mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nu har jag byggt om z-axeln lite för att kunna höja upp hela paketet och på så sätt få bättre frigång. Samtidigt bockade jag till lite annorlunda täcklåtar så att hela paketet i princip är damtätt, så när som på några millimeters springor här och där. Nu borde det inte blåsa in spån i kulmuttern och lagren.

Fräste först ut två distansplåtar för att förbättra z-rörelsen lite:

Bild

Bild

Snyggade till ändorna på profilen som inte var helt rakt sågade:

Bild

Fräste hål för kulmutterns bultar:

Bild

Färdig. Helt upp:

Bild

Helt ner. Slaglängden är nu 103 mm. Original var ~85 mm:

Bild

Rörelsen är nu också *mycket* jämnare än tidigare. z-paketet var nog halvdåligt hopmonterat vid fabriken. Ena vagnen glappade, skenorna plogade ~0.07 mm och var monterade på olika höjd, vilket ledde till att också kulskruven var sned och spännde mot ena sidan. Det enda precisionsinstrument jag hade var ett digitalt skjutmått men det räckte för att få ihop alltihopa igen.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Riktigt snyggt!

Är i Jakobstad över helgen nu så det hade varit kul att komma in och titta men typiskt nog är jag förkyld och ligger nerpackad i sängen... En annan gång. :cry:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det var ju tråkigt, lediga dagar och allt. Hoppas hälsan återvänder snart!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Testade fräsa ut några delar i plexiglas och var så nöjd med z-axeln och dammskydden att det inspirerade mig att ta itu med nästa förbättring. Gissa vad skivorna skall användas till:

Bild
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jaså ser man på, du har tänkt hålla dig på god fot med grannarna även i fortsättningen... :wink:

Ska bli intressant att se resultatet!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det var i allafall en riktig lillasyster, så det är så söta dom är :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

pcmper: Vilken förolämpning för henne! Hon e ju faktiskt STORASYSTER och det är nästan som att vara VUXEN!!! :wink:

Hopmontering på gång. Använder järnvinklar för att sätta ihop skivorna. Då blir det inga fula skruvhål på utsidan. Bakdelen är fast monterat i bordet. Båda sidor går att vika ut:

Bild

Fräser fönsterhålet. Besvärligt material att fräsa i. Brännde min fina långa 6mm fräs. Alltid på samma ställe i skivan börja det ryka:

Bild

Tak och framsida uppfällt:

Bild

Nedfällt med storasystern innuti:

Bild

Ja, det blev en stor pjäs det här. :)

Funderar vad jag skall klä väggarna med invändigt... vill ju att en del ljud skall absorberas inne i lådan, men inte samla åt sig så mycket damm.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hur skulle det vara med såna här:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83277

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hmmm... dom där ja. Finns under motorhuven på pappas båt. :) Tung som en våt madrass om jag minns rätt. Såg dom i en butik här i närheten. Får ta en runda och känna lite på dom.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Nej, de är inte alls tunga (så länge de är torra). Finns (åtminstone sist jag var där) vid Auto-Center, ca. 10mm tjocka och kanske 60mm*130mm eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hehe, kanske den var våt den jag höll i då. :)

Köpte en kvadratmeter av 10 mm tjocklek (svart gummiaktig ytbeläggning) från lokala Auto Center, fick 30% rabatt. Blir billigare än från Biltema om man beaktar frakten. Så nu har jag klätt de rörliga fram- och takskivorna och satt dit alla tätningslister. Provkört med kressen på fullt varv. Jag förväntade mig ingen extrem dämpning men jag är nöjd! Lådan är stor, och skivorna är bara 16 mm tjocka men det dämpar bra. Man kan utan problem prata med svag röst intill lådan. Nu behöver jag inte fräsa med dåligt samvete mera, med tanke på grannarna. Stänger jag dörren till mitt rum hörs fräsen bara svagt i bakgrunden.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Har pysslat en del med en tool sensor åt fräsen. I kväll bakade jag kretskortet. Det blev verkligen smått den här gången!

Bild

På kortet sitter en liten hjärna, en PIC10F222. Det här blir första projektet med en PIC.

Bild

Processorn programmerad och testad. Koden skriven i "C". Det fungerar! Lysdioden reagerar som den ska på input.

Bild

Fortsättning följer (med den mekaniska delen alltså)...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Sensor "lådan" tillverkas av plexiglas. Vilken fröjd att sitta (utan hörselskydd) och titta på när fräsen jobbar inne i boxen. Kompressorn tuffar på i sin egen ljuddämpningsbox vid sidan om. Dimkyler med vatten:

Bild

Botten, mellan och lock:

Bild

Genomskinliga plastskruvar:

Bild

Provmontering. Jag har ingen lämplig kabel så den går inte att färdigställa ännu. Principen borde framgå av bilden. Ett mynt trycks uppåt av en mjuk spiralfjäder. Myntet vilar i övre läget mot tre kontakpunkter (de tre trådarna). Fjädern och myntet är också jordad med en separat ledare underifrån. Så fort myntet trycks nedåt av frässtålet mister myntet kontakt med en eller flera kontaktpunkter, vilket processorn detekterar och sensorn ger ut en kort puls till CNC controllern som registrerar Z-positionen. Detta system *borde* get bra repeterbarhet och mycket hög noggrannhet. Jag använder en processor eftersom pulsen till min CNC controller måste se ut på ett visst sätt. Det fungerar inte med enbart en enkel brytande funktion.

Bild

Lysdioden satte jag dit så att jag ser att sensorn är tillkopplad. Man vill ju inte i misstag köra ner fräsen i sensorn om den inte är på. Förhoppningsvis ger lysdioden ett vackert rött sken i plexin. :)
charcoal

Inlägg av charcoal »

Vilket konstverk! Det är inte utan att man blir riktigt imponerad!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det är helt klart mycket proffsigt, och snyggt fräst plexibitarna :bravo:
Skriv svar