Klona NetWare-server
Re: Klona NetWare-server
Om det enda viktiga är att ta backup och serva filer och MS-Win IPX/SPX/NCP stöd är instabilt. Så kan en FreeBSD (eller Linux) maskin med mars_nwe och NWFS support. Kan både kopiera filerna från existerande server utan att hänga sig, ta backup av dom (cdrecord etc), samt serva dom till nätverket med mars_nwe. Och man slipper lyfta på locket till servern.
Inga restriktioner på nätverkskort heller..
Uppgraderar man klienterna till MS-Win får man extrabagaget med intrångsskydd, virusskydd, tvångsuppdateringar, byte av OS med jämna mellanrum osv. Nuvarande DOS klienter verkar ju bara fungera.
Vill man migrera från DOS måste också den specialskrivna NC applikationen porteras. Och har man en lite kraftfullare dator så kanman lika gärna köra unix så man slipper virus och uppdaterings-ekorrehjulet.
Inga restriktioner på nätverkskort heller..
Uppgraderar man klienterna till MS-Win får man extrabagaget med intrångsskydd, virusskydd, tvångsuppdateringar, byte av OS med jämna mellanrum osv. Nuvarande DOS klienter verkar ju bara fungera.
Vill man migrera från DOS måste också den specialskrivna NC applikationen porteras. Och har man en lite kraftfullare dator så kanman lika gärna köra unix så man slipper virus och uppdaterings-ekorrehjulet.
Alltså, som jag har förstått det så fungerar allting tillfredställande och det känns onödigt att bryta ner det för att bygga upp något nytt när allt som egentligen behövs är att kontrollera om det befintliga reservdelslagret kan användas vid eventuella problem.
Och i det kanske det ingår att antingen dokumentera configurationen i netwareservern ordentligt eller klona den eller kanske migrera över till en nyinstallation av netware (eller emulator under tex linux/freebsd) och provköra (på reservhårdvara).
Och i det kanske det ingår att antingen dokumentera configurationen i netwareservern ordentligt eller klona den eller kanske migrera över till en nyinstallation av netware (eller emulator under tex linux/freebsd) och provköra (på reservhårdvara).
För att klona den gamla maskinen är det absolut enklast att plocka ur en av diskarna, koppla med en usb-adapter till en windowsdator med ghost installerat och gör en image som du sparar på disken i denna dator.
Sen kan du sätta tillbaka disken i novellservern igen och ansluta en ny disk till windowsburken som du lägger in din image på.
Jag hade dock satsat på lösningen med någon nas och ethernet. Det är ganska enkelt att testa utan några investeringar:
[*]Installera dos och cnc-programvaran på en av dina reservmaskiner.
[*]Installera Microsoft NFS Server på din windowsmaskin
[*]Prova med någon av de dos-klienter för NFS NFS2 eller Samba (windows inbyggda fildelning) som finns att hitta. Några är gratis, några använder mindre än 4kB minne.
När du fått en NFS eller Samba-klient att fungera på en dator med CNC-programvaran kan du köpa vilken NAS som helst och ansluta, denna går sedan köra automatisk backup på över nätet.
Sen kan du sätta tillbaka disken i novellservern igen och ansluta en ny disk till windowsburken som du lägger in din image på.
Jag hade dock satsat på lösningen med någon nas och ethernet. Det är ganska enkelt att testa utan några investeringar:
[*]Installera dos och cnc-programvaran på en av dina reservmaskiner.
[*]Installera Microsoft NFS Server på din windowsmaskin
[*]Prova med någon av de dos-klienter för NFS NFS2 eller Samba (windows inbyggda fildelning) som finns att hitta. Några är gratis, några använder mindre än 4kB minne.
När du fått en NFS eller Samba-klient att fungera på en dator med CNC-programvaran kan du köpa vilken NAS som helst och ansluta, denna går sedan köra automatisk backup på över nätet.
Nu var det många bud.
