Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Varför har du så små hål och så stora paddar ? Snyggt iofs.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kan det kanske vara för att det inte är borrat ännu? :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vilka udda "thermals" det var på några av de stora paddarna. Varför är de så?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag vet inte, men det ser ut som att ledarna är dragna så att dom går mot paddarna, vilket gör att det inte blir någon "thermal" där när man lägger jordplanet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Eller menar du dom fyra som ser annorlunda ut? Dom skall nog användas som monteringshål och borras 3,2mm eller liknande.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nej, de fyra trodde jag också ska bli monteringshål. De jag menar är både en del runda coh några ovala paddar där det både är större sektioner som ansluter mot jord och även tunna anslutningar (typiska thermals).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Grövre ledare ditlagda efteråt för att hantera stora strömmar?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag tror att du nästan har rätt. Tror dock han lagt dit grova ledare för jorden först och sedan innan han etsade fyllde han ut med jordplan.
Nu när du fick in en på rätt tankar så ser man ju ledningsdragningen mellan jord-paddarna ganska lätt...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det kan ju vara så att MM vill underlätta vid lödandet, ett helt jordplan kyler lödpennan ganska bra, gör man paddar i jordplaner går det lite lättare i alla fall... Men mest troligt är att MM inte vill att det skall bli så stora "löd-öar" med tenn som flyter ut, det blir ju snyggare så :wink:

Fast detta är ju ren spekulation, snart kommer MM att berätta för oss alla...

/PeterH
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag menar sädär små hål e det inte i paddarna i eagle.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du använder "drill-aid.ulp"
mr_fatise

Inlägg av mr_fatise »

Får väll passa på o visa upp mitt senaste projekt som iförsig blev klart för ett tag sedan, slänger upp några bilder på vad det är.

MItt första projektet med microprocessor o de ser tyroligen krångligare ut än vad det är igentligen.

Monterat på labbplatta. (Vad gillar ni kylningen till stabben? Man tar vad man har!
Bild
Färdigetsade kort:
Bild
Färdiga resultatet, ursäkta för gummisnodden.
Bild
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Snyggt!

Vad är det för något?
En termometer?

Du kunde ha sparat en hel del komponenter genom att multiplexa
led displayerna....
mr_fatise

Inlägg av mr_fatise »

Jajjamensan, stämmer bra de. Hehhe, multiplexa, jo känns som att typ allt på de övre kortet skulle kunna skippas isåfall. Tyvärr räckte inte kunskapen så långt så jag körde på ett gäng "bcd->7-seg" kändes lättare just då.

Ganska hyffsat ändå väll, första gången jag överhuvudtaget arbetade med microprocessorer, tog väll drygt 40 timmar att få ihop koden?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Undringarna om mitt kort.

Det är inte borrat än. Det är inte ens tillsågat. ;)
Det går inte att få hålen i paddarna så stora som borrhålen ska vara i Orcad. Det är hårdkodat till en storlek (om man kryssar i keep drillholes open), och det är borrhjälp helt enkelt.
Jag brukar inte tänka på hur jordplanet breder ut sig efteråt, utan jag drar alltid tillräckligt breda ledare överallt för att klara den aktuella strömmen. När allt är klart smackar jag på jordplan. Då blir det sådär...
De stora runda nedtill där 1/3 är kopplat till jordplanet, är bara fästpaddar för kylflänsar. Fick inte plats med en jordledning så jag drog den lite halvt över paddarna... :D
Och jag har thermals på för att tennet inte ska breda ut sig onödigt mycket, plus att det ska gå lite lättare att löda, som sagt.
De fyra skruvhålen som ser ut som en livboj, är en egendesignad komponent med ett ben, som heter "skruv M3" :lol:
Jag använder förresten ett helt egendesignat komponentbibliotek med tillhörande egna footprints. Fick aldrig ordning på Orcads egna, och jag var inte nöjd med dem heller. Jobbigt i början, men nu har jag nog det mesta... :)
Skriv svar