Montering av Lillsyrran
-
Jag har inte så mycket att fotografera ännu, har inga skruvar till att skruva ihop "henne". Jag har målat och donat, men sista tiden har det inte blivit så mycket tid över. Jag har hållt på att montera in utrustning i en ny taxibil, men den blev nästan klar idag, bara takskylten kvar och den har jag inte fått hem.
Men det kommer bilder när jag kan börja skruva ihop henne.
Men det kommer bilder när jag kan börja skruva ihop henne.
- Anahka1975
Det börjar närma sig provkörning. Men jag har några frågor.
Jag har en gammal AMD burk 800Mhz räcker den för provkörning eller måste Mach3 ha över 1Ghz? Funkar det att köra med laptop's?
Är det någon som har en enkel G-kod fil som funkar i demo läget på mach3? Nått simpelt att testa med kanske nån fyrkant, cirkel osv. så man kan torr köra och se att det funkar innan man sätter sig in i cad/cam djungeln (läs helvetet
)
Isf. maila mig på stockvagen(snabel A)bredband.net
Jag har en gammal AMD burk 800Mhz räcker den för provkörning eller måste Mach3 ha över 1Ghz? Funkar det att köra med laptop's?
Är det någon som har en enkel G-kod fil som funkar i demo läget på mach3? Nått simpelt att testa med kanske nån fyrkant, cirkel osv. så man kan torr köra och se att det funkar innan man sätter sig in i cad/cam djungeln (läs helvetet

Isf. maila mig på stockvagen(snabel A)bredband.net
- Anahka1975
-
- Anahka1975
Har precis fått lillsyrran att röra på sig
Iof. BARA x-axeln än så länge men fixar de andra i morrn. Har krånglat ihop en fräsdator hela kvällen och bråkat med Mach3. Fick tillslut skiten att röra på sig efter massa spring mellan kontoret i huset och garaget (måste fixa wlan kort till fräsdatorn). Lite frågor dök ju naturligtvis upp...
Hur fort kan man köra med stegmotorn? Jag har nu testat upp till 600mm/min utan problem men hur högt vågar man gå, finns det risk att man pajjar kortet?
Vad ska man ha för acceleration/ret.?
133steg/mm är väl rätt räknat eller har jag fått hjärnsläpp?
Ja får testa mer i morgon med alla axlar inkopplade. Fick föressten ställa på strömmen till motorn för det skulle orka röra på sig ligger på ca 3v ref spänning nu.
Märkte en annan sak, försök att ta en så rak gängstång som möjlit till x-axeln. Det blir lite vibrationer på så lång axel annars.
Bilder och ev. kanske en filmsnutt kommer i morgon om ni är snälla
Edit:meningsbyggnad

Iof. BARA x-axeln än så länge men fixar de andra i morrn. Har krånglat ihop en fräsdator hela kvällen och bråkat med Mach3. Fick tillslut skiten att röra på sig efter massa spring mellan kontoret i huset och garaget (måste fixa wlan kort till fräsdatorn). Lite frågor dök ju naturligtvis upp...
Hur fort kan man köra med stegmotorn? Jag har nu testat upp till 600mm/min utan problem men hur högt vågar man gå, finns det risk att man pajjar kortet?
Vad ska man ha för acceleration/ret.?
133steg/mm är väl rätt räknat eller har jag fått hjärnsläpp?
Ja får testa mer i morgon med alla axlar inkopplade. Fick föressten ställa på strömmen till motorn för det skulle orka röra på sig ligger på ca 3v ref spänning nu.
Märkte en annan sak, försök att ta en så rak gängstång som möjlit till x-axeln. Det blir lite vibrationer på så lång axel annars.
Bilder och ev. kanske en filmsnutt kommer i morgon om ni är snälla

