Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Virror »

Ingen märkvärdig konstruktion, men sjukt snygga kort! Korten till min ROV. Ett strömkort och två styrkort, ett för land och ett för ROVen. Lila mask med guldplätterat på båda sidor samt tryck på båda sidor. Av någon anledning försvann visst en del av trycket på strömkortet, samt att jag slarvat med placeringen av vissa texter.

Bild
Bild
Bild

Korten är från http://dorkbotpdx.org/wiki/pcb_order, snabbt billigt och snyggt. Jag fick 3 kopior av alla kort för några få hundralappar max.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Min far klagade på att riktlasern på hans såg var korkat placerad och blev igenkletad med spån hela tiden så jag tänkte att jag skulle ge honom en ny att montera. Självklart kan man ju inte bara ha en av- och på-knapp så det fick bli ett kort med en PIC10f200 som får agera timer (555a, vad är det?) så att den stänger av sig automatiskt efter någon minut eller så.

Börjar dock tröttna på toner-transfer, måste hitta ett billigt parti med fotoresist-laminat och börja försöka lära mig det istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

>måste hitta ett billigt parti med fotoresist-laminat och börja försöka lära mig det istället.

Det behövs ju inte särskilt mycket, jag gjorde ett gäng bitar på typ 1,5*1,5cm och en mönster i form utav en ":)" första gången, efter några försök fick jag tillräckligt bra resultat för att få användbara kort, då började jag göra "riktiga" kort som jag skulle använda, som fungerade men inte va perfekta, och justerade belysningstid osv. utefter resultaten på dom, så egentligen slösade jag bara upp sådär en halv euroboard, resten va fullt användbart :tumupp:

Virror: Oj oj, det va ju inte dyrt! Klart värt en tanke om man behöver några "seriösa" kort någon gång. Riktigt trevligt framför allt att det inte va någon startavgift eller liknande.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

sneaky skrev:Min far klagade på att riktlasern på hans såg var korkat placerad och blev igenkletad med spån hela tiden så jag tänkte att jag skulle ge honom en ny att montera. Självklart kan man ju inte bara ha en av- och på-knapp så det fick bli ett kort med en PIC10f200 som får agera timer (555a, vad är det?) så att den stänger av sig automatiskt efter någon minut eller så.

Börjar dock tröttna på toner-transfer, måste hitta ett billigt parti med fotoresist-laminat och börja försöka lära mig det istället.
Det här var intressant, har du mer info om riktlasern? Någon projektråd? Jag har ju själv börjat på liknande projekt för att hjälpa svärfar att få till en riktlaser i sågen men det har lagts på is då jag inte hittat någon riktigt bra linjelaser... Kan du inte berätta mer och den laser du använder och framförallt massor av bilder :P
sneaky

Inlägg av sneaky »

Tyvärr är det ett ytterst tråkigt projekt. Köpte en krysslaser från DX för noll och intet:
http://www.dealextreme.com/p/red-laser- ... m-5mw-5942

Sedan blir det då redan visade kort med några AA-batterier monterat i en liten lådda med en tryckknapp på toppen.

Vet inte riktigt hur jag skall montera lasern ännu, måste ta mig en tur ut till farsgubben och se hur bitarna ser ut. Men den första lösa tanken är att använda sig av sån där "termoplast" som man köper i "pelletsform", värmer i vatten och sedan formar för att tillverka något enkelt fäste. När det är klart tänkte jag montera lasern något sånär där den skall vara och sedan värma på lite med varmluftspistol så att plasten blir aningens formbar igen, rikta in lasern och sedan låta det stelna till.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Okej, då pratar vi alltså helt olika sågar :lol: Den lasern från DX syns knappt i ljusa rum, än mindre utomhus (även om det är under tak).
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ledsen att jag gjorde dig besviken :D I det här fallet tror jag dock att den lasern räcker då sågen står i "stallet" där det är lite dunkelt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PeterH: köp en 5mW eller 10mW grön lasermodull annars och släng in den i denna alternativt helt enkelt limma fast krysslinsen på den andra modulen så borde det räcka även i dagsljus tycker jag. Eftersom det sedan bara är trä som sågas så borde rimligtvis inte reflektionen vara farlig om man håller sig runt dessa effekter men om det skulle vara en blank yta på något sätt så får man ha lite koll speciellt vid 10mW.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Då var det dags för ett till kort.

Projektet kallas TPUMS. Länken leder till hela byggloggen.
Kortet mäter 160x100mm

Bild

Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Snygga lödningar som vanligt där Adis :) En liten fråga dock, ser jag rätt att du har anslutningar för plintarna på topp-lagret? I så fall, hur gör du för att löda dit dem? Jag pular med ett kort där jag har en 40-pin kontakt med anslutningar både på topp- och bottenlagret och kliar mig hårt i huvudet över hur jag ska få kontakt mellan båda sidor utan 20 extra vior.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

"Lätt som en plätt" :D

På första plinten ser du att det går två banor in under plinten. Ena banan är genom en via och den andra banan går direkt till plinten. Att löda en bana under plinten är inte svårt, förtenna både banan och stiften och håller stiftet precis ovanför banan så båda dem smälter ihop. Håller ett litet tag så stiftet blir riktigt varmt så den håller lodet flytande någon sekund. Drar bort kolven och trycker fort ner plinten. Kör ett pip-test efter det och så är det klart.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ja det var ju en intressant metod :P Tror dock det blir knepigt när det är mer än en pinne att hålla varm :) Har funderat på att lägga kluttar med lödpasta, trycka ner kontakten genom smeten men lämna en millimeter eller två så att kontakten inte ligger platt mot kortet, sedan värma med varmluft under kontakten. Meeen, känns lite chansartat. Just nu lutar det åt att byta till en 90-graders-monterad kontakt istället så att man kan komma åt mellan benen.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Eller så drar du ut alla stift och löder dem föst och sedan trycker på kontaktformen.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Adis: På din byggblogg, bilden föreställande mönsterkortet till transformatorn, det ser ganska livsfarligt ut! Du bör nog ta bort jordplanet innan du tillverkar det. Isolationsavstånd du vet...

Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag trodde det skulle räcka :oops:
Skriv svar