Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208
FredrikNestor skrev:Jo, jag vet att spänningen sjunker MASSOR vid belastning.
Igår körde jag genratorn i endast 800rpm med hjälp av en skruvdragare.
Obelastad fick jag 5 Volt, men när jag lät generatorn driva en bit kanthal/elementtråd så gick spänningen ner till 0.5V, men strömmen blev ca 3Amp. Men jag tror att varvtalet var lite för lågt för att kunna testa vad den går för, generatorn beter sig nog inte lika dant när man fått upp varvtalet till ca 5000rpm.
hmm - om generatorn gav 5 Volt vid 800 Varv så kommer den att ge 50 Volt vid 8000 Varv - och är helt klart svår att reglera på annat sätt än kortslutningsreglering om du skall behålla motorvarvtalet högt upp.
Att du bara mäter 0.5 Volt vid 3 ampere kan indikera att generatorn är i sin strömgräns och jobbar då som en strömgenerator - dvs. spänningen varierar med motståndsvärdet men strömmen är konstant tills motståndsvärdet är så högt att spänningen närmar sig 5 Volt och då först minskar i ditt fall - en generator fungerar _inte_ som ett batteri som kortsluts och ger så mycket ström som inre resistansen och spänning medger som man lätt kan tro, utan spänningen behålls högt tills strömmen når en viss gräns och utöver detta så faller spänningen med lägre resistans utan att strömmen ökar.
Maxströmmen bestäms av hur stark magneten är inne i generatorn samt lindningsvaravtal i rotorn och ett sätt att kolla (som du delvis redan gjort) är att helt enkelt kortsluta generator och mäta strömmen med en shunt eller tångamperemeter och se vad det blir när du varvar lite högre - säg 1500 varv eller så. - Det finns en viss risk att den inte ger så mycket mer än dina 3 ampere som du mätt upp redan hur mycket du än varvar. och det enda du kan göra för mer ström är att göra generatorns permanentmagneter starkare (och det går åt mera plåt i de magetiska polskona samt öka rotorns magnetiska area - mao. nära omöjligt) ) eller att linda om rotorn med färre varv ock tjockare tråd (och måste motsvarande varva upp mera för samma utspänning)
Det här problemet liknar problematiken på mopeder och MC generatorer (se trådar om detta här någonstans i forumet) - där man måste välja mellan mycket ström med få varv på spolarna i generatorn men måste hålla generatorn högt i varvtal innan användbar spänning - eller bra spänning redan på tomgång med många lindningsvarv men klen styrka på strömmen oavsett hur man varvar.
Och där man just reglerar spänningen genom att kortsluta generatorn när spänningen är tillräkligt högt då det är den effektivaste och energisnålaste reglermetoden (mycket liten spillvärme samt drar ingen moment från motorn i det läget) och utan behöva bygga grejor som tål 50 - 80 Volt på sin ingång, Den andra reglemetoden som främst hittas på cross-motorcycklar är zenerdiodreglering och bygger på att generatorn är så liten att den är till 80% är lasttad av ordinarie förbrukarna och zenerdioden bränner bort dom sista 20% av generatorn totala strömkapacitet.
---
Att hitta rätt generator kan visa sig vara ett större bekymmer än vad det såg ut som från början - det handlar inte bara om rätt effektklass, utan också rätt mix av antal lindningsvarv gentemot magnetiska fältstyrkan inne i generatorn samt tänkt arbetsvarvtal på motorn (om säg 5000 Varv) så innebär at generatorn bara skall 12-15 Volt vid detta varv om du skall få ut mesta möjliga ström av en given generatorstorlek och dess interna magnetstsyrka.
-
xxargs , tack för svaret! Nu har jag lärt mig massor av nytt.
Calle, motorn ska inte gåpå fast varvtal, som det ser ut nu i alla fall.
Men, skulle det vara så att jag får för hög spänning från generatorn, eller några andra problem, så kan det bli så att jag kör generatorn med fast varvtal, och sedan använder ett elektroniskt fartreglage, typ PWM, för att styra propellrarna.
Jag får testa hur det blir med generatorn, det kan hända att den ger alldeles för mycket spänning, och kanske för lite ström, vem vet. Men då är det bara att fixa en ny generator, eller att köpa två kugghjul och se till att generatarn går snabbare/långsammare. Det fixar sig, det bästa är att testa sig fram
Calle, motorn ska inte gåpå fast varvtal, som det ser ut nu i alla fall.
Men, skulle det vara så att jag får för hög spänning från generatorn, eller några andra problem, så kan det bli så att jag kör generatorn med fast varvtal, och sedan använder ett elektroniskt fartreglage, typ PWM, för att styra propellrarna.
Jag får testa hur det blir med generatorn, det kan hända att den ger alldeles för mycket spänning, och kanske för lite ström, vem vet. Men då är det bara att fixa en ny generator, eller att köpa två kugghjul och se till att generatarn går snabbare/långsammare. Det fixar sig, det bästa är att testa sig fram

"Jag har hört" att jetdrift är bränsleekonomist först om man paserar 45 knop, "bränsleekonomist och effekttivitet" bör vara samma sak. Dock finns det tillfällen som jetdrift har sin fördel, tex: när en sjöräddningsbåt skall in till en strand, eller när en en stritsbåt 90 skall stoppa på tre båtlängder från 35 knop.EEPROMdanne skrev:
Är jet drift effektivare än bara en propeller?
/gurra
edit: stavning
-
Enl. en undersökning i en båttidning för några år sedan, samt undersökningar från RR i Kristinehamn är tröskeln ca. 27 knop. för att det skall vara mer effektivt med vattenjet.
Ang. plocka person ur vattnet (PIW) gäller det att se upp med vattenjet. det är några liter per minut som forsar igenom. Speciellt när det gäller försvarets 90 båtar (Främst 90E och 90H) då dessa har en cetrifugalkoppling som slår till vid 800-1000 RPM.
Fråga gärna mer om sjöräddning och båtar
Ang. plocka person ur vattnet (PIW) gäller det att se upp med vattenjet. det är några liter per minut som forsar igenom. Speciellt när det gäller försvarets 90 båtar (Främst 90E och 90H) då dessa har en cetrifugalkoppling som slår till vid 800-1000 RPM.
Fråga gärna mer om sjöräddning och båtar

-
-
-