Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Inlägg av säter »

ds77:
Nu tror jag att max hårdhet på härdat kolstål (eller kromstål) jämfört med härdat HSS, är marginell i skillnad.
Skulle vara intressant att höra av henry, vad det är för härdat stål som ska vara mycket hårdare.
Kolstålsborrar övergav man väl på 50-talet.
Men det är rätt som du säger, att varmhårdheten är största skillnaden.

ondisc:
Det där med en pålödd flisa på hårmetall är det vanliga på cbn-skär också, men jag tror inte det var det henry syftade på.

En avgörande skillnad mellan HSS och hårdmetall, för hobby bruk, är att HSS är mycket segare och kan tåla mer stryk utan att brytas sönder. Tack vare det kan även mycket större spånvinkel användas, vilket gör att det skär väldigt lätt. Det är viktigt när man har veka maskiner som lätt vill vibrera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är vanligt HSS normalt härdat? Trodde jag inte, HSS klarar ju rätt höga temperaturer utan att bli svagare som ju inte är fallet med vanligt härdat stål som avhärdas. Härdat HSS har jag inte hört om direkt men det kan i så fall mycket väl vara hårdare än vanligt härdat stål då HSS kan innehålla höga halter av volfram som är just hårdare än härdat stål så vitt jag vet. Är det härdat HSS och vanligt härdat kolstål kan jag mycket väl tänka mig att HSS kan tom vara starkare än härdat kolstål eller väldigt nära.

Mellan härdat HSS och hårdmetall är jag dock helt säker på att hårdmetall klarar mer och även vid högre hastighet utan att slitas annars har jag fått en helt fel uppfattning om HSS.
hh

Inlägg av hh »

HSS brukar man för hemmabruk köpa härdat, eftersom värmebehandlingen inte är helt enkel. Verktygen slipas sedan till rätt form. En av fördelarna med snabbstål är att det klarar höga temperaturer, om jag kommer rätt i håg ordentligt över 500 grader utan att det blir problem.
det kan nog hända att det går att hörda kolstål till liknande hårdheter, men för att det skall vara användbart skall man ju anlöpa också...

Om man skall bearbeta och sedan själv härda brukar man väl använda något verktygsstål? Lägre hårdhet och sämre temperaturtålighet, anlöpning redan efter 300 grader?

För små svarvar skulle jag nog rekommendera att i första hand köra med snabbstål. Det finns nog hårdmetallverktyg som lär fungera, men i allmänhet krävs det kraft och stabilitet. Man brukar ju också ha en mycket liten radie på verktygen - mindre metall avverkas, men man får en betydligt bättre yta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Henry:
#Är vanligt HSS normalt härdat?#
Jo, det är härdat. Så länge vi pratar om skärande verktyg. T.ex. en borr, pinnfräs eller sparskär, samtliga är härdade.
Det finns även i ohärdat utförande, men då är det råmaterial för verktystillverkning.

Skillnaden mella HSS och hårdmetall är som du beskriver.

Ang. belagda hårdmetallskär, anser jag det knappast värt priset att använda dem för hobbybruk.
Det är sällan man lyckas slita ut ett skär, utan oftast går nån flisa ur eller liknande.
För den typen av skador är belagda skär inte ett dugg bättre än obelagda. Bara dyrare.
Satsa på obelagda plattor i nån seg hårdmetallsort.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det finns även i ohärdat utförande, men då är det råmaterial för verktystillverkning.

Ok då hade man lärt sig något nytt. Det var då mer sådant råmaterial jag hade i åtanke för jag tänker att om man själv bearbetar ett härdat HSS om man glömmer att kyla så bör ju härdningen försvinna eller i alla fall bli ordentligt försvagad?
ds77

Inlägg av ds77 »

HSS är nog svårt att själv härda på ett bra sätt, att helt ta bort härdningen är förmodligen svårt också om man inte har tillgång till ugn med temperaturautomatik. Det finns ju också flera legeringar som kallas för HSS så det finns säkert en hel del skillnader. Det går ju att få tag på hårdmetallskär billigt på ebay och liknande så priset behöver kanske inte avskräcka även om man kanske inte utnyttjar potentialen fullt ut på en mindre svarv..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#jag tänker att om man själv bearbetar ett härdat HSS om man glömmer att kyla så bör ju härdningen försvinna#
Man hör en del säga det. Själv har dock aldrig klarat av att "löpa ut" ett snabbstålsverktyg fast man försökt.
Det beror på att stålet tar härdning redan med kylning i luft.
Så att man inte får överhetta vid slipning är nog mest skitsnack.
hh

Inlägg av hh »

Problemet är bara att hitta plattor och hållare med sådan geometri som passar en mindre svarv, se Säters inlägg tidigare.

Det verkar behändigt att bara behöva vända skäret när man har klantat sig (för det är så det brukar gå), men faktum är att det inte är så svårt att slipa sina egna svarvstål.

Som det brukar stå i gamla engelska böcker; även om optimal skärhastighet, matning och geometri på verktyget är viktigt i produktionsmiljö så kan amatören tillåta sig att kompromissa och trots det nå tillfredsställande resultat.

Jag brukar ha en kopp vatten när jag slipar stålen. När det börjar kännas varmt om fingrarna är det dags för kylning, men jag vet att det finns det som tycker att det inte är bra med kylchocken.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ang. stålhållare och plattor till små svarvar, tror jag det skulle funka utmärkt med dom som är avsedda för längdsvarvar och liknande.
Dessa hållare har små skaft, små plattor med skarp geometri.
Dom här stålen brukar benämnas "swiss-type" och liknande.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Om ni är snabba och har tur finns det en Blomqvist här:

http://www.ps.nu/auktion/objekt/?oid=1814

Jus nu 5000:- + moms

Christer
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

+ Inropsavgift: 1 000 kr exkl moms
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Liket gick för 8300 ++
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det hade inte jag gett för det ens om jag haft pengarna, om lager, stänger och liknande hade varit på topp så kanske men det tvivlar jag nog starkt på för den ser ut att ha några år på nacken.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Mycket möjligt, fast jag skulle ändå inte vara förvånad om den var i bättre skick än vissa Kina-svarvar....
Skriv svar