Sodjan: Då är vi i alla fall överens om att en Fileserver och nätverk av något slag, är en vettig lösning.
Det du föreslår är ju egentligen bara en modernare variant av mitt befintliga.
Om vi ska spalta upp någon ordningsföljd på nästkommande åtgärder, så tycker jag att nästa steg nu blir, (när data redan finns på backup), att försöka få till en image utav NW-serverns ena disk. Oavsett vad den slutgiltiga lösningen blir.
Jag tycker Mrfrenzy's förslag att plocka ur en disk låter vettigt. Det borde vara ett mindre ingrepp i servern än att försöka installera en CD-brännare.
Däremot förstår jag inte varför jag ska ansluta via USB-adapter. Är det inte bara att plugga i disken i en IDE-kabel?
Frågan är, kan jag köra servern på en disk, utan att behöva ändra några inställningar?
Det hade varit önskvärt, så man slipper allt för stor tidspress medan man utför kloningen.
Sodjan: Då är vi i alla fall överens om att en Fileserver och nätverk av något slag, är en vettig lösning.
Det du föreslår är ju egentligen bara en modernare variant av mitt befintliga.
Om vi ska spalta upp någon ordningsföljd på nästkommande åtgärder, så tycker jag att nästa steg nu blir, (när data redan finns på backup), att försöka få till en image utav NW-serverns ena disk. Oavsett vad den slutgiltiga lösningen blir.
Jag tycker Mrfrenzy's förslag att plocka ur en disk låter vettigt. Det borde vara ett mindre ingrepp i servern än att försöka installera en CD-brännare.
Däremot förstår jag inte varför jag ska ansluta via USB-adapter. Är det inte bara att plugga i disken i en IDE-kabel?
Frågan är, kan jag köra servern på en disk, utan att behöva ändra några inställningar?
Det hade varit önskvärt, så man slipper allt för stor tidspress medan man utför kloningen.
En usb-adapter föreslog jag bara för det är mindre risk att göra fel och smidigare, kopplar du in en disk via pata-kabel kan ju systemet få för sig att boota från det osv.
Med usb-adaptern kopplar du in disken när datorn är igång och du ser direkt när disken installeras.
Göra en image tar max 20 minuter, så det behöver inte vara någon tidspress.
Med usb-adaptern kopplar du in disken när datorn är igång och du ser direkt när disken installeras.
Göra en image tar max 20 minuter, så det behöver inte vara någon tidspress.
MS TCPIP klient för DOS har nog inte utvecklats så mycket sedan mitten av 90-talet men jag hade lite tur och hittade en gammal backup av dåvarande installationsfloppies + en DOS systemdiskett + AMD drivare för det virtuella nätverket och tog upp det i VMWare, så här ser det ut med allt nätverkeri laddat:Johanb skrev:sodjan: Ja men klienterna är DOS-maskiner och ingen vet om programvaran lirar under något annat med timing och portar mm. Sist jag kollade var IP-stödet i DOS riktigt uselt (microsoft client) och sög enorma mängder minne (värdefullt konventionellt minne) jämfört med netwares lilla smidiga klient, men det kanske har ändrat sig nu?
Memory Type Total = Used + Free
---------------- ------- ------- -------
Conventional 638K 211K 427K
Upper 111K 46K 65K
Reserved 0K 0K 0K
Extended (XMS) 14,161K 298K 13,863K
---------------- ------- ------- -------
Total memory 14,910K 555K 14,355K
Total under 1 MB 749K 257K 492K
Largest executable program size 427K (437,424 bytes)
Largest free upper memory block 26K (26,144 bytes)
MS-DOS is resident in the high memory area.
Att IPX/SPX drog mindre minne var väl inte konstigt då det är ett mycket simplare protokoll än IP men numera har även Novell sagt att det är IP som gäller framöver, hur deras DOS-klienter ser ut idag vet jag inte.
