Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av Eelector »

Tar rökmaskinen med sig luft med rökvätskan _in_ i förångardelen av maskinen?
Annars är det väl bara förbrukad volym rökvätska och temperatur i mynningen på rökaggregatet som behöver mätas?
Det är ju bara vätskan som har värmts. Sedan blandas den förångade vätskan ut med 3-400L 20-gradig luft /minut som bidrar till att sänka temperaturen. Varför inte börja med att underkyla denna luft, innan röken ens blandas i den? Då borde det inte bli lika mycket kylpaket i rökvätskans väg som det kan kondenseras mot.

Kanske har missuppfattat det hela.. :)

Edit: never mind, detta hade redan diskuterats.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så... hur kyler man då röken på ett sätt så att det är dels enkelt att använda en hackad AC, dels får ner vettiga temperaturer och dels får igenom så mycket rök som möjligt...?

Låter ju som att man kommer bli tvungen att plocka bort all automatik och ställa förångaren manuellt, eller behöver man bygga en egen styrning till den för att den ska fungera?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Provade på min gamla mobila AC genom att täcka för evaporatorns yta med gladpack för att förhindra luftströmmen - innan dess hade jag stoppa in en tempsensor mellan dess lamellerna en bit in. - att stänga av fläkten är tyvärr lite för stor histora att göra vid denna snabbkoll...

1. även om man tycker att man täckt för allt så är det svårt att göra det helt tillstängt - men luftflöde är kanske 20-del av vad det var tidigare - dvs 10-tal m^3 per timme. - och viss flöde måste man ha om det skall vara någon mening med att kyla rök.

2. trots att det är mycket reducerad luftflöde mot normaldrift så har inte evaporatorn blivit kallare än -5 grader C i kav lugn där sensorn sitter - vilket indikerar att kapaciteten har gått från ca 2 kW kylverkan till kanske bara 200 Watt kylverkan då luften som trots allt kommer ut inte är överdrivet kallt (ca 14 grader) dvs. det mesta av luften har hittat andra vägar än genom evaporatorn till fläkten.

3. skall man -10 grader kall luft så måste evaporatorn vara betydlig kallare än -10 grader, kanske mer än -15 grader C beroende på luftflöde och längd av kylsträcka.

4: kommer ihåg dom gamla 'fönsterskakarna' och andra AC med R12 -fyllning - dessa kunde minsann frosta igen evaporatorn ordentligt på ganska kort tid utan att behöva minska luftflödet för lägre temp. och uppenbarligen gick mycket kallare än dagens modernare AC med R407C eller R410A-fyllning.

---

Slutsats: en Hackad modern AC ger förmodligen inte bättre kylverkan än att blåsa röken genom en hög med smältande isbitar - med andra ord mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det lät ju inte så positivt... hade hoppats på att det skulle bli bra mycket kallare...

Skulle vara intressant att se hur låga temperaturer man får med hackad termostat på en modern variant... men det låter som att det är lite mer jobb än så involverat för att få det riktigt kallt...
xxargs

Inlägg av xxargs »

man behöver inte hacka så mycket - AC av den här typen är av ON/OFF-typ och termostaten mäter rumstemperatur, inte temperaturen på själva kylelementet - vill du ha kallar så får du minska luftflödet - dock tappar AC orken väldigt fort när tempen går under en viss nivå.

Skall man ned till -15 grader så är det annan dimensionering på kapillärrör, kompressor med större displacement om man inte använder högtryckgas (R410A) och förmodligen annan fyllningsmängd, kort sagt en helt annan optimering än för AC med optimum för ca +10-15 grader luft och så stor mängd som möjligt för given energikostnad.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Går det att få till relativt bra bara genom en gasomfyllning eller krävs det en halv mekanisk ombyggnad av systemet?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är nog TomasL bäst skickad på att svara, men jag gissar på en annan kapillärrörlängd alternativ en termostatisk expansionsventil, annan gasblandning och justera mängden med hänsyn till använda kompressor - evaporatorn och kondensorn kan nog användas som de är. skall man betala timpris för det jobbet så kommer det att bli väldigt dyrt då det förmodligen finns en del labbande och optimeringsjobb även för en duktig kyltekniker. - något som görs normalt en gång i utvecklingslabb och därefter upprepas i tiotusentals kyl/frys med 'kylteknikerns recept' i botten.

kan man få en kyltekniker att engagera i detta av pur intresse/annorlunda och intressant utmaning utan att räkna sin egen tid så är läget förstås helt annorlunda... och (oftast) han vill nog säkert göra om evaporatorn för längre värmeväxlarsträckor för luften också...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen hade jag absolut använt kompressorn, det brukar ju normalt vara scrollkompressorer i dessa som har en ordentligt pumpkapacitet i förhållande till sin storlek och tar rätt lite plats med.

