Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte kul när det försviner saker. Hadde samma problem i koridoren. Det fanns misstankar mot en av de som bodde där. Men aldrig några bevis. Kamera och lockbete tror jag är bäst.
anton

Inlägg av anton »

Väldigt intressant tråd. Själv så tycker jag att det är väldigt roligt att sitta o komma på olika sätt att skydda sitt hus eller någon sak. Dock har väl det mesta blivit sagt redan här men. Jag skulle nog skippa spårningssakerna och satsa på att hålla kvar dom i rummet. Är det bottenvåning så att dom kan krossa ett fönster eller så och hoppa ut den vägen? För annars hade nog jag byggt något som stänger igen/låser dörren och fyller rummet med rök och stroboskop som någon sa. Så att personerna inte kan hitta i rummet och är fast där tills någon hinner dit. Kanske låta sensorn via mobil skicka iväg ett sms eller ringa ditt nr (snabbknapp som trycks ner?) så att du kan komma dit.

Dörrstängningen skulle kunna lösas genom att modifiera en sånhära hydraulisk stängare:
Bild
Sätter man in en motor så skulle den vid larmutlösning kunna dra igen dörren och sedan köra in en sprint i staget så att det inte går att få upp dörren även om man sliter. Sedan en eller två fulltankade rökmaskiner strategiskt gömd så att dom snabbt kan fylla rummet med rök.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Är 3 våningar upp, men vill ändå inte ha något som kan skada elelr göra någon annan boende rädd. Dörren står öppen när någon är i rummet för att man ska ha kontakt med de i korridoren, annars sätter amn på självstängaren(sådan som på bilden).

Man kanske skulle jobba lite mer på kameragrejen iaf. Slänga upp en enkel dator med usb och sen spara på den. Möjligen att man skickar över det till en dator på mitt rum, antingen via trådlöst från datorn som står där eller via "trådlös USB". En trådlös kamera tror jag blir för dyr att köpa.

Finns det enkelt sätt att göra USB trådlöst?

edit:
Har iofs en trådlös router, finns det billigare webkameror till nätverk än de som är trådlösa som finns från 800:-?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nytt rekord på fel i friend finder, min telefon trors vara ca 1 mil bort och min andra som ligger jämte den första är så långt bort att jag inte kan förstå hur det kan vara möjligt, nästan 2 mil bort
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

beror väl helt enkelt på vilka master som telefonen kommunicerar med... Om masten är 1 eller 2 mil bort så kommer väl friendfinder också visa telefonen som 1 eller 2 mil bort..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

knappast, man kollar tidsförskjutningen i mottagning från telefonen och aktivt antenn, bara en sådan sak som att det skiljer 1 mil mellan två mobiler som ligger på samma bord borde motbevisa den saken

mina positioner verka ligga ca 120 grader fel mot verkligheten så det är väl fel antennsegemnt som är uppkopplade på
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Trådlösa nätverkskameror som kopplas till din router finns från 799:- och uppåt, annars är det nog en vanlig webkamera med lite bättre bildkvalitet som gäller, gärna med inbyggd eller extern IR-belysning, och en USB-förlängningskabel som är det enklaste.

Prismässigt hamnar man nog på nästan samma pengar om man inte har tillgång till en bra webkamera som man kan låna.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Man kan ju tycka vad man vill om "direktverkande" säkerhetssystem. Alltså sådana system som straffar tjuven direkt.... Men när jag var larminstallatör för många årsedan så var vi hos en guldsmed som haft inbrott. Tjuvarna hade först klippt telekablarna i hela kvarteret och sedan slagit sönder allt som hade med larmet att göra. Det var typ yxhugg i alla kablar som låg längs fotlister i hela huset. Alla sirener var sönderslagna, deckare, kodpaneler och så oxå. Sedan hade dom skurit upp tre stora värdeskåp.

Medans vi var där och byggde nytt larmsystem så stog guldsmeden utanför och penslade sina nyinköpa värdeskåp med en genomskinlig färg... Iklädd gasmask. Han önskade den person som börjar skära i skåpen lycka till...

Nackdelen är ju om det t.ex. börjar brinna... Då stryker han väl med själv...

Idén om en automatisk dörrstängare som låser rummet....
Smart ända fram tills det börjar brinna och något blir fel med systemet. Vips är husets rättmätiga invånare inlåsta. Känns ju kanske lite beige att ha bränt inne sina polare / sin familj...

