Jag PM:ade lite med DAP om att köpa lampor och tryckknappar från hans stora
säljtråd. Vi pratade nödstopp och då insåg jag att jag kanske måste tänka om lite vad gäller design av eldelen.
Jag hade tänkt mig att ha en kontaktor per servostyrning (3x400 W + 1x800 W), med individuella "startknappar" för att förhindra strömrusning. Servodrivarna har kondensatorbank direkt kopplad till nätspänning efter likriktning, så det blir en strömpuls vid inkoppling, och med knapparna kan man då starta en drivare i taget.
Kontaktorerna skulle få sin spolspänning genom nödstoppsslingan, så att ett tryck på nödstoppsknappen bryter strömmen till drivarna.
MEN, tydligen anses det inte OK att bara bryta strömmen via kontaktorer, utan man ska ha särskilda säkerhetsreläer för "nödbrytning", med vad jag förstår extra stora isolationsavstånd, skydd mot svetsade kontakter etc. Och det låter ju vettigt.
Hur har ni andra med "nätkopplade"/"industri-" servodrivare löst detta?
PS. Jag hade dessutom tänkt mig att 400-wattarna och 800-wattaren ska kunna drivas från olika faser om det behövs, så att koppla säkerhetsrelä - kontaktor i serie funkar inte heller. Jag skulle behöva åtminstone två säkerhetsrelän då.