Kollade precis upp AC:n jag har och med fläkten till förångaren avstängd och kompressorn satt så den gick konstant så blev röret precis där kapilärröret är fastkopplat till förångaren -16 efter några minuter, förångaren i sig någon grad varmare. Minsta lilla fart på fläkten och temperaturen steg rätt snabbt i princip oavsett hur liten fart det var. Vid normal gång var utgående luft +12 grader och temperaturen precis där kapilärröret var anslutet +7.

Som sagt vill du göra någon förändring så är det nog att du själv gör det såvida du inte har en hel del extra i lädret för det kommer att kosta en hel del om du säger till en kyltekniker att du vill ha detta system att göra si och så och låta denne göra om allt för detta detta. Det är mycket jobb med det och det kostar. Att tömma systemet på gas först är däremot förstås att göra på en auktoriserad firma om de ens vill göra detta men det vill de väl om inte annars så för kanske någon mindre summa.

Såg att det var två kapillärrör i den här det ena var ca 1.5 dm längre. Intressant sätt att ordna för olika belastningar, inte det mest effektiva kanske men det fungerar. Att ändra längd och kanske även storlek på rörens innerdiameter ger högre eller lägre temp pga att man ökar kyleffekten men hur långt och vilken dimension har jag inte den blekaste om.
xxargs

Inlägg av xxargs »

största problemet med att gå ifrån typ +7 grader till -16 med befintlig köldmedel och kompressor är att gastrycket sjunker så mycket på sugsidan pga. kölden att det kanske bara producerar 1/4-del så mycket flytande köldmedel per kolvslag - och då har den befintliga kapillärröret alldeles för hög kapacitet för det jobbet och det suger torrt på kondensorsidan och får gasgenomslag (fanns ett namn för det som jag inte kommer ihåg) och kapaciteten sjunker drastiskt till nära obefintligt. Det här 'stupet' effektivitetsmässigt när det blir kallare märks väldigt väl på just AC-enheter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var bara för att visa vad tempen låg på ingenting annat, det går givetvis inte att använda den på detta vis för så fort det blir lite belastning så kommer tempen att höjas radiakalt. Att man inte skall använda samma köldmedel som är i är förstås inte det bästa om det skall gå lågt ner i temp.
xxargs

Inlägg av xxargs »

[is-maskiner]

och ingen har en tänkt tanken på att prova med infryst koncentrerad saltlake - i mina ögon är det en viss skillnad mellan 0 grader is och -18 grader kall is om man vill ha tung kall luft/rök...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

infryst saltblandning har diskuterats tidigare. Anledningen till allt snack om kylare, kompressorer och andra doningar är ju att man vill undgå allt plask och istället ha en maskin som liksom bara är att köra igång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo men jag tror xxargs refererade till alla mina länkar om isbaserade kylare och att jag inte har hittat någon som använder något annat än ren vattenis eller torris...

En kompressorbaserad vore ju absolut smidigast då man får en tid från förråd-stående till användbar som kanske är en timme i stället för två-tre dygns frysande av saltlake... även om saltlakeis är ett ypperligt köldmagasin...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

att jag inte har hittat någon som använder något annat än ren vattenis eller torris.

Det jag tittade på i länkarna så var de som använde torris, is, saltlake osv inga kommersiella produkter utan hemmabyggen då det är enkelt att få rök på detta vis och den vanliga Svensson inte har kunskaper för att göra ett komplett kompressor bygge för detta. De där andra ger rök men inte lika mycket som ett kompressorstystem skulle jag tro. Tror uteslutande vanligt förkommande sådana här extremrökmaskiner använder sig av kompressor system.
Skriv svar