Senaste kretskortet
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Re: Senaste kretskortet
Äntligen har man lyckats göra några hyffsade kretskort med TT. Det blev en enorm skillnad när man använde rätt papper och laminator istället för strykjärn.
Skillnad mellan olika papperstyper: Och ytterligare ett kort: Har märkt att korten oxiderar väldigt fort. Ska man förtenna eller finns det någon smidigare lösning?
Skillnad mellan olika papperstyper: Och ytterligare ett kort: Har märkt att korten oxiderar väldigt fort. Ska man förtenna eller finns det någon smidigare lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste kretskortet
Snyggt! Pilla inte så mycket på korten med händerna. Har märkt det själv. Hade fina handskar på mig när jag höll på med korten och då oxiderade dem inte. Sen beror det också på vilken miljö du är i. Jag testade att förtenna alla lödytor först på ett kort för att sedan spraya det med röd lack från OKQ8. Därefter så körde jag med lodfläta för att ta bort lodet med färgen på. Det såg ut som ett kort som man beställer. Ta en spillbit och testa.
Re: Senaste kretskortet
EEPROMDanne>>> Nu får du berätta vilket receptet är: Papper, Laserskrivare och laminator, samt eventuella andra trick.
Re: Senaste kretskortet
EEPROMdanne, Använder du Eagle så bocka ur "Orphans" i inställningarna för jordplanet så slipper du oansluten koppar som nu finns lite här och var.
Re: Senaste kretskortet
X-IL
Kolla mitt inlägg jag gjorde för ett litet tag sedan.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 56#p699356
Kolla mitt inlägg jag gjorde för ett litet tag sedan.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 56#p699356
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Re: Senaste kretskortet
Adis: Tack för tipset!
Borre: Jag har bockat i orphans med flit. Ser bättre ut men kan vara lite ivägen när man löder.
X-IL: Sure, det är klart jag ska ta med det
Med inspiration och tips från Beangan
Jag har förut testat med ett antal olika papperstyper (tunna, tjocka, olika glättade, med/utan tryck) och använt strykjärn för TT-metoden. Resultatet har blivit kasst i princip varje gång, trots att jag följt flera olika tutorials. Men sen jag köpte en laminator har det blivit enorm skillnad.
* Layouten gör jag om i Eagle till PDF-format. Äldre Eagle-versioner har PDF-fil som alternativ vid utskrift, annars funkar CutePDF Writer bra. När man skriver ut väljer man CutePDF som fungerar som en virtuell skrivare, och ger då ut en PDF-fil istället.
Tänk bara på att vända layouten rätt innan den skrivs ut. Bottom-layer skrivs ut som den är medans Top ska spegelvändas (i Eagle väljer man mirror vid utskrift).
* De flesta blanka papperstyper verkar ge bra resultat för andra som kör TT-metoden. Men min skrivare klarar inte allt för tunna papper (dessa trasslar sig bara och fastnar). Därför använder jag för tillfället papper från en KOA-produktkatalog (art.nr 60-999-91 hos ELFA om ni behöver veta exakt
). Ett problem jag haft är att lite av trycket från katalogssidorna fastnar på laminatet när det lamineras. Mindre tryck gnuggas enkelt bort, därför väljer jag sidor med så lite tryck som möjligt.
* Innan jag skriver ut ändrar jag inställningar som upplösning, kantkontroll, optimering för kvailtets och annat för att få bättre svärta på pappret.
* Laminatet gnuggar jag med stålull en stund så det blir blankt och fint, därefter tvättas det av med kemiskt ren aceton. Finns andra rengöringsmedel att tvätta med men jag tycker aceton löser skiten bäst. Undvik att pilla på kortet, håll i kanterna istället.
* När jag klippt ut layouten tejpas den fast i kanten av laminatet med en bit maskeringstejp för att hållas på plats.
* Laminatet måste bli tillräckligt varmt för att tonern ska fästa på kortet så bra som möjligt. Man kan förvärma laminatet på lite olika sätt (t.ex. varmluftspistol) för att det ska gå lite fortare. När jag gjorde korten ovan använde jag dock ingen förvärmning. Men då fick kortet gå igenom laminatorn ca 15ggr.
* Låt kortet svalna en stund och lägg det sedan i en burk med vatten (jag använder diskmedel också, men om det gör någon större skillnad vet jag ej).
* Gnugga försiktigt bort pappret när det börjat mjukna. Det är vid detta steg som det ofta har skitit sig för mig, ledarbanorna har gnuggats bort hur försiktig man än är. Om så är fallet får man tvätta bort allt med aceton och börja om igen. Felet beror på att laminatet och tonern inte värmts upp tillräckligt och ev för att kortet inte är tillräckligt rent.
Var noga med att få bort allt papper kring alla ledare och vior, annars blir det bryggor kvar efter etsning.
Om det blir några repor kan man fylla i med vattenfast penna (t.ex. Kjelles etspenna art.nr 89410).
* Etsning. Jag kör med Kjelles etspulver http://www.kjell.com/?item=89415 som blandas med varmt vatten. En glassbytta duger att blanda i.
* Tvätta bort all toner som ligger kvar på kopparn.
* Om kortet inte redan har rätt storlek kan den klippas ut med plåtsax eller sågas ut. Tunna kort (bl.a Swech's 0.8mm laminat) kan till och med klippas ut med vanlig sax.
Klart!
Borre: Jag har bockat i orphans med flit. Ser bättre ut men kan vara lite ivägen när man löder.
X-IL: Sure, det är klart jag ska ta med det

