Daniels lilla cnc fräs // ny skärvätskeannordning
Re: Daniels lilla cnc fräs//Den vattenkylda er16spindeln är
Jag använder solidcomponents i jobbet nästan varje dag, Aratron är ett företag som hyr in sej där för att erbjuda sina kunder CAD-modeller och liknande, precis som många andra företag. Jag skulle inte blint lita på att profilen på remhjulet stämmer då det allt som oftast för liknande modeller mest handlar om att få en färdig 3D-modell som liknar originalet men där "oviktiga" parametrar kan vara förenklade. När man tillverkar en kuggremskiva använder man en hub med rätt profil så profilen stämmer, det man behöver ha koll på är diametern och delningen i princip. Har inte sett profiler på kuggremshjul nånstans tyvärr, men dessa skivor brukar vara rätt billiga så om det inte krävs special skulle jag köpa färdig skiva och om jag ville göra egen skulle jag mäta på den jag köpt och göra egen ritning och prova mej fram. Hoppas det blir bra, grym maskin det där!
Monoton är inne på rätt spår. Jag har kollat med några som har publicerat 3d modeller och syftet är med dessa är inte att man skall tillverka egna komponenter från dessa filer utan att man skall använda dem i konstruktionsyfte. Det kan exempelvis betyda delningen på kuggarna inte är 100-procent rätt medan yttermåtten och bredden är rätt. Slutsatsen är att man inte skall frasa kugghjul från dessa 3d modeller man hämtar hos diverse leverantörer. Datablad och mäta är det som gäller.
Intressant diskussion!
SeniorLemuren: Det verkar inte finnas HTD hjul på sidan du länka?
Som sagt så gjordes ett nytt försök ikväll, passformen blev ännu sämre än de tidigare hjulen
Och på grund av att operatören inte var med riktigt så blev det ganska många ooptimala (kan man skriva så?) verktygsbanor så det tog säkert 2 timmar innan biten blev klar..
Men nu lite bilder:

Bra att veta om datorn är på

Fräsställ

Och nu en liten fundering, htd profilen är inte en "halvcirkel" va? Mer som ett U ?
För det första hjulet gjorde jag med 2.93mm delning och det nya med 2.97mm vilket borde vara mest rätt men som passar sämst
Om man ögonmåttar med remmen så borde någonting mellan dom vara bäst, men närmare 2.93. Kanske 2.94? Tänk så mycket några 100delar kan göra 

SeniorLemuren: Det verkar inte finnas HTD hjul på sidan du länka?

Som sagt så gjordes ett nytt försök ikväll, passformen blev ännu sämre än de tidigare hjulen

Och på grund av att operatören inte var med riktigt så blev det ganska många ooptimala (kan man skriva så?) verktygsbanor så det tog säkert 2 timmar innan biten blev klar..
Men nu lite bilder:

Bra att veta om datorn är på

Fräsställ

Och nu en liten fundering, htd profilen är inte en "halvcirkel" va? Mer som ett U ?
För det första hjulet gjorde jag med 2.93mm delning och det nya med 2.97mm vilket borde vara mest rätt men som passar sämst

Finns lite olika hjul och remmar som är HTD och alla är nog lite egna i profil och utformning. GoodYear white/black hawk, RPP, Omega etc etc. Har white hawk som transmission på min minisvarv och den är inte så rund i formen men är ändå HTD. Delningen ska vara 3,000mm men det beror på var man räknar, jag tror man räknar delningsdiameter vid korden nånstans, det ser man lätt i en dimensionstabell över remskivor.
Edit. Delningsdiametern ska vara jämnt delbar med delningen på remmen, dvs 3, 5, 8 eller 14 för HTD. För 3M ligger delningsdiametern 0,76mm över ytterdiametern på skivan. Dvs ska du ha 100 tänder får du en delningsdiameter på 100x3/pi=95,49. Ytterdia på hjulet ska vara 95,49-0,76=94,7. jag har tittat i katalogen "kuggremsdrifter i neoprengummi och polyuretan" på Jens-s.se, där finns dimensionstabeller för skivor. Så då borde det mest handla om bredd och form på spåren för kuggarna vilket borde vara relativt enkelt. Om du gör ett testhjul i mdf och låter det sitta kvar i fräsen så kan du testa dej fram lite och måtta med remmen när du kört fram olika profiler? Äh, jag vet inte.
Edit. Delningsdiametern ska vara jämnt delbar med delningen på remmen, dvs 3, 5, 8 eller 14 för HTD. För 3M ligger delningsdiametern 0,76mm över ytterdiametern på skivan. Dvs ska du ha 100 tänder får du en delningsdiameter på 100x3/pi=95,49. Ytterdia på hjulet ska vara 95,49-0,76=94,7. jag har tittat i katalogen "kuggremsdrifter i neoprengummi och polyuretan" på Jens-s.se, där finns dimensionstabeller för skivor. Så då borde det mest handla om bredd och form på spåren för kuggarna vilket borde vara relativt enkelt. Om du gör ett testhjul i mdf och låter det sitta kvar i fräsen så kan du testa dej fram lite och måtta med remmen när du kört fram olika profiler? Äh, jag vet inte.