Edit:meningsbyggnad
Hur fort du kan köra beror mycket på motorerna. Eftersom du inte har likadana som jag, så blir det svårt att gissa. Jag kör halvsteg och har satt till 2200mm/min och 200 i acceleration. Sen har jag 133.3333 steg/mm. Sätt Step Pulse & Dir Pulse till "1" också när du ändå håller på.
Tvivlar på att kortet går sönder om motorn stallar. Iaf om du inte har för hög spänning. Motorn går iaf inte sönder hur fort du än kör.
Jag tycker att 3V ref.spänning låter aldeles för mycket, speciellt till dina motorer, men...
Är du säker på att allt är i linje?
Du ska kunna snurra gängstången lätt med fingrarna när inget är inkopplat.
Det viktigaste är att gängstången snurrar lätt. Om traversen åker lite tungt är inte lika viktigt.
Det att du får vibrationer i gängstången kan bero på flera saker. Tex att den inte är helt rak som du säger (lägg den på en plan yta och rulla den fram å tillbaka, då ser du vart den är skev), att den avsvarvade änden inte är centrerad, slangklämmorna sitter med båda skruvarna på samma sida eller att slangbiten inte är rak. Kan kanske hjälpa om du sätter ett stödlager i traverssidan i motoränden.
Bilder och film måste vi se, annars kan vi inte hjälpa dig.
Tvivlar på att kortet går sönder om motorn stallar. Iaf om du inte har för hög spänning. Motorn går iaf inte sönder hur fort du än kör.
Jag tycker att 3V ref.spänning låter aldeles för mycket, speciellt till dina motorer, men...
Är du säker på att allt är i linje?
Du ska kunna snurra gängstången lätt med fingrarna när inget är inkopplat.
Det viktigaste är att gängstången snurrar lätt. Om traversen åker lite tungt är inte lika viktigt.
Det att du får vibrationer i gängstången kan bero på flera saker. Tex att den inte är helt rak som du säger (lägg den på en plan yta och rulla den fram å tillbaka, då ser du vart den är skev), att den avsvarvade änden inte är centrerad, slangklämmorna sitter med båda skruvarna på samma sida eller att slangbiten inte är rak. Kan kanske hjälpa om du sätter ett stödlager i traverssidan i motoränden.
Bilder och film måste vi se, annars kan vi inte hjälpa dig.

- Anahka1975
Jepp, det har du nog helt rätt i, 266.6666 ska det vara. Jag tittade på min Mach3 på arbetsrumspc'n, men den jag använder till fräsen har inte samma konfigurering. Jag har iaf förstått det så att man bara dubblar antal steg/varv. Nackdelen är att allt blir "fel", tex hastigheten.
Sen har jag trapets på X och Z med 3mm stigning, men 10mm gängstång på Y med 1,5mm stigning. Kan det bli mera förvirrande.
Kanske någon annan vet nåt bättre sätt att sätta upp det i Mach3'an, hmm...
Ankan: I början kan du dra pubesringen, öh förlåt, O-ringen lite längre tillbaka mot roten. Du har väl bara en ring på nu?
Sen har jag trapets på X och Z med 3mm stigning, men 10mm gängstång på Y med 1,5mm stigning. Kan det bli mera förvirrande.

Kanske någon annan vet nåt bättre sätt att sätta upp det i Mach3'an, hmm...
Ankan: I början kan du dra pubesringen, öh förlåt, O-ringen lite längre tillbaka mot roten. Du har väl bara en ring på nu?
- Anahka1975
Har ingen ring på nu, har heller inte gjort slitsarna i muttrarna (se bilderna ovan) Utan de är iaf 4cm långa och glappar nada. Det är nog därför de går så tungt. Ser jag att det glappar efter ett tag så gör jag slitsningen då.
Ska även smörja med "torrsmörja" typ siliconespray imorrn och testa med.
Får prova och se vad halvsteg gör då.
Ska även smörja med "torrsmörja" typ siliconespray imorrn och testa med.
Får prova och se vad halvsteg gör då.