Med inspiration och tips från Beangan

Jag har förut testat med ett antal olika papperstyper (tunna, tjocka, olika glättade, med/utan tryck) och använt strykjärn för TT-metoden. Resultatet har blivit kasst i princip varje gång, trots att jag följt flera olika tutorials. Men sen jag köpte en laminator har det blivit enorm skillnad.
* Layouten gör jag om i Eagle till PDF-format. Äldre Eagle-versioner har PDF-fil som alternativ vid utskrift, annars funkar CutePDF Writer bra. När man skriver ut väljer man CutePDF som fungerar som en virtuell skrivare, och ger då ut en PDF-fil istället.
Tänk bara på att vända layouten rätt innan den skrivs ut. Bottom-layer skrivs ut som den är medans Top ska spegelvändas (i Eagle väljer man mirror vid utskrift).
* De flesta blanka papperstyper verkar ge bra resultat för andra som kör TT-metoden. Men min skrivare klarar inte allt för tunna papper (dessa trasslar sig bara och fastnar). Därför använder jag för tillfället papper från en KOA-produktkatalog (art.nr 60-999-91 hos ELFA om ni behöver veta exakt

* Innan jag skriver ut ändrar jag inställningar som upplösning, kantkontroll, optimering för kvailtets och annat för att få bättre svärta på pappret.
* Laminatet gnuggar jag med stålull en stund så det blir blankt och fint, därefter tvättas det av med kemiskt ren aceton. Finns andra rengöringsmedel att tvätta med men jag tycker aceton löser skiten bäst. Undvik att pilla på kortet, håll i kanterna istället.
* När jag klippt ut layouten tejpas den fast i kanten av laminatet med en bit maskeringstejp för att hållas på plats.
* Laminatet måste bli tillräckligt varmt för att tonern ska fästa på kortet så bra som möjligt. Man kan förvärma laminatet på lite olika sätt (t.ex. varmluftspistol) för att det ska gå lite fortare. När jag gjorde korten ovan använde jag dock ingen förvärmning. Men då fick kortet gå igenom laminatorn ca 15ggr.
* Låt kortet svalna en stund och lägg det sedan i en burk med vatten (jag använder diskmedel också, men om det gör någon större skillnad vet jag ej).
* Gnugga försiktigt bort pappret när det börjat mjukna. Det är vid detta steg som det ofta har skitit sig för mig, ledarbanorna har gnuggats bort hur försiktig man än är. Om så är fallet får man tvätta bort allt med aceton och börja om igen. Felet beror på att laminatet och tonern inte värmts upp tillräckligt och ev för att kortet inte är tillräckligt rent.
Var noga med att få bort allt papper kring alla ledare och vior, annars blir det bryggor kvar efter etsning.
Om det blir några repor kan man fylla i med vattenfast penna (t.ex. Kjelles etspenna art.nr 89410).
* Etsning. Jag kör med Kjelles etspulver http://www.kjell.com/?item=89415 som blandas med varmt vatten. En glassbytta duger att blanda i.
* Tvätta bort all toner som ligger kvar på kopparn.
* Om kortet inte redan har rätt storlek kan den klippas ut med plåtsax eller sågas ut. Tunna kort (bl.a Swech's 0.8mm laminat) kan till och med klippas ut med vanlig sax.
Klart!