Hmm, det verkar vara ganska stor skillnad på remmarna beroende på tillverkare
Kommer inte ihåg tillverkaren på den här, men den passar ganska bra med de första hjulet jag fräste (2.93)

Samma rem passar inte alls på de här hjulet igen (2.97)

Men Gates remmen passar utmärkt här (2.97)

Alla hittills. Från vänster: 2.97 - 2.93 - 2.94

Ja, det hände en grej med det senaste jag fräste
Det hände något konstigt och fräsen gick rakt genom allt ihop när den skulle fräsa ur biten, men X0&Y0 var fortfarande på rätt
Koden var det inga fel på heller för jag körde konturen igen och det gick bra..
Sen tröttnade allt vad remmtransmission heter och beslöt mig för att testa vad maskin klarar av i form av skärdjup. Alla test är med en 4mm alu HM fräs och 16000rpm obelastat. Det skulle vara kul att veta hur mycket varvtalet sjunker vid testen

Från vänster 0.25mm 1400mm/min sen går det djupare i 0.25 steg till 2mm & 700mm/min. Motorn klarar nog inte mer än det utan att varvtalet sjunker för mycket.
Men det gick tyst och fint även med 2mm skärdjup. Krumeluren till höger frästes med 2mm & 700mm/min. Ytan går inte att klaga på, bland det bästa jag har lyckats med

Kommer inte ihåg tillverkaren på den här, men den passar ganska bra med de första hjulet jag fräste (2.93)

Samma rem passar inte alls på de här hjulet igen (2.97)

Men Gates remmen passar utmärkt här (2.97)

Alla hittills. Från vänster: 2.97 - 2.93 - 2.94

Ja, det hände en grej med det senaste jag fräste

Sen tröttnade allt vad remmtransmission heter och beslöt mig för att testa vad maskin klarar av i form av skärdjup. Alla test är med en 4mm alu HM fräs och 16000rpm obelastat. Det skulle vara kul att veta hur mycket varvtalet sjunker vid testen

Från vänster 0.25mm 1400mm/min sen går det djupare i 0.25 steg till 2mm & 700mm/min. Motorn klarar nog inte mer än det utan att varvtalet sjunker för mycket.
Men det gick tyst och fint även med 2mm skärdjup. Krumeluren till höger frästes med 2mm & 700mm/min. Ytan går inte att klaga på, bland det bästa jag har lyckats med

-
Jag har haft samma problem vid längre körningar nonstop att X axeln flyttar sig 20mm utan någon förvarning.
Misstänkte först styrkorten som blev väldigt varma men de har nu fläktkylning så det borde bli bra men problemet kvarstår så det är nog mjukvaran denna gång..
Misstänkte först styrkorten som blev väldigt varma men de har nu fläktkylning så det borde bli bra men problemet kvarstår så det är nog mjukvaran denna gång..
Idag lekte jag lite med cambams 3D funktionalitet
Radie: 10mm, 3mm fullradiefräs, 0.05mm steg. Tog dryga 20min/styck
Jag hade en bit 10mm akryl som jag testade i, jag vet inte riktigt vad som hände med den till höger

Radie: 10mm, 3mm fullradiefräs, 0.05mm steg. Tog dryga 20min/styck
Jag hade en bit 10mm akryl som jag testade i, jag vet inte riktigt vad som hände med den till höger

Men shit vad snyggt! Kul att det går att få sådär bra finish direkt ur fräsen!
Jag fuskade och putsade av dom lite med autosol 

