Greger´s CNC bygge!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Tackar för det svaret :) , Ja, jag har ett oscilloscope, ska kolla upp det så fort jag kan.

Kan för övrigt medela att jag har satt in en till ny IC till den andra kanalen som inte fungerade men det fungerar inte alls, inga steg, bara det där bruset som finns när man startar.

Det är nog inte möjligt att alla dom nya IC kretsarna som jag har beställt inte fungerar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur ser inspänningen ut? Har du tillräckligt stor konding nära ingången till kortet?

Jag har haft problem med några switchade spänningsaggregat förut. Prova med bara en trafo, likriktarbrygga och en bamsekonding. Ev. ett vanligt PC-aggregat med stor konding vid ingången till kortet.

Efersom det verkar som du har tillgång till en funktionsgenerator så hoppa över PC'n och koppla in fyrkantsvågen direkt på "step". Sen kan du koppla "dir" från 0V till 5V när du vill att den ska gå andra hållet. Då får du bättre koll på vad du gör, pluss att du tar bort en felkälla. Koppla ihop alla ingångar eller flytta den mellan. Finns ingen insignal, då står motorn normalt stilla.

OBS: Jag har aldrig hållt på med Unipolära motorer och kommer inte heller att göra det, så jag kan inte garantera 100% att det funkar på samma sätt som med Bipolärt.

Titta även lite på det jag skriver på http://www.bergan.se/page010.html
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Hmm, Jag kör med ett labbagregat just nu som är av den här typen: http://www.velleman.be/product/view/?lang=en&id=353918 ,
och då har jag ingen konding alls innan kortet, är det ett fel kanske?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

lite volt kanske den kan ju ge max 20v
24VDC Minimum Recommended Voltage, står det i databladet för drivern.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Greger! skrev:Hmm, .... är det ett fel kanske?
Felet ser du först när du har fått igång alla tre motorerna.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Nu så har jag kopplat in oscilloscopet och funktionsgeneratorn och provat att enbart att köra med hjälp av funktionsgeneratorn villket gick
helt ok när jag bara ville få dom att snurra, klarade en frekvens på 7500,0 Hz utan problem, ska snart prova att styra dir signalen på något sätt också.

Tackar för tipset jojje! :D

Här är en liten film:

(Kvaliten är inte den bästa)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9190441069
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Kan nu medela att allt fungerar som det ska!! :whoho:

Felet var att datorn som styr allt var dåligt jordad så det kom in störningar på något sätt, kan även ha att göra med att kabeln är ca 8m lång,
men nu fungerar det äntligen, sedan har man även bytt program till Mach 3 (Demo) som är mycket bättre än turbo CNC.

Ska nu bygga in styrkortet och alla reläerna m.m. i ett 19" rack som jag har fixat framm, kommer lägga upp lite bilder när det är klart, för övrigt så väntar jag på några aluminiumprofiler som jag kommer få av en bekant, så när dom kommer så fortsätter jag med bygget.
Skriv svar