H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Jag borrade och försänkte skenorna för M6-skruv och motsvarande hål gängade i undersidan av bordet. Vagnarna sitter sedan "upp o ner" på plattan som förbinder X med Y.

Skenan på X (bordet) är LFS-8-2 (MLF 2). Den skenan är lite högre så ingen distans emellan. På Y- och Z-axeln är det LFS-8-1 (MLF 1). En vagn per skena på Y och två vagnar per skena på X. Z har en vagn per skena men det skall uppgaderas till två när/om jag får dit den nya spindeln.

Min gamla katalog från 2001 hävdar att båda sidorna på T-not profilen är planfrästa och att parallelliteten är <0.1mm. Jag har inte mätt mitt men jag tycker det är helt OK. Men allt är relativt och man skall komma ihåg att det är strängsprutad aluminium vi pratar om och inte planslipat stål eller gjutgärn.

/H.O
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Inlägg av DW »

http://i158.photobucket.com/albums/t110 ... resize.jpg

2 frågor
Dina panel knappar, hur funkar de. momentana eller modalt som en lampströmbrytare -på ända till man trycker av.

Var är de köpta?

DW
Senast redigerad av DW 29 september 2007, 23:47:19, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Knapparna är momentana (återfjädrande) men beroende på till vilken funktion i Mach3 de är "kopplade" så kan dom ha momentan eller växlande funktion. Single Block till exempel, första trycket = single block PÅ, andra trycket = single block AV.

Se varje knapp som en (eller flera) tangenter på tangentbordet. Varje knapp är programerad att skicka till "tangentbordstryckningar" typ F1, CTRL+S, ALT+O etc.

Och de är köpta på ELFA, nummer 35-584-26 till exempel. Med Mach3's nya inbyggda PLC-liknande funktion kanske det är dags att börja koppla in belysningen i knapparna också... ännu ett projekt.... :o

/H.O
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ver nere och kollade på BF20 svikten i Z-led, kunde inte se någon svikt men mätte upp det till 3 hundradelar om jag tog i, och det är ju gjutjärn eller stål, så det är nog en stor Sajo Fräs om det skall vara fri från svaj.
Du har inte mätt upp din H.O :?:
H.O

Inlägg av H.O »

3 hundringar är ju inte mycket. Jag har inte mätt upp min men det är säkert flera tiondelar om jag tar i. Beror ju på hur man mäter iofs men sviktar gör den.

/H.O
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Y-skruven återmonterad och nya "spånskydd" vikta av byggpapp och monterade. Det blev en avsevärd skillnad och det visade sig att jag kunde justera trimpot'en på G210'an lite till så blev det ändå lite bättre men det är bara att konstatera: Stegmotorer är rätt "fjädriga" ;-)

Här är en ny video Man ser tydligt att det går jämnare vid vissa hastigheter än vid andra - men det där är ungefär så mjukt jag kan få den att gå. De stora hoppen och höga "klonk-ljuden" är i alla fall borta.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kul att det löste sig. :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Sår ju riktigt bra ut på filmen, jämförelsevis :)
Och ang. svikt så får man ju köra efter vad maskinen klarar, så ett sista finskär på en eller två tiondelar så blir resultatet bra, och det är det som räknas :D
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

H.O. >> Ser fint ut!

Hur många mm är ett varv på mätaren eller vad det heter?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Klocka.
Och var får man tag på en sån?
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Köpte min mätklocka på Jula :oops: . Verkar vara helt ok kvalitet. 1 varv = 1mm på den.

H.O, hur har du gjort skydden?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

BT30

Inlägg av DW »

Hej H.O jag så att http://www.smaskin.se/ har BT konor men inte speciellt billigt
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Indikatorklocka är nog den vanligaste benämningen - finns i olika varianter. Den vanligaste, som också syns på filmen, är 0.01mm/div alltså 1mm/varv. Finns att köpa hos alla som säljer "verktyg", Verktygsboden, LUNA, smaskin.se, JULA mfl.

"Skydden" är vikta av sån där svart byggpapp, inte takpapp utan den lite tunnare. Det är inte riktiga "bälgar" utan bara vikta som: \/\/\/\/\/\/\ Långt ifrån optimalt men det funkar ganska bra.

/H.O
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Riktigt grym fräs och snygg kontrollpanel till den. Har själv planer på att bygga en liknande kontrollpanel. Nu vet jag iaf vart jag ska låna designen. 8)

Nu blir man ju nästan sugen på att köra Mach3 istället för EMC2. :twisted:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

H.O> "Stegmotorer är rätt "fjädriga" Speciellt vid microstegning. Men det är okej om man kör snabbare än 3 varv i sekunden, för då går ju geckosarna över till helsteg. Fast då får man inte ha för hög stigning om man ska göra något "vettigt" vid den hastigheten.

Byggpapp som är vikt? Menar du vanlig papp av typen med asfalt eller tjära?
Skriv svar