Köpa Elbil från Kina!
Jag har länge klurat på att bygga om en vanlig bil till elbil. Ska bygga mig ett större garage till nästa höst och hade tänkt påbörja projektet då.
Det här verkar ju dock som ett väldigt kul alternativ. 41kkr är ju ganska billigt för en bil inkl. batteri. Om det visar sig att man kan regga bilen på något sätt i Sverige och faktiskt får köra med den så är jag intresserad.
Det tar ju emot lite i nördgenen att köpa en färdig istället för att bygga men den här bilen verkar väldigt vettig.
Håll oss uppdaterade här i tråden.
Det här verkar ju dock som ett väldigt kul alternativ. 41kkr är ju ganska billigt för en bil inkl. batteri. Om det visar sig att man kan regga bilen på något sätt i Sverige och faktiskt får köra med den så är jag intresserad.
Det tar ju emot lite i nördgenen att köpa en färdig istället för att bygga men den här bilen verkar väldigt vettig.
Håll oss uppdaterade här i tråden.
Enligt den kunskap jag har måste jag nog tyvärr säga att ni inte skall hoppas för mycket på att få Kina-Elbilen godkänd i Sverige om den inte har ett Europagodkännande.
Chassi, belysning (E-märkta lampor), bromsar, EMC (elektromagnetisk strålning) mm. måste testas och många av testerna klarar de inte på Bilprovningen utan intygen måste fixas innan.
Möjligheten finns ju i och för sig att tillverkaren kan bistå med vissa.
Själv håller jag på med en konvertering av bensinbil till eldrift:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about609.html
Ett bra forum för den elbilsintresserade!
Chassi, belysning (E-märkta lampor), bromsar, EMC (elektromagnetisk strålning) mm. måste testas och många av testerna klarar de inte på Bilprovningen utan intygen måste fixas innan.
Möjligheten finns ju i och för sig att tillverkaren kan bistå med vissa.
Själv håller jag på med en konvertering av bensinbil till eldrift:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about609.html
Ett bra forum för den elbilsintresserade!
Info?
Hallå, äntligen första inlägget här.
Om ni fortfarande funderar på el-bilar från Kina, så har jag lite tid över ett tag framöver, och råkar bo i Guangzhou sen ett drygt år tillbaka och har lite kontakter på diverse fabriker.
Så jag kan nog ställa upp och göra lite efterforskningar och kanske ta lite bilder eller så.
Dom allra flesta tillverkarna här jobbar hårt för att få sina produkter typgodkända för Europamarknaden av naturliga skäl, så det borde finnas en del alternativ.
ang. frakt så kan ni räkna ungefär 1000 yuan i lastkostnad (850kr ungefär) och sen runt 75 dollar per kubikmeter. Detta gäller båt och brukar ta 25 dagar drygt hem till Sverige.
Om ni fortfarande funderar på el-bilar från Kina, så har jag lite tid över ett tag framöver, och råkar bo i Guangzhou sen ett drygt år tillbaka och har lite kontakter på diverse fabriker.
Så jag kan nog ställa upp och göra lite efterforskningar och kanske ta lite bilder eller så.
Dom allra flesta tillverkarna här jobbar hårt för att få sina produkter typgodkända för Europamarknaden av naturliga skäl, så det borde finnas en del alternativ.
ang. frakt så kan ni räkna ungefär 1000 yuan i lastkostnad (850kr ungefär) och sen runt 75 dollar per kubikmeter. Detta gäller båt och brukar ta 25 dagar drygt hem till Sverige.
Det låter ju jättebra MrMister! Om du har lust får du gärna höra efter med dina kontakter i området om dom känner till någon bil som ligger längre fram än andra vad gäller CE-märkning/godkännande inom EU.
Jag kan tänka mig att det finns en hel del olika modeller och tekniska lösningar som kan vara svårt att hita genom sökningar på nätet från Sverige.
Något som jag tror att många är nyfikna på är:
* Maxhastighet
* Hur långt den går på en laddning
* Laddtid
* Vikt (både på bil och maxlast)
* Effekt
* Max lutning på väg vid max lastvikt
* + en massa som jag inte har koll på...
Något som jag själv tycker skulle vara extra plus är om den har regenerativladdning vid inbromsning (företrädesvis genom att motorn sitter i hjulen och agerar broms). Lätta snabbladdade batterier är ju inte heller fel, men priset är ju en stark faktor i det hela.
/PeterH
Jag kan tänka mig att det finns en hel del olika modeller och tekniska lösningar som kan vara svårt att hita genom sökningar på nätet från Sverige.
