Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
bqt

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Om maskinen drar igång så fort du stoppar in sladden så behöver du titta på kraft-distributionen. Det är normalt en låda i botten av kabinettet, där strömmen går in, och sedan har du ett antal kontakter där som du stoppar in strömsladdarna från lådor i kabbet.

Kraft-distributionen är fjärrstyrd, och det finns en liten brytare som har tre positioner: Av, På, fjärrstyrd. Det låter som din brytare står på "På". Maka över den till fjärrstyrd, och saker borde fungera som du tror. Vidare kan det vara bra att veta att distributionen förutom en på-signal även har en av-signal, som diverse övervakning kan använda för att t.ex. slå av allt om du har övertemperatur i rummet. Det finns en kontakt med tre pinnar som kan ska koppla ihop mellan alla kab för att det ska fungera prydligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ingen PDU med här ännu. Detta är bara CPU-lådan, som normalt styr PDU:n och ser till att all kringutrustning startas. Man brukar ju kunna fjärrstarta CPU:n också. Jag känner jag måste läsa på.
bqt

Inlägg av bqt »

Ja, har du ingen PDU så är det ju bara så att maskinen går igång när du sätter i kontakten. Strömbrytaren går som sagt bara till fjärrstyrningen av PDUn.

Det är så det är riggat i de flesta av de lite halvgamla DEC-maskinerna. Allt går på den vägen, och allt stängs av den vägen, inklusive nödstopp.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Aha, så switchen styr bara PDU:n, då fattar jag. Inte som på mina åttor där den faktiskt startar CPU:n också.
bqt

Inlägg av bqt »

Ja, AUX ON/OFF som är på framsidan är bara för att styra PDU.

Men det finns väl en strömbrytare bak på lådan också, om du vill slå på och av...?
bqt

Inlägg av bqt »

Du har kanske redan kikat på den här, men ifall inte... Manual till lådan: http://www.bitsavers.org/pdf/dec/qbus/E ... _Jan78.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej, faktiskt inte. Jag har inte kommit så långt ännu. Tack!
bqt skrev: 3 februari 2025, 18:57:28 Ja, AUX ON/OFF som är på framsidan är bara för att styra PDU.

Men det finns väl en strömbrytare bak på lådan också, om du vill slå på och av...?
Ja det finns en brytare där, som jag misstänker också fungerar som automatsäkring?
bqt

Inlägg av bqt »

Sitter det inte en säkring bredvid strömbrytaren?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, det finns också! Men jag bara fick känslan eftersom brytaren fjädrar tillbaks till 0-läget vid ett väldigt lätt tryck, medans det krävs mer kraft att få den till 1-läget. Men som sagt, jag har ingen koll på detta ännu.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

BQT: Jag mindes fel i inlägget ovan.
IMG_3209.JPG
Nu lyckades jag få en ODT prompt, så CPU och minne är okej! Det var en del SBS innan jag kom hit.

Kod: Markera allt

TESTING MEMORY
0124.KW
START? Y

000010
@
Nu sitter jag jämte datorn och myser!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt

Inlägg av bqt »

Där ser man. I manualen för lådan finns en säkring inkluderad. Men helt klart ingen på den bilden. Då är det säkert som du säger, brytaren har den funktionen.

Kul att maskinen fungerar i alla fall. Bara börja koppla in lite mer hårdvara och boota något då. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte så mucket hårdvara att koppla till, bara en RX02 floppydrive och ett parallellt IO kort. I resterna av en PDP-11/23 sitter det seriekort för fyra terminaler som ska fungera i denna maskinen också.

Jag önskar att jag hande en kontroller för RL-diskar också, RLV12. Jag har tyvärr bara RLV11, vilket är för 18-bitars QBUS och jag är osäker på om den fungerar tillsammans med min 11/23-PLUS som har ett Q22 bakplan.

Tanken med att ge mig på denna var att jag skulle lära mig lite om PDP-11 och verktygen, detta är ju en liten enkel PDP-11. En annan tanke var att jag skulle använda den för att laga alla RL01/02 stationer jag har samt för att dumpa alla diskpackar jag har.

Jag provade dock en TU58-emulator igår: https://retrocmp.com/tools/tu58fs/259-tu58fs-overview Man kopplar in andra serieporten på CPU:n till din dator och kör emulatorn på den.

Jag kunde enkelt boota en XXDP image!
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag tror att din rlv11 funkar äeb i 11/23

Enklaste OS är RT-11 och jag tror att det är frisläppt så du kan tanka ner. Det kan köras från diskett utan problem men
ändå ladda in drivisar för t.ex. RL diskar.
Vidare hade dec "diagnostics"( XXDP) som är bootbara , se om du kan hitta en uppsättning av dessa ( typiskt på diskett)

Själv har jag nog inget annat är möjligen rsx pocket guide kvar.

( DECUS är/var en användargruppering, de kanske finns kvar )
bqt

Inlägg av bqt »

Mnja, RT-11 är inte "frisläppt". Fortfarande (c), och fortfarande ägt. Men, med det sagt. Det finns folk som lagt upp images på nätet.

Och jo, en RLV11 fungerar bra i ett Q22-bakplan. Begränsningen är att DMA bara kan ske till första 256K av minnet. Jag vet inte vad RT-11 gör om du har 22-bitar enableat i CPUn, och den ser en RLV11. För RXV11 och RSX så används en bounce buffer, men jag kan inte se någon sådan för RLV11 när jag kikar runt lite.

Men du kan ju gott köra RT-11 i ett läge där den bara använder 256K även fast det är en 11/23+, och då har du ju absolut inga problem.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har RT11 och RSX på diskpack och diskett, inga problem så långt. Dessutom kan man hitta det lite varstans, till exempel här: https://github.com/j-hoppe/tu58fs/releases För TU58 emulatron som jag bootade XXDP med.

Jag har bara 124KW minne i datorn så inga problem med DMA och RLV11. Jag ska rota fram kontrollern och läsa på om det finns några MAINDEC:s. Jag har ju två RL01:or hemma som fungerar vilket gör saker lättare. Jag ska laga de andra också, total finns det 8st till att laga. Någon har oreparerbara fel...
Skriv svar