Brandfara hemelektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

Bra poänger.

Att det är så svårt att förvara cyklar i allmänhet och elcyklar i synnerhet utan att de blir stulna (speciellt utan att förövaren hittas) är ett rejält underbetyg för framförallt polisen men i nån mån rättsväsendet i stort.

Tveksamt om Biltema verkligen skulle våga sälja en undermålig produkt. Även om de är kända för att vara en budgetbutik så har de också ett femtioårigt varumärke att vårda (även om de kanske inte var så kända de första åren så visste "alla" vilka de var redan på 80-talet).

Angående respekt för riskerna så kanske det också handlar om okunnighet? Dessutom bör väl en cykel tåla att sänkas ned i vatten kortare stunder?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har inte koll på standarder numera, men kan tänka mig att elsparkcyklar utsätts för mer stryk. Batteriet sitter väl oftast på undersidan?

Och så som man ser folk hantera sin elsparkcykel kan man tro att den kostat 49.90 på Rusta.

När vi var i Varberg på semestern så låg det elsparkcyklar (hyrmodeller då) i drivor längst grusvägen på campingens "baksida". Jag räknade till 14 stycken som låg slängda i diket där (på en sträcka av 50 meter) när jag gick en promenad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I år ? jag trodde att numera "kan" du inte återlämna cykeln annat än på korrekta platser ?

Jag är sällan i stan men det känns som att "parkeringskaoset" för sparkcyklar blivit mycket bättre nu iaf.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det var i år. Jag kan tänka mig att det kanske främst är utländska campare som dumpar dem där, uthyrningsbolagen får antagligen svårt att jaga dem för brott mot uthyrningsreglerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Säkert olika i olika städer? Varberg är väl en kommun som kan tänkas prioritera företagandet i första hand? Plus att tätorten är väl liten nog att det kanske inte finns underlag för så många hyrcyklar att dumpade sådana överallt blir så stort problem?
Skriv svar