Ikväll blev det två ventiler till en bekant.
Jag körde allt på full fart, dvs 16300rpm obelastat.
Fräsa ut detaljen:
4mm HM fräs
Ap: 1mm
vf: 800mm/min
ae 100%

Klara

47mm hål + 3 ovala fästhål
4mm HM fräs
Ap: 2mm
vf: 1000mm/min
ae: 50%
Det är "klaffar" som spjället ligger mot, dom frästes med:
2mm HM fräs
Ap 1mm
vf 800mm/min

Det blir en hel del spån

Klar

Tänk vad man skulle ha sparat tid om jag hade vetat att maskinen var kapabel med dom här skärdjupen
Jag körde allt på full fart, dvs 16300rpm obelastat.
Fräsa ut detaljen:
4mm HM fräs
Ap: 1mm
vf: 800mm/min
ae 100%

Klara

47mm hål + 3 ovala fästhål
4mm HM fräs
Ap: 2mm
vf: 1000mm/min
Det är "klaffar" som spjället ligger mot, dom frästes med:
2mm HM fräs
Ap 1mm
vf 800mm/min

Det blir en hel del spån

Klar

Tänk vad man skulle ha sparat tid om jag hade vetat att maskinen var kapabel med dom här skärdjupen

-
Det ser fint ut. Jag måste få igång mitt projekt så småningom, det kliar i fingrarna
Men är det kulhål vi ser på bilderna? Vad grejar ni med i verkstaden
/

Men är det kulhål vi ser på bilderna? Vad grejar ni med i verkstaden

/
hehe solenoid drivna cutouts har jag setat o funderat på att tillverka till mitt bilprojekt då.
Har ni klurat på hur ni löser uppfästningen av solenoiden och hur axeln ska fästas upp / lagras så locket glider lätt, men sluter tätt ordentligt.
Avgas läckage i dom där och BP blir inte glada.
Har ni klurat på hur ni löser uppfästningen av solenoiden och hur axeln ska fästas upp / lagras så locket glider lätt, men sluter tätt ordentligt.
Avgas läckage i dom där och BP blir inte glada.
Coastcarpenter, Haha, nä det är nog borr och skruvhål
Kom ihåg att starta en tråd sen när bygget tar fart
NeoTech, Hur tusan såg du vad dom skulle vara till?
Han som ska ha dom har tänkt använda RC servon men hur han ska lösa det vet jag inte, jag bara fräser efter ritningen 

NeoTech, Hur tusan såg du vad dom skulle vara till?

hehe om du kollar min http://www.roughedge.se/blogg här så förstår du nog varför.. 
Jag bygger/renoverar/räddar en dragrace bil - till att bli en pro-touring bil istället. Jag kan summit katalogens innehåll i huvudet nästintill. ;D
Beroende på motor effekt då så klart, så tror jag dock att R/C servon kan vara lite klent i sammanhanget.. Med stor risk för att avgastrycket kommer pressa upp dom.
Men oftast sätter man såna där cutouts rätt nära headers collectorn i en förgrening.. så man kan "vädra" direkt och slippa ljuddämparen, trycket precis efter kollektorn
är rätt massivt även på en mindre 2-3l motor. Jag själv har jue siktat in mig på lite drygt 10l, så finns jue inte på kartan o använda R/C servon.
Jag kan inte ens hålla handen kvar emot avgassystemet på lillmotorn, på 5.7l..

Jag bygger/renoverar/räddar en dragrace bil - till att bli en pro-touring bil istället. Jag kan summit katalogens innehåll i huvudet nästintill. ;D
Beroende på motor effekt då så klart, så tror jag dock att R/C servon kan vara lite klent i sammanhanget.. Med stor risk för att avgastrycket kommer pressa upp dom.
Men oftast sätter man såna där cutouts rätt nära headers collectorn i en förgrening.. så man kan "vädra" direkt och slippa ljuddämparen, trycket precis efter kollektorn
är rätt massivt även på en mindre 2-3l motor. Jag själv har jue siktat in mig på lite drygt 10l, så finns jue inte på kartan o använda R/C servon.
Jag kan inte ens hålla handen kvar emot avgassystemet på lillmotorn, på 5.7l..
Men inte borde väl avgastrycket pressa upp dom, spjället kommer ju vara lagrat i mitten och då borde trycket pressa lika mycket på båda sidor?