Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Vad är skillnaden på två och fyr fas stegmotor?
30 nm motorerna vi har pris på är bara på två faser men kan även fås i fyra, är det bättre?
30 nm motorerna vi har pris på är bara på två faser men kan även fås i fyra, är det bättre?
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Jag vart även erbjuden 6.5 amp 30 nm eller 5.5 amp 30 nm motorer, förstår inte hur de går ihop, kanske bättre med 5.5 amp om drivsteget ger 5.57 rms amp och 7.5 peak?
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
En två-fas motor kan endast köras bibolärt medan en 4-fas motor kan kopplas unipolärt eller bioplärt med lindningarna antingen i serie eller parallelt - mer flexibelt helt enkelt.
En motors hållmoment avgörs av hur många varv koppartråd som lindningarna utgörs av samt strömmen genom dom (plus magnetmaterial etc men det hör inte hit just nu). Genom att bygga upp lindningarna med fler varv kan man få samma magnetiska kraft med en lägre ström. Så 10A genom en lidning med 100varv ger samma hållmoment som 1A genom en lindning med 1000varv - i princip.
Men det finns en baksida också - ju fler varv man har desto högre blir induktansen vilket i sin tur gör att det krävs högre spänning för att uppnå en viss hastighet. Man kan inte få allt.... Det bästa är att titta på motorns momentkurva, den brukar vara specificerad vid några olika spänningar - i ditt fall med stegmotorer på 30Nm gissar jag att du behöver upp på ett par hundra volt i matningspänning för att få upp dom i någon rimlig hastighet.
Det kan vara värt att titta på en motor med lägre hållmoment och jämföra momentkurvorna, det är mycket möjligt att du, genom att justera utväxlingsförhållandet mellan motor och skruv, kan få bättre prestanda med en "mindre" motor.
/Henrik.
En motors hållmoment avgörs av hur många varv koppartråd som lindningarna utgörs av samt strömmen genom dom (plus magnetmaterial etc men det hör inte hit just nu). Genom att bygga upp lindningarna med fler varv kan man få samma magnetiska kraft med en lägre ström. Så 10A genom en lidning med 100varv ger samma hållmoment som 1A genom en lindning med 1000varv - i princip.
Men det finns en baksida också - ju fler varv man har desto högre blir induktansen vilket i sin tur gör att det krävs högre spänning för att uppnå en viss hastighet. Man kan inte få allt.... Det bästa är att titta på motorns momentkurva, den brukar vara specificerad vid några olika spänningar - i ditt fall med stegmotorer på 30Nm gissar jag att du behöver upp på ett par hundra volt i matningspänning för att få upp dom i någon rimlig hastighet.
Det kan vara värt att titta på en motor med lägre hållmoment och jämföra momentkurvorna, det är mycket möjligt att du, genom att justera utväxlingsförhållandet mellan motor och skruv, kan få bättre prestanda med en "mindre" motor.
/Henrik.
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Tack H.O

Där är kurvan på motorn. Vi har 4-1 ut växling nu men ska nog gå upp till 3-1 om vi byter till 30 nm motorerna så dom slipper varva så mycket och gå från 800 pulser till 1600.
Mvh Terho / Daniel.


Där är kurvan på motorn. Vi har 4-1 ut växling nu men ska nog gå upp till 3-1 om vi byter till 30 nm motorerna så dom slipper varva så mycket och gå från 800 pulser till 1600.
Mvh Terho / Daniel.
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Vi kommer nog varva motorn max 700 rpm men vad är bäst för oss i det hära läget med drivstegen vi har tänkt oss? 6.5 eller 5.5 amp motorer?
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Ska försöka få någon data av Lee, dom har inte mycket data på sina prylar inte 

Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Inge svar av Lee än.... Antar dom inte har något datablad på 5.5 motorn
Frågade om dom testat 6.5 motorn på sina egna drivsteg men fick inge svar alls, bara att dom testat på 6.5 amp, tycker det är lite dåligt att dom inte kan ge mer exakt data på sina produkter! När man frågar verkar han mest prata runt frågorna det hela tiden.... Säkert en ekonom snubbe hahahaha.

Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Iofs kom på det nu.... Nåja hoppas han svarar efter den 25 eller var det den 28 dom slutade 

Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Han mailade inatt men men
Dear Terho Mukka,
Sorry for delay due to CNY holidays.
I have no this version datasheet in hands now. For 5.5A, the torque is same, just current, inductance & resistance are different.
Thanks & Best Regards!
Media Lee
2010-02-21
Frågan är hur man ska göra....
Tanken var med 5.5 amp motorn att det skulle passa drivsteget bättre då det levererar ca 5.5 rms amp och ca 7.5 peak amp.... Men frågan är om det blir någon skillnad om man använder 6.5 eller 5.5 amp motorn nu? Om man tänker på vad drivsteget ger ut i medelvärde så känns 5.5 amp motorn bättre än 6.5....
Förslag?
Mvh Terho.

Dear Terho Mukka,
Sorry for delay due to CNY holidays.
I have no this version datasheet in hands now. For 5.5A, the torque is same, just current, inductance & resistance are different.
Thanks & Best Regards!
Media Lee
2010-02-21
Frågan är hur man ska göra....

Tanken var med 5.5 amp motorn att det skulle passa drivsteget bättre då det levererar ca 5.5 rms amp och ca 7.5 peak amp.... Men frågan är om det blir någon skillnad om man använder 6.5 eller 5.5 amp motorn nu? Om man tänker på vad drivsteget ger ut i medelvärde så känns 5.5 amp motorn bättre än 6.5....
Förslag?
Mvh Terho.
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Ett tråkigt beslut har gjorts.... Danne ska lägga ner verkstaden och troligen skaffa en mindre så ryssen lär inte få plats så den ska börjas skrotas snart
Nåja de var ett kul projekt iaf
Mvh Terho.


Mvh Terho.
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Finns det ingen här som vill överta den för skrotpengarna?
- SVK Customs
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 4 februari 2011, 15:42:18
- Ort: Vinslöv
- Kontakt: