Laddnings regulator
Det finns regulatorer med konstant frekvens PWM (puls bredds modulering) som idag är ganska vanlig. Regleringen är analog och utgången till magnetiseringen är pulsad med en frekvens på mellan 100 och 800Hz beroende på fabrikat. Här finns en IC (av flera) för det jobbet: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/CS3341-D.PDF
Tusse: Likströmsgenerator, snälla välkommen till 2000 talet.
Du har nog läst fel i min post eller också har jag varit luddig!
Tusse: Likströmsgenerator, snälla välkommen till 2000 talet.
Du har nog läst fel i min post eller också har jag varit luddig!

Digitalt och inget annat.
Tänd lyset i rummet, släck lyset i rummet se hur glödlampan analogt blir varm och kall, men strömbrytaren är digital precis som regulatorn.
Växel eller lik genetrator = samma regulator men lik historia inom bil.
Digital=regulator, förlåt om jag trodde fel.
Tänd lyset i rummet, släck lyset i rummet se hur glödlampan analogt blir varm och kall, men strömbrytaren är digital precis som regulatorn.
Växel eller lik genetrator = samma regulator men lik historia inom bil.
Digital=regulator, förlåt om jag trodde fel.
Senast redigerad av tusse 21 januari 2006, 14:49:12, redigerad totalt 1 gång.
danei;
Det ända som likströmsgeneratorn har gemensamt med en växelströmsgenerator är att dom brukar vara runda (som en apelsin på avstånd).
DC generatorn har en kollektor (kommutator) på rotoraxeln ur vilken kolen hämtar uteffekten från ankarlindningen, fältlindningen (statorlindningen) magnetiseras för att få uteffekt (kollektorn likriktar i en DC generator).
AC generatorn har släpringar på rotoraxeln genom vilka man tillför magnetisering till rotorlindningen, fältlindningarna lämnar uteffekten, dioder likriktar spänningen.
Det ända som likströmsgeneratorn har gemensamt med en växelströmsgenerator är att dom brukar vara runda (som en apelsin på avstånd).

DC generatorn har en kollektor (kommutator) på rotoraxeln ur vilken kolen hämtar uteffekten från ankarlindningen, fältlindningen (statorlindningen) magnetiseras för att få uteffekt (kollektorn likriktar i en DC generator).
AC generatorn har släpringar på rotoraxeln genom vilka man tillför magnetisering till rotorlindningen, fältlindningarna lämnar uteffekten, dioder likriktar spänningen.
Visst i sin kostruktion är det tämligen olika. Men elektriskt funkar de på liknande sätt. Magnetiseringslindningarna och "generatorlindnigarna" (vad nu lindningarna heter) har bytt plats. Samt att likriktningen sker mekansikt. Men du kan använda en växelstömsregulator till en DC generator. (dynamo) Om du lägger till en diod, för att stoppa backströmarna när motorn inte snurrar.