Något som jag tror att många är nyfikna på är:
* Maxhastighet
* Hur långt den går på en laddning
* Laddtid
* Vikt (både på bil och maxlast)
* Effekt
* Max lutning på väg vid max lastvikt
* + en massa som jag inte har koll på...
Något som jag själv tycker skulle vara extra plus är om den har regenerativladdning vid inbromsning (företrädesvis genom att motorn sitter i hjulen och agerar broms). Lätta snabbladdade batterier är ju inte heller fel, men priset är ju en stark faktor i det hela.
/PeterH
Känner mig tvungen att kommentera detta som nämdes tidigare i tråden eftersom det inte riktigt stämmer.NiCd - Stora minneseffekter, kort livslängd, inneffektiva (tar ca 30% av energin under en laddningscykel
NiCd (saft nife) som bla. används av renault peugeot och citroen, även think har dessa. (tror iof. att think tittar på lion)
Minneseffekter nja. det existerar inte annat än på torra nicad.
Kort livslängd... vet inte det.... tex. saft mre100 klarar mer än 2000 cykler och det med 80% urladdning (vid 100% 300cykler enl. tillverkaren)
Såvitt jag vet finns det bara en batteri typ som slår detta (som bevisats praktiskt) och det är Zebra batteriet.
30% förlust vid laddning.
Jo 20-30% beroende på temp. det stämmer slutladdningsfasen tar en del.
Laddförluster får man räkna med nästan alla batterier som finns idag.
Vad gäller miljövänligt eller inte med batterier som innehåller nickel, bly, lithium, så har tillverkarna skyldighet att återvinna... och det görs.
Hur miljövänlig el som framställs och förbrukas i sverige det får man väldigt ofta diskutera som elbils ägare, det räcker med att det ÄR miljöeffektivare med elbil även om man tar elen från ett kolkraftverk.
Sen en kommentar om regenerativladdning på kina bilen... det kan man nog vara rättsäker på, till och med elmopederna från kina har regen.(bara släppa gasen)
Eller menar du regen bromsning? eftersom du pratar om navmotorer
Tänkte både och, men i huvudsak vid bromsning... Ser fler fördelar om man använder motorerna som broms också; inga bromsok som krånglar och mindre vikt! Sen har jag läst att det kommer andra problem med väghåålning genom att montera motorerna i hjulen, men med en el-bil som ska gå i stan känns det inte lika kritiskt med väghållning som i högre hastigheter
En helt annan sak, det ska finnas en dansk kille som byggt en el-bil med topp-prestanda(?) Någon som vet mer, den skall enligt hörsägen göra 0-100 på 6 sek., ha motorerna i hjulen och gå drygt 8 mil på en laddning...
/PeterH

En helt annan sak, det ska finnas en dansk kille som byggt en el-bil med topp-prestanda(?) Någon som vet mer, den skall enligt hörsägen göra 0-100 på 6 sek., ha motorerna i hjulen och gå drygt 8 mil på en laddning...
/PeterH
Det kan det vara svårt att hantera all energi vid panikbromsning. både för batterier och motor (som ju bara var på 6,5 kw)
Nä du får nog nöja dig med en lite kraftigare motorbroms
På min clio electrique använder jag nästan aldrig dom vanliga bromsarna det är fullt tillräckligt med den rätt så kraftiga motorbromsen (kan iof vara jobbigt när det är halt)
Nä du får nog nöja dig med en lite kraftigare motorbroms
På min clio electrique använder jag nästan aldrig dom vanliga bromsarna det är fullt tillräckligt med den rätt så kraftiga motorbromsen (kan iof vara jobbigt när det är halt)
Jag har uppfattat det som att Volvos nya eldrivna C30 (som bara finns som prototyp än så länge) inte skulle ha några vanliga mekaniska bromsar utan bara regenerativ broms(?) Därav min önskan om att hitta något liknande...
Det finns ju risk att även mekaniska bromsar falerar, så med rätt tekniskt lösning borde också elektriska bromsar (läs motorbroms) kunna göras säkra. Ett mycket vanligt fel på mekaniska bromsar är att dom kärvar, då ofta på grund av att dom används *för lite*
/PeterH
Det finns ju risk att även mekaniska bromsar falerar, så med rätt tekniskt lösning borde också elektriska bromsar (läs motorbroms) kunna göras säkra. Ett mycket vanligt fel på mekaniska bromsar är att dom kärvar, då ofta på grund av att dom används *för lite*

/PeterH