//B1N4RY
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Då kanske guldsmeden skulle skaffa ett sådant larm som skickar en signal via telelinjen till en mottagardosa varje X sekunder/minuter.

Kommer inte signalen inom 2*X sekunder/minuter så tolkar mottagaren det som ett larm.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

GSM systemet är smart som fanken det mäter även sändarens uteffekt om jag minns rätt så det kan alltså aproximera avstånder till telefonen utan att ha flera master i närheten. Dessutom (vilket jag åxå har för mig) så vet det i vilken sektor telefonen är alltså 0-90 90-180 osv.

Tänker inte söka för att få reda på fakta så detta får stå för vilka möjligheter som kanske finns :)
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

sebastiannielsen <-
Det finns redan larmöverföring med övervakad anslutning. Multicom heter företaget som levererar dessa och de går via multicomnätet(ett nät i telenätet fast arbetar med strömslinga om inte jag minns helt fel) till lämplig larmcentral(oftast SOS Alarm). Finns lite olika larmsändare via GSM(GPRS alt. SMS) eller kopparnät, och snart kommer det som går via IP. Dessa används i anläggningar som håller högre larmklass och i brandlarmsanläggningar(enligt SBF110:6 ska överföringen vara övervakad), men tjänsten är inte helt gratis.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Nu finns ju även möjlighet till att låta ha en övervakad larmförbindelse
via gprs, till hyggligare kostnad.

Jag har funderat på en sak, brukar normala villalarm som larmar via fasta telenätet, som securitas och andra installerar ha någon form av övervakad larmförbindelse?

Hur vanligt är det att larmförbindelsen är övervakad?

edit:
Tycker man brukar se dekaler för multicomn på nybyggda bensinmackar, affärer osv, men det kanske beror på att det krävs pga brandlarmet ?
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Jag skulle gissa att de behöver multicomabb. för att få ha ensamarbete nattetid för överfallslarmet. Det har ju en del med personsäkerhet att göra.
Jag kan inte minnas att jag sett någon bensinmack här i Uppsala med "riktigt" brandlarm(ett sånt med anläggarintyg och som följer SBF110:6) utan bara sett de som har kombilarm. Jag jobbade som driftsättare på brandlarm i 3 år förut. Men det varierar garanterat mellan olika kommuner eftersom brandförsvaret tycker en del i den frågan.

Villalarm brukar väl bara ha en enkel uppringare som är inbyggd, alternativt GSM-uppringare, men det finns inget behov av övervakad förbindelse då.
Sen vet jag att multicom har en enklare GSM-sändare som heter freja(tor heter den stora GSM-sändaren med datatrafiköverföring), där man genom abbonemanget kan styra hur stor förbindelseövervakning man vill ha och därmed får man ju en helt annan prisbild men jag minns inga siffror.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

"brukar normala villalarm som larmar via fasta telenätet, som securitas och andra installerar ha någon form av övervakad larmförbindelse"

securitas direct laremn har det iaf.
Där användes alltid GSM som som backupp om tele linjen skulle svika.
Samt på senare tid även med GPRS för video överföring samt möjlighet till pollning alltså övervakad larmöverföring.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det är ju skillnad på övervakad larmöverföring och dubblerad larmöverföring.

Ett vanligt villalarm har idag ofta en larmuppringare med GSM som backup för den vanliga linjen. Det är dubblerad larmöverföring. Dock så finns det tillfällen när buset haft med sig GSM störare...

Övervakad larmöverföring var förr jäkligt dyrt. Då hade du *i princip* en hyrd ledning med ett ändmotstånd hemma och utrustning i larmcentralen som höll koll på vad som hände med linjen. Mycket ovanligt förr förutom till brandlarm. Därför hade inte guldsmeden från förr det.
Nu finns ju som sagt multicom och det är ett nätverksliknande system. Varje kund får en adress i en "mux" på telestationen. Man kan då överföra flera larmkoder och så...

Sedan finns det mellanting. Övervakad larmöverföring via GSM/GPRS. Då är det inte vanlig larmuppringning som i de flesta hemlarmen utan kontinuerligt dataprat mellan larmsändaren och multicom.

Som sagt, brandlarm körs oftast via "multicom live" idag. Inbrottslarm med lite högre försäkringskrav lika så... Gratis är det inte. En gissning är typ 1000kr/månad men vill någon veta får jag kolla exakt på måndag.

//B1N4RY
Skriv svar