Re: Senaste kretskortet
Om du har problem med att tunna papper strular så kan du helt enkelt tejpa fast dem på ett vanligt kontorspapper med maskeringstejp. Tejpa bara i överkanten som går in i skrivaren först dock. Så har alltid jag gjort och det har fungerat fin fint.
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Re: Senaste kretskortet
Jo, jag har testat att göra så och på liknande sätt. Men det vill sig inte med min skrivare iaf 

Re: Senaste kretskortet
Ah ok, surt
Jag gör det mest nu för att jag använder "finpapper" för toner transfer (såna däringa som är bestrukna med dextrin eller motsvarande). Lite för dyrt för att slänga in en hel sida varje gång hehe. Håller dock, låångsamt, på att bygga en exponeringslåda för att övergå till den tekniken istället.

Re: Senaste kretskortet
Nu menade jag ju inte om det ska se snyggt ut eller inte, utan det att man inte "ska" (man få ju såklart göra precis som man vill) lämna oansluten koppar på kortet, de fungerar ju i princip som en antenn.
Re: Senaste kretskortet
Senaste kretskortet är detta:
Kretsen är MAX9926 QSOP-16.
Det är väldigt svårt att se, även i lupp om lödningen blev bra. Men det verkar i alla fall som om jag inte har fått någon kortslutning.
EDIT: kanterna ser skarpare ut i verkligheten. Jag hade nog lite dåligt ljus när jag fotograferade.
Det andra lyckade kretskortet jag har gjort. Dessutom det första som är framkallat med kaustiksoda och etsat med saltsyra och väteperoxid. Dessutom är det belyst under 4 timmar under ett vanligt lysrör.Kretsen är MAX9926 QSOP-16.
Det är väldigt svårt att se, även i lupp om lödningen blev bra. Men det verkar i alla fall som om jag inte har fått någon kortslutning.
EDIT: kanterna ser skarpare ut i verkligheten. Jag hade nog lite dåligt ljus när jag fotograferade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste kretskortet
Vart en hyggligt produktiv lördagskväll.
En Arduino mega 2560. Köpte billiga tomma kort för mega 1280, men satte dit 2560 processor i stället.
Avsaknad av spänningsregulator gör att den bara funkar på USB just nu, men den löder jag dit för hand senare.
Det viktiga är att min första 100 pinnars krets löddes utan problem
En uppsättning multirotor styrkort (se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=47978)
Ett "hybrid kort" med pinnar och ytmonterat.
Är en sluten loop för PWM styrning av peltier element till kylbox för båt.
Det som skall lödas dit för hand är en PIC16F690, display och kontrast potentiometer.
Det lilla kortet på sidan är en DS1822 för temp mätningen.
En Arduino mega 2560. Köpte billiga tomma kort för mega 1280, men satte dit 2560 processor i stället.
Avsaknad av spänningsregulator gör att den bara funkar på USB just nu, men den löder jag dit för hand senare.
Det viktiga är att min första 100 pinnars krets löddes utan problem

Är en sluten loop för PWM styrning av peltier element till kylbox för båt.
Det som skall lödas dit för hand är en PIC16F690, display och kontrast potentiometer.
Det lilla kortet på sidan är en DS1822 för temp mätningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24
Re: Senaste kretskortet
Fick hem mitt första riktiga kretskort idag
Det är en trådlös microkontroller/avfyrningssystem.


Hoppas att allt kommer att fungera som tänkt bara, är ju trots allt första kretskortet som jag designat.
Det är dock ett antal omritningar på den, säkert en massa fel, men det känns bra!
Betsällt från seeedstudio]
10st kort för $35, men då är det blyfri "Hasl" (kostar extra),
röd färg på kretskortet (standard grönt = ingen extra kostnad)
10 av 10 synade (standard 5 av 10 kollade = ingen extra kostnad)
Väldigt billigt och bra tycker jag, tack för tipset Meduza!

Det är en trådlös microkontroller/avfyrningssystem.


Hoppas att allt kommer att fungera som tänkt bara, är ju trots allt första kretskortet som jag designat.
Det är dock ett antal omritningar på den, säkert en massa fel, men det känns bra!

Betsällt från seeedstudio]
10st kort för $35, men då är det blyfri "Hasl" (kostar extra),
röd färg på kretskortet (standard grönt = ingen extra kostnad)
10 av 10 synade (standard 5 av 10 kollade = ingen extra kostnad)
Väldigt billigt och bra tycker jag, tack för tipset Meduza!
Re: Senaste kretskortet
CrowStudio: Jag är på G att beställa från Seedstudio, hur lång tid tog det innan du fick korten levererade ??
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 9 februari 2009, 12:43:24
Re: Senaste kretskortet
Korten blev gjorda på en dag, sen tog det typ 8 dagar, men det finns express alternativ också.