något optimalt flöde för element så skulle man väl antagligen behöva någon form av pumpreglering också o s v.
Kanske kunde det vara lika bra att låta varje rum ha sina egna rör och sin egen pump o s v?
Edit, Styra mängden vatten och regleratemperaturen på vattnet vid "källan"/pannan i stället, kanske blir krångligt
Vet inte hur det funkar med ett "parallellsystem" om man skall indela huset i t ex olika zoner, men det går väl säkert att minska total pumpad volym om man drar ned temperaturen i några av rummen om det skulle börja att låta illa om ventilerna/ termostaterna om flödet genom vissa av dem blir för stort.
Om man funderar på att göra en indelning av huset i olika zoner som skall ha olika temperatur vid olika tider på dygnet o s v, så behöver man ju någon typ av styrd termostat, om det finns något optimalt flöde för element så skulle man väl antagligen behöva någon form av pumpreglering också o s v.
Kanske kunde det vara lika bra att låta varje rum ha sina egna rör och sin egen pump o s v?
Edit, Styra mängden vatten och regleratemperaturen på vattnet vid "källan"/pannan i stället, kanske blir krångligt

Re: Elementstyrning, vattenburen värme
danei: jag förstår inte frågan riktigt, tror du att vi påstår att värmeproduktionen kommer från något annat än pannan?
Om du vill ha möjlighet att höja temperaturen i enstaka rum med termostaten så gör du första injusteringen av systemet så du har den maxtemperaturen i alla rum, sedan monterar du dit termostaterna och ställer dom på önskad normaltemperatur.
Oljud från termostatventilerna får man om klåpare till rörmokare installerar en värmepump, ställer den på en hög kurva och låter termostaterna reglera. I vissa driftfall var alla termostater så gott som helt stängda och pannan gick för fullt.
Vad gjorde dom när kunden klagade? Bytte cirkulationspumpar för fem tusen (2 cirkpumpar + arbete) vilket kunden fick betala
Oljudet kom givetvis tillbaka igen när det blev kallt - tills jag hjälpte dom att justera in systemet vilket för mig var ungefär en timmes arbete sedan några dagar för frun i huset att springa och kolla termometrar och ändra kurvan.
Om man som Icecap eldar fast eller flytande bränsle spelar det inte så jättestor roll - man kan göra lite som man vill och det fungerar skapligt ändå.
Jag framhärdar att det blir bäst att reglera efter utetemperatur, det gör nog också alla tillverkare av värmesystem utom dom som säljer dyra elektroniska termostater.
Om du vill ha möjlighet att höja temperaturen i enstaka rum med termostaten så gör du första injusteringen av systemet så du har den maxtemperaturen i alla rum, sedan monterar du dit termostaterna och ställer dom på önskad normaltemperatur.
Oljud från termostatventilerna får man om klåpare till rörmokare installerar en värmepump, ställer den på en hög kurva och låter termostaterna reglera. I vissa driftfall var alla termostater så gott som helt stängda och pannan gick för fullt.
Vad gjorde dom när kunden klagade? Bytte cirkulationspumpar för fem tusen (2 cirkpumpar + arbete) vilket kunden fick betala

Oljudet kom givetvis tillbaka igen när det blev kallt - tills jag hjälpte dom att justera in systemet vilket för mig var ungefär en timmes arbete sedan några dagar för frun i huset att springa och kolla termometrar och ändra kurvan.
Om man som Icecap eldar fast eller flytande bränsle spelar det inte så jättestor roll - man kan göra lite som man vill och det fungerar skapligt ändå.
Jag framhärdar att det blir bäst att reglera efter utetemperatur, det gör nog också alla tillverkare av värmesystem utom dom som säljer dyra elektroniska termostater.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Fel, ännu mer kritiskt än handrattar, då systemet börjar oscillera.Nerre skrev:Har man termostatventiler på elementen lär ju inte flödena vara kritiska, om ett element plötsligt får mindre flöde än normalt så blir det ju svalare i rummet och ventilen öppnar mer för att kompensera.
Injusteringen är faktiskt den enskilt mest viktiga delen, för bra komfort och låg energiförbrukning.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Du måste jag haft tur då som aldrig fått problem med oscillerande system...
Jag brukar gå runt och kolla rumstemp och känna på radiatorerna och normalt så diffar husets olika rum inte mer än en halv grad (med den inställning termostatventilerna har nu, innan jag justerade in dem så var såklart vissa rum varmare) och radiatorerna är varma upptill och kalla nertill (om det inte är -25 ute, då brukar de vara helt varma).
Våra termostatventiler är graderade från 1-8 har jag för mig och när jag justerar så är det "en kvarts steg i taget". Sen har jag tejpat en liten triangel som "pil" på alla för att ha koll på att ingen går och vrider på dem.
Ett problem som jag tror man har i hyreshus är att många vrider upp termostaten när det blir kallt ute, men så länge termostaten är öppen och rummet inte blir varmt så är det ju inte termostaten som står fel utan framledningstemperaturen som är för låg. Många inser inte hur en termostatventil fungerar utan tror det är som på spisen (man vrider upp för att få mer värme).
Jag brukar gå runt och kolla rumstemp och känna på radiatorerna och normalt så diffar husets olika rum inte mer än en halv grad (med den inställning termostatventilerna har nu, innan jag justerade in dem så var såklart vissa rum varmare) och radiatorerna är varma upptill och kalla nertill (om det inte är -25 ute, då brukar de vara helt varma).
Våra termostatventiler är graderade från 1-8 har jag för mig och när jag justerar så är det "en kvarts steg i taget". Sen har jag tejpat en liten triangel som "pil" på alla för att ha koll på att ingen går och vrider på dem.
Ett problem som jag tror man har i hyreshus är att många vrider upp termostaten när det blir kallt ute, men så länge termostaten är öppen och rummet inte blir varmt så är det ju inte termostaten som står fel utan framledningstemperaturen som är för låg. Många inser inte hur en termostatventil fungerar utan tror det är som på spisen (man vrider upp för att få mer värme).