Vilken är den snabbaste microcontrollern

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Vilken är den snabbaste microcontrollern

Inlägg av Walle »

d49l skrev:Intelligensnivån på svaren börjar bli lägre märker jag.
Jag brukar försöka hålla mig från såna här svar på trådar, men i det här fallet hoppas jag att mitt tilltag ursäktas när moderatorerna går igenom tråden.

Nu till det jag vill ha sagt:

Du beter sig som en förbannad barnrumpa. Du kan inte ha mycket forumerfarenhet, det säger jag baserat på hur du uttrycker dig.

Du beter dig som en idiot, kort sagt.
d49l

Inlägg av d49l »

Till er som kommit för att lära och hjälpa till istället för att agera troll så kan jag väll berätta om vad jag hittills kommit fram till efter att ha letat en del själv.

Det mest intressanta hittills är...
OMAP3503

Det är en ARM cortex-A8 processor från Texas Instruments. Den behöver inga periferikretsar, och man kan använda GCC C compilator till den. Den är snabb också. Lite kryptiskt att det bästa jag hittat hittills även har en grafikprocessor i sig, men det kan jag leva med :-) Den har även massa annat onödigt krafs för min del, men den är fortfarande hyfsat billig och snabb. Men man lär klara sig på ett 2 lagers kort dessutom.

Sen var IGLOO från Actel rätt intressant. Men jag behöver kolla närmare på det. Det var bra priser i vilket fall och snabbt. Däremot lär jag INTE använda blackfin som jag tidigare nämnt då den inte lever upp till mina krav. Sen hitta jag någon annan intressant krets som dock föll på att den verka svår att få tag på SH7216 från Renesas. Sen är jag lite förvånad att namnet Marvell inte kommit upp. De verkar rent allmänt vara en av de som levererar mest för pengarna just nu, men man behöver nog vara lite större spelare för att använda deras prylar kan man anta.

Så OMAP3503 kan vara lösningen, dock kommer jag se om jag kan hitta något bättre.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den kräver externt programminne, läs Flash....
d49l

Inlägg av d49l »

Jo, jag trodde också det först, men det verkar inte så.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Läs om läs rätt, eller ge mig ett sidnummer till information som säger att du kan lagra någon som helst egen kod i den som sitter kvar efter ett strömavbrott.
Du behöver dessutom ha en extern power sequenser + klockgenereringskretsar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det verkar nog så att du behöver externt minne till den.
Men, det är en sak jag inte riktigt fattar, I din andra tråd klagade du på ett datablad om 1000 sidor (ST32), och att det var alldeles för mycket och krångligt att läsa igenom osv.
Här har du i vilket fall som helst ett datablad på närmare 4000 sidor + alla andra dokument, totalt troligen runt 10k sidor.
Hur skall du orka det?

Nästa fråga, den finns bara i BGA-kapsel, hur fixar du det med två kretskortlager.

Dessutom, $40:- från Digikey??
d49l

Inlägg av d49l »

Det går och få tag på kretsar i OMAP familjen till halva det priset du anger.

När du nämner den andra tråden så tänker du nog på STM32. Det var rätt svårt att komma in i det i och med att dokumentationen är extremt dålig och innehåller en massor av fel.

Däremot är STM32 enkl att använda när man vet hur man ställt in alla saker och använder standardbiblioteken. STM32 innehåller bl.a. DMA osv. som går att trigga på händelser, vilket är extremt kraftfullt. Personligen kommer jag använda STM32 kretsar igen, då man kan bygga extremt kompakta saker med dem. De är en av anledningarna till att jag sannolikt aldrig någonsin kommer använda en 8-bits kontroller igen, så till vida inte jag skulle använda en MCU i sot-23 kapsel.

Om man vill göra kretskorten enkla behöver man ta bort allt onödigt och välja rätt kretsar. Då kan du till exempel bygga en MP3 spelare på minde än 15x15 mm kretskortsyta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men du har ju inte svarat på mina frågor, hur gör du för att routa ett 2-lagerskort med en 500+pinnars BGA-kapsel, det skulle vara kul att veta .
STM32 innehåller bl.a. DMA osv. som går att trigga på händelser, vilket är extremt kraftfullt.
är väl rätt vanligt inom 32-bitars världen, inte speciellt unikt.

Visst kan man bygga små grejjor, och tror knappast att det finns nån konstruktör som använder "onödiga" saker, och jag tror alla professionella konstruktörer alltid väljer rätt kretsar.

Så vad är det du vill komma fram till?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> sodjan, får jag vädja till dig att sluta agera troll i alla trådar.

OK... Hjälpte det ?
d49l

Inlägg av d49l »

Ja du sodjan!

Man skulle nog kunna säga att de väckte alla trollen från helvetets dödsportar :-)
d49l

Inlägg av d49l »

TomasL skrev:Men du har ju inte svarat på mina frågor, hur gör du för att routa ett 2-lagerskort med en 500+pinnars BGA-kapsel, det skulle vara kul att veta .
Det är ganska omöjligt om man är tvungen att använda periferikretsar. Men det verkar ju ändå inte vara så med just den kretsen, jag blev lite lurad av denna artikeln ... http://www.linuxfordevices.com/c/a/News ... texA8-SoC/

Så då är det väll de där IGLOO kretsarna jag ska titta närmare på.
d49l

Inlägg av d49l »

Efter lite efterforskning verkar det som Renesas SH7216 är det snabbaste MCU som går att få tag på med flash inbyggt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hur är det med det där jordplanet du ville ha, varför ville du det?
d49l

Inlägg av d49l »

Ok! Jag har väll nu kommit fram till allt jag behövde ha reda på. I och med att det för tillfället sannolikt inte finns något snabbare än SH7216.

Det enda jag fick ut av det hela var väll ett enda svar som var vettigt, och vill därför passa på att tacka Swech för förslaget om ACTEL IGLOO. Utöver detta var det mest en massa påhopp från start till slut.

Det enda jag fick ut av det annars var väll mest som psykologiskt experiment och hur man får igång trollen för att skapa en meme. Det var ganska lärorikt att ta del av eran mobbningskultur och kan dessutom konstatera att ni verkar ha starka hierarkier här i forumet. Och att det verkar vara fritt fram att hacka på nybörjare. Påminner en del om kulturen kring Atari och Amiga och snacket om lamers på 80-talet.

Personligen är väll detta sista posten här i forumet. Kan inte se att jag ser något som helst nöje att fortsätta vara medlem här.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Personligen är väll detta sista posten här i forumet. Kan inte se att jag ser något som helst nöje att fortsätta vara medlem här.
Helt och hållet av egen förskyllan, skit in skit ut sas.
Skriv svar