Detta är det absolut bästa förslaget hittills!sodjan skrev: Det låter i så fall som att du skulle klara dig med t.ex en av Netgears (eller liknande
hamma-NAS burkar. Betydligt enklare att underhålla och du har en komplett burk
med RAID och allt "out-of-the-box". T.ex: http://www.dustin.se/pd_5010204894.aspx
Vill man behålla det av nostalgiska nät så sätt bryggburken emellan och bygg på TP-nätet allteftersom enheterna byts ut.sodjan skrev:Släng ut Thin-net nätet och kör med vanligt TP-nät eller trådlöst.
Det där låter bra. Jag har ingen USB-adapter, så det får bli att boota med IDE-kabeln i.
Som jag nämnt tidigare så är min Win2000-dator inte riktigt frisk i hårdvaran. Så detta bör åtgärdas före.
Jag har skaffat en Fuji-P4 för ersätta den med. Tyvärr är den en modell med väldigt slimmad låda. Min nuvarande är en stor-tower med gott om plats.
Kan jag flytta över Fujins moderkort till min nuvarande?
Är skruvhål och nätaggregat standard?
Som jag nämnt tidigare så är min Win2000-dator inte riktigt frisk i hårdvaran. Så detta bör åtgärdas före.
Jag har skaffat en Fuji-P4 för ersätta den med. Tyvärr är den en modell med väldigt slimmad låda. Min nuvarande är en stor-tower med gott om plats.
Kan jag flytta över Fujins moderkort till min nuvarande?
Swesysmgr:
#Detta är det absolut bästa förslaget hittills!#
Visst är det en tilltalande idé.
#Vill man behålla det av nostalgiska nät så sätt bryggburken emellan och bygg på TP-nätet allteftersom enheterna byts ut.#
Jag tänkte den tanken igår. Helt enkelt ha hela koaxnätet på en anslutning på en hub.
Det är inte av nostalgiska skäl jag vill behålla dom gamla grejerna. Tanken här från början var inte att bygga upp ett nytt system, utan att finslipa det gamla lite. Kom ihåg, jag är inte på något sätt missnöjd med gamla.
Oavsett hur det blir, ska det tas en ghost på NW-disken.
"bryggburk", visste inte att dom hette så.
#Detta är det absolut bästa förslaget hittills!#
Visst är det en tilltalande idé.
#Vill man behålla det av nostalgiska nät så sätt bryggburken emellan och bygg på TP-nätet allteftersom enheterna byts ut.#
Jag tänkte den tanken igår. Helt enkelt ha hela koaxnätet på en anslutning på en hub.
Det är inte av nostalgiska skäl jag vill behålla dom gamla grejerna. Tanken här från början var inte att bygga upp ett nytt system, utan att finslipa det gamla lite. Kom ihåg, jag är inte på något sätt missnöjd med gamla.
Oavsett hur det blir, ska det tas en ghost på NW-disken.
"bryggburk", visste inte att dom hette så.
Har rotat lite i gömmorna nu.
Var helt säker på att jag hade en hub med ett BNC på. (Det är jag fortfarande men jag hittar den inte).
Däremot hittade jag en gammal 3COM LinkBuilder FMSII http://support.3com.com/infodeli/tools/ ... 671aug.pdf
och en AUI Tranciever http://www.dealtime.com/xPF-Digi-MIL-05T som man kan koppla till HUB'en.
Dessa två ihop borde göra så att du kan koppla in ditt gamla nät och med tiden bygga vidare på TP i framtiden.
Kan detta vara intressant ?
p.s
Huben har även ett fiber-inteface så du kan ta anläggningen in rymdåldern
Skämt åsidå så sitter det ett multimode fiber på om du någon gång behöver köra längre sträckor.
d.s
Var helt säker på att jag hade en hub med ett BNC på. (Det är jag fortfarande men jag hittar den inte).
Däremot hittade jag en gammal 3COM LinkBuilder FMSII http://support.3com.com/infodeli/tools/ ... 671aug.pdf
och en AUI Tranciever http://www.dealtime.com/xPF-Digi-MIL-05T som man kan koppla till HUB'en.
Dessa två ihop borde göra så att du kan koppla in ditt gamla nät och med tiden bygga vidare på TP i framtiden.
Kan detta vara intressant ?
p.s
Huben har även ett fiber-inteface så du kan ta anläggningen in rymdåldern

Skämt åsidå så sitter det ett multimode fiber på om du någon gång behöver köra längre sträckor.
d.s
Kolla storlekarna på moderkorten, är Fujitsun Mini-ATX så behövber monteringsplåten i den stora lådan ha hål för distanserna motsvarande Mini-ATX (eller någon som orkar borra)säter skrev: Kan jag flytta över Fujins moderkort till min nuvarande?
Strömkontakterna för P4 borde vara en stor med 20 pinnar och en mindre med 4 pinnar och gula/svarta kablar, det har alla någorlunda nya nätagg. Om inte så finns adaptrar för ~50:-
Jag antar att det är för optimistiskt att tro att det ska gå att byta moderkort utan att installera om Windows?
Eller går det att dra igång med nuvarande hårddisk, och byta drivrutiner i efterhand?
Eller går det att dra igång med nuvarande hårddisk, och byta drivrutiner i efterhand?
Det går väl iblöand att få igång det i felsäkert läge men det kommer att ta mer tid att plocka bort alla felaktiga drivrutiner och peta in nya än att låta installationsprogrammet göra någorlunda rätt från början.
Skall du köra maskinen ett tag så försök åtminstone ladda ner färska versioner av grafik- och chipsetdrivrutiner och uppdatera dem, de som följer med på skivan är oftast flera år gamla. Går du via Fujitsus hemsida och modellbeteckningen på datorn som moderkortet tillhörde bör du kunna hitta någorlunda nya versioner snabbt och samlat.
Du kan inte ta med hårddisken från samma dator du plockar moderkortet ifrån om Windowsinstallationen är ett problem?
Skall du köra maskinen ett tag så försök åtminstone ladda ner färska versioner av grafik- och chipsetdrivrutiner och uppdatera dem, de som följer med på skivan är oftast flera år gamla. Går du via Fujitsus hemsida och modellbeteckningen på datorn som moderkortet tillhörde bör du kunna hitta någorlunda nya versioner snabbt och samlat.
Du kan inte ta med hårddisken från samma dator du plockar moderkortet ifrån om Windowsinstallationen är ett problem?
#Du kan inte ta med hårddisken från samma dator du plockar moderkortet ifrån om Windowsinstallationen är ett problem?#
Jag har köpt datorerna från en skola, och dom påstod att dom var rensade från Windows. Någon slags regel dom har.
Nej, det får bli att tanka hem drivrutiner, och installera nytt Windows.
Jag kör på med den lilla original-lådan. Slipper jag ta nuvarande dator ur drift.
Jag ska kolla vilken modell det är på dom.
Jag har köpt datorerna från en skola, och dom påstod att dom var rensade från Windows. Någon slags regel dom har.
Nej, det får bli att tanka hem drivrutiner, och installera nytt Windows.
Jag kör på med den lilla original-lådan. Slipper jag ta nuvarande dator ur drift.
Jag ska kolla vilken modell det är på dom.
Fan, att tanka hem drivrutiner till Fujitsu'n, det var inte lätt.
Jag har spec'at Serienr och Produktnr på datorn samt operativsystem.
Det finns ju så många att välja på.
Fujitsu Siemens Computers
SerialNo: YBFC215073
Produkt: SCENIC E600, i865G
http://se.fujitsu.com/support/downloads.html
Jag har spec'at Serienr och Produktnr på datorn samt operativsystem.
Det finns ju så många att välja på.
Fujitsu Siemens Computers
SerialNo: YBFC215073
Produkt: SCENIC E600, i865G
http://se.fujitsu.com/support/downloads.html