Styrning av permobilliknande fordon
- Motormannen
Det momentet du kan utöva med en rörtång är inte stort alls. Du får nog räkna med att fartreglaget måsta palla minst 40A kontinuerligt för att den ska kunna transportera människor eller liknande.
Våra rullstols motorer med inbyggd växel drog ca 20A när den bara körde utan någon "extra" belastning i ca 7km/h (ca70kg vägde den).
Våra rullstols motorer med inbyggd växel drog ca 20A när den bara körde utan någon "extra" belastning i ca 7km/h (ca70kg vägde den).
Med rörtången kan man utöva ett några hundra Nm. det är ganska mycket på motor axeln. Vi har byggt det så att det pallar med. 5pers i uppförsbacke är största belastningen hitills. men vi hadde varken mer platts eller brantare backe. då väger bygget 270kg. motorstyrningarna är det som är mest överdimesionerat. så det är inga problem. men det var inte det diskutinen handlade om. Om vi slutar att skryta kan vi kanske lösa zeus problem i stället. 

- EagleSpirit
- Kontakt:
Ja, se där! Det var något sånt jag tänkte mig.RDX* skrev:Där blir alltid ett litet spänningsfall.$tiff skrev:Vaddå, inget spänningsfall alls med MOSFET!? Något litet måste där vara? Jag som inbillat mig att där blir ca 1-2V spänningsfall över en H-brygga (av MOSFET) vid 24V.
om man tex räknar på STP40NF03L (Logik-styrbar) så har den en innre resistans på Rds(on)=0,018 ohm. Den kan max hantera en ström på Ids=40A => U=R*I <=> U=0,018(ohm) * 40(A)= 0,72 V
Detta ger ett spänningsfall på 0,72V över transistorn.
Men det gäller ju förvisso vid 40A, vilket är en hel del. I mitt projekt snackar vi 0,5A. Så om jag bara använder MOSFET så kan jag försumma spänningsfallet!?
om man säger så här, man kommer aldrig ifrån ett spänningsfall. Men så länge det inte är ett problem så behöver man inte bry sig. Om man tvunget vill minimera spänningsfallet så får man leta efter en MOSFET-transistor med så liten inre resistans som möjligt. Det finns MOSFET-transistorer med en inreresistans ner mot 0,003 ohm.
Tack, jag tror det blir bäst så.EagleSpirit skrev:verkar som att ett helt nytt schema måste göras. Med PWM styrning, batterin, motorer, knappar, spakar. Allt. Annars kommer det bara fortsätta bli missförstånd.
MEn vi har fått en lösning på det: En diod över transistorn.
Det ända vi brhöver veta är vad för diod och vad för transistor.
Dioden är till för att transistorn inte ska få backspänning vid inbromsning eller om man slår om till back när man kör framåt.
Det som styr transistorn är en PWM-signal på några hundra Hz och 12v.
Motorn drar ca 15A(allt ska klara det minst iaf).
Något mer ni vill veta?
KAn lova att det kommer bilder på allt sen.
- EagleSpirit
- Kontakt:
men nu blev jag lite osäker här. Om man tittar på detta schema: http://liquid-nexus.net/fanctrl/images/ ... ematic.gif så sitter ju dioden över "motorn". Con2 osv går alltså till fläktar. Det sitter ju precis som ni har kopplat nu.
Men en fundering, vad händer om ena switchar före den andra? Då blir det ju en rejäl kortslutning som dödar transistorn. Men som det står längre upp så blir det bara så när man slår om och man har fart. Blir det nån försening i styrelektroniken då? Den kanske inte har kraft nog att driva motorerna samtidigt som reläna slår om?
Men en fundering, vad händer om ena switchar före den andra? Då blir det ju en rejäl kortslutning som dödar transistorn. Men som det står längre upp så blir det bara så när man slår om och man har fart. Blir det nån försening i styrelektroniken då? Den kanske inte har kraft nog att driva motorerna samtidigt som reläna slår om?
diodens uppgift är att skydda transistorn mot backspänningar, så det funkar att lägga den som dom har gort också.
Om man har två reläer så kan man kortsluta genom dom ja, inte bra. man får se till att det inte kan hända. Ex genom att använda ett växlande relä. Resten av frågan fattade jag inte. backspänningen vir riktingsändring beror på att motorn är inuktiv och dessutom inducerar en emk.
Om man har två reläer så kan man kortsluta genom dom ja, inte bra. man får se till att det inte kan hända. Ex genom att använda ett växlande relä. Resten av frågan fattade jag inte. backspänningen vir riktingsändring beror på att motorn är inuktiv och dessutom inducerar en emk.
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt: