Till er som kommit för att lära och hjälpa till istället för att agera troll så kan jag väll berätta om vad jag hittills kommit fram till efter att ha letat en del själv.
Det mest intressanta hittills är...
OMAP3503
Det är en ARM cortex-A8 processor från Texas Instruments. Den behöver inga periferikretsar, och man kan använda GCC C compilator till den. Den är snabb också. Lite kryptiskt att det bästa jag hittat hittills även har en grafikprocessor i sig, men det kan jag leva med

Den har även massa annat onödigt krafs för min del, men den är fortfarande hyfsat billig och snabb. Men man lär klara sig på ett 2 lagers kort dessutom.
Sen var IGLOO från Actel rätt intressant. Men jag behöver kolla närmare på det. Det var bra priser i vilket fall och snabbt. Däremot lär jag INTE använda blackfin som jag tidigare nämnt då den inte lever upp till mina krav. Sen hitta jag någon annan intressant krets som dock föll på att den verka svår att få tag på SH7216 från Renesas. Sen är jag lite förvånad att namnet Marvell inte kommit upp. De verkar rent allmänt vara en av de som levererar mest för pengarna just nu, men man behöver nog vara lite större spelare för att använda deras prylar kan man anta.
Så OMAP3503 kan vara lösningen, dock kommer jag se om jag kan hitta något bättre.